Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man gerne tage et år ''fri'' efter 9. klasse?

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Lasse Kalkar:
Jeg kan sagtens forstå alle pointerne i jeres indlæg. Omvendt synes jeg dog at I nogle indlæg, for I det til at lyde som om, at hvis man tager et sabbatår efter 9., og ens projekt ikke lykkedes, er ens liv næsten helt smadret, fordi man kommer et år senere i gang med gym.  

Næh, men det er bare meget sværere og derfor et fåtal, der kommer igang igen. Der er heller ingen grund til, at du skulle finde skole/uddannelse mere tiltrækkende unanset hvordan dit år går. Det bliver hurtigt til 'næste år' og 'næste år'.

Det er rigtigt du ikke har tid til at drive firma, gå i gymnasiet og spille fodbold 5 gange om ugen. Men spørgsmålet er om du ikke hellere vil drive fodbolden videre og så tage en uddannelse ved siden af, som så ikke behøver at være gymnasiet.

Lasse Kalkar:
Jeg følger naturligvis jeres råd, og vil snakke meget med studievejleder og forældre inden beslutningen tages.

Det tror jeg i hvert fald er den bedste beslutning du kan træffe lige nu :-) pøj pøj!

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:

Næh, men det er bare meget sværere og derfor et fåtal, der kommer igang igen

Du lyder til at have styr på tallene. Kan du ikke lige henvise os til analysen?

Jesper:

Der er heller ingen grund til, at du skulle finde skole/uddannelse mere tiltrækkende unanset hvordan dit år går. Det bliver hurtigt til 'næste år' og 'næste år'.

Det vil sige, at de argumenter, som jeg har skrevet i denne tråd indtil nu, er løgn og opspind? På hvilket grundlag kan du konkludere, som du gør?

Jesper:

Efter et fejlslagent iværksættereventyr, kan du så være tvunget til at få et job.

Hvorfor bliver han tvunget til at tage et job? Hvorfor er muligheden med at tage en ungdomsuddannelse ikke længere gældende?

Jesper:

De jobs du kan få med 9. klasse er stærkt begrænsede, men jeg forventer ikke det er noget du tænker på lige nu.

Hvorfor denne nagative kommentar, hvor du nærmest siger direkte til ham, at du er den klogeste, og han er så frygtelig dum, at han ikke kan tænke sig til noget så simpelt?

Jesper:

Ufaglærte jobs er f.eks. lagerjobs, tjelemarketing, rengøring og transport. Lange arbejdsdage med trivielt arbejde til lav løn, men kan være fint som studiejobs eller i kortere perioder.

Du mener seriøst, at hvis han bruger ét år på at være iværksætter, og finder ud af at det ikke var sagen, så mener du, at han ikke længere kan starte i gymnasiet, men må tage ufaglærte jobs i resten af sine dage?

----

Jesper, jeg synes ikke du har særligt meget tiltro til de unge her, og for mig lyder det, som om, man skal dømmes som taber på forhånd, hvis man vil noget andet end alle andre.

Hvorfor prøve at bygge skræmmescenarier op, i stedet for at prøve at hjælpe de unge positivt ud fra de deres præmisser? Jeg kommer helt til at tænke på Pink Floyd "The Wall", hvor alle skal gå i samme takt, inden de mases igennem kødhakkeren.

Der er tale om, at han ønsker at tage ét år ud af kalenderen, for at forfølge en drøm.

Du bliver nødt til at være lidt mere konkret på, hvorfor du mener, at han skulle være så dum, at han aldrig kommer i gang igen bagefter.

Derudover bliver du også nødt til at underbygge dine meget konkrete påstande. Den måde du indtil nu har argumenteret her i tråden, ville i hvert fald ikke holde på universitetet... Wink

PS. Jeg er på ingen måde imod uddannelse. Jeg har selv 3 af slagsen, og har været under uddannelse i nærmest hele mit liv. Jeg bryder mig bare ikke om skræmmekampagnerne, for de virker ikke.

Mød hellere de unge positivt, og giv dem udfordringer på de områder, hvor de har lyst til at give den en skalle - så kommer motivationen, og resten følger stille og roligt med.

