Hej Lasse
Næh, men det er bare meget sværere og derfor et fåtal, der kommer igang igen. Der er heller ingen grund til, at du skulle finde skole/uddannelse mere tiltrækkende unanset hvordan dit år går. Det bliver hurtigt til 'næste år' og 'næste år'. Det er rigtigt du ikke har tid til at drive firma, gå i gymnasiet og spille fodbold 5 gange om ugen. Men spørgsmålet er om du ikke hellere vil drive fodbolden videre og så tage en uddannelse ved siden af, som så ikke behøver at være gymnasiet.
Det tror jeg i hvert fald er den bedste beslutning du kan træffe lige nu :-) pøj pøj! |
Jesper:Næh, men det er bare meget sværere og derfor et fåtal, der kommer igang igen
Du lyder til at have styr på tallene. Kan du ikke lige henvise os til analysen?
Jesper:Der er heller ingen grund til, at du skulle finde skole/uddannelse mere tiltrækkende unanset hvordan dit år går. Det bliver hurtigt til 'næste år' og 'næste år'.
Det vil sige, at de argumenter, som jeg har skrevet i denne tråd indtil nu, er løgn og opspind? På hvilket grundlag kan du konkludere, som du gør?
Jesper:Efter et fejlslagent iværksættereventyr, kan du så være tvunget til at få et job.
Hvorfor bliver han tvunget til at tage et job? Hvorfor er muligheden med at tage en ungdomsuddannelse ikke længere gældende?
Jesper:De jobs du kan få med 9. klasse er stærkt begrænsede, men jeg forventer ikke det er noget du tænker på lige nu.
Hvorfor denne nagative kommentar, hvor du nærmest siger direkte til ham, at du er den klogeste, og han er så frygtelig dum, at han ikke kan tænke sig til noget så simpelt?
Jesper:Ufaglærte jobs er f.eks. lagerjobs, tjelemarketing, rengøring og transport. Lange arbejdsdage med trivielt arbejde til lav løn, men kan være fint som studiejobs eller i kortere perioder.
Du mener seriøst, at hvis han bruger ét år på at være iværksætter, og finder ud af at det ikke var sagen, så mener du, at han ikke længere kan starte i gymnasiet, men må tage ufaglærte jobs i resten af sine dage?
----
Jesper, jeg synes ikke du har særligt meget tiltro til de unge her, og for mig lyder det, som om, man skal dømmes som taber på forhånd, hvis man vil noget andet end alle andre.
Hvorfor prøve at bygge skræmmescenarier op, i stedet for at prøve at hjælpe de unge positivt ud fra de deres præmisser? Jeg kommer helt til at tænke på Pink Floyd "The Wall", hvor alle skal gå i samme takt, inden de mases igennem kødhakkeren.
Der er tale om, at han ønsker at tage ét år ud af kalenderen, for at forfølge en drøm.
Du bliver nødt til at være lidt mere konkret på, hvorfor du mener, at han skulle være så dum, at han aldrig kommer i gang igen bagefter.
Derudover bliver du også nødt til at underbygge dine meget konkrete påstande. Den måde du indtil nu har argumenteret her i tråden, ville i hvert fald ikke holde på universitetet...
PS. Jeg er på ingen måde imod uddannelse. Jeg har selv 3 af slagsen, og har været under uddannelse i nærmest hele mit liv. Jeg bryder mig bare ikke om skræmmekampagnerne, for de virker ikke.
Mød hellere de unge positivt, og giv dem udfordringer på de områder, hvor de har lyst til at give den en skalle - så kommer motivationen, og resten følger stille og roligt med.