Hejsa Jeg sidder og skal optimere salget på en fysisk tøjbutik og kunne godt bruge nogle input til hvordan I normalt prisætter Jeres varer, o.a. for at øge salget. Jeg kunne jo godt skære igennem og sige at jeg vil have et dækningsbidrag på alle varer på over 30%. Men varene går fra 10kr til flere 1000kr. De billige varer vil naturligvis have en højere DB end de dyre. Men bruger I noget system? Hvad med at pinpointe de 20-50 bedst sælgende varer og så arbejde med dem. Altså sætte DB op på de varer der sælger bedst, og så udsalg på de varer der slet ikke sælger, og fremadrettet fokusere på det bedst sælgende? Kunne godt bruge et prej fra nogen med erfaring indenfor detail salg. Har data flere år tilbage, så jeg har altså lidt at arbejde udfra. mvh |
måske er det overkill i dit tilfælde, men dette værktøj http://abcsoftwork.com/abc_analyzer/ er godt til at visualisere og spotte de steder, hvor du får mest for din indsats. Det er en slags dobbelt 80/20-princip, hvor du grupperer dine varer i 2 dimensioner efter vilkårlige kriterier som fx DB og omsætningshastighed. På den måde kan du hurtigt spotte varer det måske ikke kan svare sig at have på lager overhovedet eller ikke kan betale sig at sælge, fordi fortjenesten drukner i bogholderi-bøvl. Eller de varer, der udgør 80% af din indtjening i forhold til whatever. Værktøjet er ikke specielt unikt, du kan sagtens hente inspiration ved at kigge på linket og så selv hekse lidt i Access eller Excel.
Da jeg selv havde webshop med ca. 1000 varenumre brugte jeg en mere ad hoc tilgang som den du skitserer, men det kræver jo, at du har en god fornemmelse af sortimentet.