 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Fra  Larsen Digital Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lasse,

Jeg synes du skal følge din mavefornemmelse. For at blive succesfuld - uanset hvilket område det er inden for - så handler det om, at finde noget man brænder for og blive virkelig god til det. Det kan sådan set både være at drive virksomhed(er) eller blive professionel fodboldspiller. 

Jeg stod for 6 år siden i samme situation som dig. Jeg brændte for iværksætteri og havde egentlig ikke lyst til gå direkte videre til gymnasiet. Jeg gjorde som mange andre herinde anbefaler. Jeg startede på gymnasiet og drev egen virksomhed sideløbende. Herudover spillede jeg på ungdomslandsholdet i ishockey og trænede to gange om dagen.

I dag kan du via. Team Danmark pleje din fodboldkarriere professionelt og gå på gymnasiet samtidigt. I stedet for de normale 3 år binder du dig i stedet til 4. Til gengæld får du fri fra skolen, hvis du f.eks. skal til kamp, træning eller lignende i skoletiden. Den vej vælger mange unge ambitiøse sportsudøvere i dag.

I mit tilfælde blev jeg headhuntet via. min egen virksomhed kort efter jeg havde afsluttet 1 år på gymnasiet. Jeg valgte - uden at tøve - at flytte fra Esbjerg til København for at forfølge min drøm om en karriere i erhvervslivet. Det betød også, at jeg stoppede med at spille ishockey og droppede ud af gymnasiet. På det tidspunkt, var jeg afklaret med, at erhvervslivet trak mere i mig end skøjterne og skolen.

I dag er jeg 22 år og lige startet på 3. år på HHx. Voldsomt forsinket af mine sabbatår, men til gengæld også med et CV, der er spækket med spændende stillinger som site producer, forretningsudvikler,  assisterende bestyrer på natklub, konsulent og rådgiver mm.. I skrivende stund er jeg digital redaktør for sociale medier ved Aller. Det er en fuldtidsstilling, som jeg passer ved siden af mit skoleforløb. Det er hårdt til tider, men også rigtig sjovt.

Den dag i dag synes jeg selv, at jeg traf den rigtige beslutning. Mine karakterer var mildest talt ikke prangende efter mit første år i gymnasiet. Det havde overhovedet ikke min interesse på daværende tidspunkt, og jeg sad til langt ud på natten for at programmere systemer i min virksomhed i stedet.

I dag ser mine karakterer rigtig fornuftige ud (næsten rene 10 og 12 taller). Hvorfor denne forskel? Fordi jeg er blevet ældre, mere moden og langt mere erfaren. Jeg oplever mange unge i gymnasiet i dag, der slet ikke er klar til at være der. De ender med at have spildt 3 år på en middelmådig eksamen, der ikke kan bruges til noget efterfølgende.

Min halvbror derimod, har valgt at gå en helt anden vej. Han har kun en 9. klasse eksamen i ryggen, men valgte i stedet at fokusere 120 % på sin ishockeykarriere (han spiller også ishockey). Han er yngre end mig, spiller på nuværende tidspunkt i NHL for Dallas Stars i USA, kører rundt i en Audi A5 og tjener langt mere mere end mig, blot ved at lave det han elsker allermest.

Der er mange muligheder og du er stadig meget ung. Du har hele livet foran dig, men husk, at dine beslutninger skal være velovervejede. Du kan komme rigtig langt alene med passion for det du laver. Rock on :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 02:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin,

Jeg er egentlig ikke interesseret i at besvare dine spørgsmål, da jeg synes de er ret irrelevante for Lasse og inkluderer en motivforskning af mig. Én ting er, at du nævner dine '3 uddannelser', men det er slående du ikke nævner hvilke, hvilket gør mig mistænksom. Men hvad jeg finder totalt smagløst ved dine indlæg er, at du som en voksen føler dig 'sikker nok' til at rådgive en 14-15 årig ung mand til at droppe skolen. 

Når jeg ser Lasses hjemmeside, så er han tydeligvis et talent med en bold og når jeg læser hans indlæg i denne tråd, så handler det om at slippe for at gå i skole. Hvis Lasse havde mulighed for en idrætsuddannelse/idrætsakademi (kender ikke meget selv til disse) så ville han spille bold og samtidig været 'tvunget' til at tilegne sig nogle boglige færdigheder.

