Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af tøj i fysisk butik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg sidder og skal optimere salget på en fysisk tøjbutik og kunne godt bruge nogle input til hvordan I normalt prisætter Jeres varer, o.a. for at øge salget.

Jeg kunne jo godt skære igennem og sige at jeg vil have et dækningsbidrag på alle varer på over 30%. Men varene går fra 10kr til flere 1000kr. De billige varer vil naturligvis have en højere DB end de dyre. Men bruger I noget system?

Hvad med at pinpointe de 20-50 bedst sælgende varer og så arbejde med dem. Altså sætte DB op på de varer der sælger bedst, og så udsalg på de varer der slet ikke sælger, og fremadrettet fokusere på det bedst sælgende?

Kunne godt bruge et prej fra nogen med erfaring indenfor detail salg.

Har data flere år tilbage, så jeg har altså lidt at arbejde udfra.

mvh
Thomas

Fra Randbøl
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 20
Fra  isikkerhed.dk Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

måske er det overkill i dit tilfælde, men dette værktøj http://abcsoftwork.com/abc_analyzer/ er godt til at visualisere og spotte de steder, hvor du får mest for din indsats. Det er en slags dobbelt 80/20-princip, hvor du grupperer dine varer i 2 dimensioner efter vilkårlige kriterier som fx DB og omsætningshastighed. På den måde kan du hurtigt spotte varer det måske ikke kan svare sig at have på lager overhovedet eller ikke kan betale sig at sælge, fordi fortjenesten drukner i bogholderi-bøvl. Eller de varer, der udgør 80% af din indtjening i forhold til whatever. Værktøjet er ikke specielt unikt, du kan sagtens hente inspiration ved at kigge på linket og så selv hekse lidt i Access eller Excel.

Da jeg selv havde webshop med ca. 1000 varenumre brugte jeg en mere ad hoc tilgang som den du skitserer, men det kræver jo, at du har en god fornemmelse af sortimentet. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Sindberg:

Jeg kunne jo godt skære igennem og sige at jeg vil have et dækningsbidrag på alle varer på over 30%. Men varene går fra 10kr til flere 1000kr. De billige varer vil naturligvis have en højere DB end de dyre. Men bruger I noget system?

30% lyder dælme ik af meget! Stortset alle mærkevarer sælges med en DB på 40%+... Noname varer har ofte MEGET højere DB.
Så er DB under 40%, så sælger butikken enten for billigt, eller også betaler de en alt for høj indkøbspris!

Thomas Sindberg:

Hvad med at pinpointe de 20-50 bedst sælgende varer og så arbejde med dem. Altså sætte DB op på de varer der sælger bedst, og så udsalg på de varer der slet ikke sælger, og fremadrettet fokusere på det bedst sælgende?

Hvordan ved du, hva der er de 20-50 bedst sælgende varer? Ved tøj skifter moden hurtigt, og det vil sige, at du har en meget kort track historie. Ofte er tøjet indkøbt 3-6 mdr i forvejen, hvorfor du i mange tilfælde slet ik kan bruge data om bedst sælgende til noget. For du kan ik supplere op, og inden du har data nok, så er der udsalg og nye varer på hylderne...

Vil du optimere salget, så er det accessories og tilbehør, som du skal satse på! Du kan altid sælge undertøj, bælter, smykker eller andet til en kunde, som allerede er igang med et køb. Det er bare et spørgsmål om, hvordan du takler situationen...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Nu ved jeg ikke hvor godt jeg kan hjælpe dig, da jeg ikke kender din forretning og dine betingelser godt nok.

Du skriver, at det er tøj som du sælger, hvilket typiskt er en sæsong praget vare. Derfor bliver det svært for dig, at optimere hvis varen er gået ud af mode. Mit bedste råd vil være, at lade være med at købe varen på lager, gå i stedet ud på messer, forsøg at orientere dig om næste sæsongs mode, farver osv. så du er sikker på, at du køber den rette vare til lageret.  Derudover ville jeg, som du også selv nævner, sætte de varer som ikke sælger på udsalg, således at du ikke binder nogle penger i varerne.

Du ved hvad din indkøbspris er, forsøg at få lidt inspiration, således at du ved hvad db typiskt ligger omkring  på markedet, og sæt prisen derefter.

Forsøg også at eksperimenter lidt med priserne, hvad kan du sælge varen for, det skaber erfaring. Ofte har man en tendens til at sætte prisen for lavt, da det er sagt, så skal du have fokus på din målgruppe, hvor meget vil de betale for varen.

Hvordan er dit forretningskoncept, er det en lav pris butik eller sælger du markeds varer, hav et klart koncept.

Vis din vare frem, du får ikke solgt noget, hvis man ikke ser varen. Forsøg evt. at sætte tøjet sammen, således at man får lidt inspiratinon, når man går i din butik.

Husk, det handler om at skabe en win win situation, du skal helst få kunderne til at komme tilbage. Hvis du formår at skabe et værdi for kunden, vil de også som regel betale for det.

Som sagt, så er det lidt svært at komme med konkrede idéer, men håber, at du kan bruge ovenstående til inspiration.

Fra Sorø
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 35
Fra  Performanze by Boisen & Partners Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Super spændende forespørgsel - jeg har lidt input.

Du skal naturligvis have et klart koncept i butikken, i forhold til oplevelse, indlevelse osv. men det er en helt anden dialog.

2. input:

- Opsalgs strategi

- Undgå at lave udsalg

Opsalgsstrategi:

En effektiv måde at øge omsætningen, uanset butikstype, er en klar strategi for opsalg. Opsalg bruges i mange kæder, man bruger en "billig" vare som eye-catcher og interesse skaber. Så snart man har fanget kundens interesse, er den vigtigste opgave, at præsentere en endnu bedre løsning for kunden. F.eks. tøj af endnu højere kvalitet, flere detaljer eller lignende. Dermed kan du sælge vare med højere DB.

Eksempel:

En standard T-shirt, sættes på udsalg til 3 for 120kr med en DB på 20% (24kr.), når kunden kommer ind, viser du kunden en vare i bedre kvalitet og bruger dine salgsgaver, og sælger kunden over på en anden vare, har koster 2 T-shirt 150kr med et DB på 60% (90kr). Din indtjening bliver 3,75 gange højere.

Du kan ikke forvente at gøre det i alle tilfælde, men i takt med at du bliver bedre til at sælge kan du gøre det på 1 ud af 2 eller 3.... - alternativt kan du give rabat til 120kr for de kunder som tøver, og du tjener stadig 60kr mod 24kr ved det andet tilbud.

Du skal naturligvis have lidt salgsværktøj, for at denne strategi virker, ønsker du det, kan du jo oprette en ny tråd omkring værktøj til opsalg ;o)

Undgå at lave udsalg:

Udsalg er et af de steder, hvor mange butikker forære hele deres indtjening væk. For at undgå dette, skal du være en stærk indkøber og fokuseret på at styre kundens købsvaner i din butik. Miinto er også et stærkt koncept hvis det bruges rigtigt, til at sælge sæsonvare uden at give rabat.

I forhold til prissætningen er den rigtig svær. Vi handler alle med følelserne, så med mindre der er butikker i området med identiske varer, skal du forsøge at holde prisen oppe - og fokusere på kundeoplevelsen. Aktivér kundens følelser, og de er klar til at ligge guld i din butik.

Jeg håber ovenstående har givet lidt idéer og input?

Venlig hilsen

Emil Hejlskov

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)