Jeg har overhovedet ingen anden dagsorden end hvad der er bedst for Lasse, men det er klart at jeg synes uddannelse er 'godt' og samtidig accpeterer at folk er forskellige. Jeg tager det oprindelige spørgsmål alvorligt og forsøger at give et seriøst svar efter bedste evne. Lasses tvivl er relevant og jeg burde måske selv have spurgt, da jeg var på hans alder.

Han skriver så, at han både vil undersøge mulighederne og tale med sine forældre og jeg 'ånder lettet op', fordi jeg (over dobbelt så gammel som Lasse) ser det som en alvorlig beslutning og naturligvis sagtens kan forstå hvordan hans forældre tænker. De ønsker det bedste for ham og deres opbakning til hans valg er en enorm vigtig faktor, uanset at det i sidste ende er hans egen 'juridiske' beslutning. 

At du, som voksen, føler dig kompetent til at opfordre en teenager på internet til at droppe ud af skolen helt uden forbehold, finder jeg dybt useriøst og direkte uansvarligt.

Lær for livet - ikke for skolen.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser ikke ud af Lasses indlæg, at han er ved at droppe skolen. Jeg læser, at han ønsker at prøve sine vinger som iværksætter, imens hans kammerater tager på efterskole.

Det kan ske, at du synes jeg hænger mig i detaljer, men det er jo også det jeg lever af til daglig. Disse detaljer synes jeg dog er ret væsentlige, hvis du skal opretholde din troværdighed i din argumentation.

Jesper:

Men hvad jeg finder totalt smagløst ved dine indlæg er, at du som en voksen føler dig 'sikker nok' til at rådgive en 14-15 årig ung mand til at droppe skolen. 

Jesper:

At du, som voksen, føler dig kompetent til at opfordre en teenager på internet til at droppe ud af skolen helt uden forbehold, finder jeg dybt useriøst og direkte uansvarligt.

Prøv at læs mine indlæg igen.

Jeg skriver jo netop, at jeg vil stille krav under forløbet - så det er ikke uden forbehold. Jeg forventer også, at når året er gået, at der gøres status, og når han så finder ud af, at han ikke har kunnet leve som iværksætter (pga. lav omsætning), så vil lysten til at læse videre nok melde sig.

Mit argument er derfor netop, at når året er gået, så har han fået lysten til skolen tilbage, og vil dermed læse videre.

Modsat, hvis man tvinger ham til at læse, imens hans kammerater er på efterskole, så vil lysten ikke melde sig til at læse videre om et år.

Jeg er overbevist om, at han med min model får et bedre resultat i uddannelsessystemet bagefter. Modsat din model, hvor jeg er bange for, at han ender op med dårlige karakterer, når han kommer til ungdomsuddannelsen.

At du føler dig kompetent til at drive denne skræmmekampagne, og bruger løs af argumenter, som du hverken kan eller vil underbygge, synes jeg faktisk er uansvarligt og særdeles useriøst (for at bruge dine egne ord).

Jeg siger ikke, at jeg har de vises sten, men jeg underbygger i det mindste ikke mine holdninger med baggrund i facts, som jeg ikke efterfølgende vil/kan understøtte.

Jesper:

Lær for livet - ikke for skolen.

Netop!

Det er jeg 100% enig med dig i. Yes

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenni L.:

Den dag i dag synes jeg selv, at jeg traf den rigtige beslutning. Mine karakterer var mildest talt ikke prangende efter mit første år i gymnasiet. Det havde overhovedet ikke min interesse på daværende tidspunkt, og jeg sad til langt ud på natten for at programmere systemer i min virksomhed i stedet.

I dag ser mine karakterer rigtig fornuftige ud (næsten rene 10 og 12 taller). Hvorfor denne forskel? Fordi jeg er blevet ældre, mere moden og langt mere erfaren. Jeg oplever mange unge i gymnasiet i dag, der slet ikke er klar til at være der. De ender med at have spildt 3 år på en middelmådig eksamen, der ikke kan bruges til noget efterfølgende.

Hej Kenni,

Super god historie, som netop underbygger min holdning om, at man ikke skal læse videre, før man er klar.

Det lyder til, at du har fået et rigtig godt afsæt, selvom du har taget nogle anderledes valg, som uden tvivl har haft gjort dine forældre nervøse for din fremtid, eksempelvis, da du valgte at droppe ud af gymnasiet.

Rock on! :-)

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Det kan ske, at du synes jeg hænger mig i detaljer, men det er jo også det jeg lever af til daglig. Disse detaljer synes jeg dog er ret væsentlige, hvis du skal opretholde din troværdighed i din argumentation.

Frafald skaber tabergeneration blandt danske unge

http://www.ae.dk/analyse/frafald-skaber-tabergeneration-blandt-danske-unge

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:
Alle analyser viser, at uddannelse er en guldrandet investering, og derfor giver det god mening, at sætte ind overfor den fjerdedel, der lige nu ikke kommer videre fra folkeskolen.

Risiko for arbejdsløshed firdobles uden ungdomsuddannelse

http://www.ae.dk/analyse/risiko-arbejdsloshed-firdobles-uden-ungdomsuddannelse

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:
Tidligere analyser fra AE har påvist, at unge, der ikke påbegynder en ungdomsuddannelse, har markant dårligere tilknytning til arbejdsmarkedet end de skolekammerater, der kom videre i uddannelsessystemet efter folkeskolen.

Ungdomsuddannelse: En gang ude altid ude

http://www.ae.dk/analyse/ungdomsuddannelse-gang-ude-altid-ude

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:
Der er stor forskel på, hvordan danskerne klarer sig senere i livet afhængig af, om de har fået en ungdomsuddannelse. Blandt de 15-16-årige, der ikke kom i gang med en ungdomsuddannelse indenfor tre år efter folkeskolen, har halvdelen ikke en kompetencegivende uddannelse som 30-årige. Analysen dokumenterer, at fastholdelse i uddannelsessystemet er vigtigt, hvis alle skal have en ungdomsuddannelse. Netop den målsætningen er regeringen desværre langt fra at indfri.

Martin E. Jensen:
At du føler dig kompetent til at drive denne skræmmekampagne, og bruger løs af argumenter, som du hverken kan eller vil underbygge, synes jeg faktisk er uansvarligt og særdeles useriøst (for at bruge dine egne ord).

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:

Frafald skaber tabergeneration blandt danske unge

http://www.ae.dk/analyse/frafald-skaber-tabergeneration-blandt-danske-unge

Denne artikel modsiger jo din egen påstand. Du påstår, at han aldrig vil komme igang med en uddannelse, mens jeg påstår, at han vil droppe ud, hvis han tvinges afsted, før han er klar.

I artiklen står, at det kun er 4% af de 24% (= under 1%) af ungdomsårgangene, som aldrig kommer i gang med en ungdomsuddannelse.

Jesper:

Risiko for arbejdsløshed firdobles uden ungdomsuddannelse

http://www.ae.dk/analyse/risiko-arbejdsloshed-firdobles-uden-ungdomsuddannelse

Denne artikel fokuserer på folk over 30 år uden uddannelse. Mener du virkelig, at hvis han forsøger sig som iværksætter i ét år, så går der lige pludselig 15+ år, uden at han når at reagere?

Jesper:

Ungdomsuddannelse: En gang ude altid ude

http://www.ae.dk/analyse/ungdomsuddannelse-gang-ude-altid-ude

Denne artikel fortæller, at halvdelen af de 18-19 årige, som ikke er påbegyndt en ungdomsuddannelse, stadig ikke har en uddannelse som 30 årige.

Hvordan skulle den kunne underbygge nogen af dine påstande?

Jesper:

Martin E. Jensen:
Det kan ske, at du synes jeg hænger mig i detaljer, men det er jo også det jeg lever af til daglig. Disse detaljer synes jeg dog er ret væsentlige, hvis du skal opretholde din troværdighed i din argumentation.

Du har stadig ikke underbygget dine konkrete udtalelser, som jeg spørger til.

Du har derimod henvist til 3 artikler, som i et tilfælde underbygger min argumentation, og i to tilfælde rammer helt ved siden af.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper,

Vi er jo ikke uenige om, at uddannelse er godt.

Vi er kun uenige om, hvor stor indflydelse det har på fremtiden, at tage ét år ud af kalenderen for at prøve sine vinger af.

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin,

Jeg vil trygt overlade til de øvrige læsere at vurdere min og din troværdighed.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)