Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Besværligt eller nemt at åbne put & Take sø?

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:

Prøver lige at rette noget, jeg vil kalde misforståelser. Der skal ikke tages noget vand fra et å-løb - det er dambrug, der gør sådan. Faktisk skal søen ikke have forbindelse til andre søer eller åer, da myndighederne så ikke vil give lov til at sætte regnbueørreder ud.

Hvad angår vandgennestrømning er det pudsigt at jeg kender flere steder som har forbindelse med vandløb gennem gitre eller ligende. Medmindre det er en naturlig stor sø skal der være en form for iltning af vandet hvilket der kan gives tilladelse under de rette forhold. Det er selvfølgelig ikke et krav at der er forbindelse med et vandløb men en mulighed.

Mads:

Hvad skal man rense søen for? De P&T-vande jeg kender - og det er en hel del - de renser ikke deres vand. Det er jo en ganske almindelig sø, og der er normalt fisk i en sø. Så det behøver man som udgangspunkt ikke.

Der vil unægteligt gro en form for planter i vandet hvilket besværliggør fiskeri langs bredden. (vandpest) Det bør fjernes og det bliver gjort i de søer jeg kommer i.

 De ting jeg har skrevet er udfra egne tanker og erfaringer med ting der angår den "vilde" natur i Danmark.

Glæder mig dog til at høre om det er noget der kan lykkedes for trådstarter og få det til at gå.

 

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på om du har en sø og fiskSmile

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Fiahgt:

Mads:

Prøver lige at rette noget, jeg vil kalde misforståelser. Der skal ikke tages noget vand fra et å-løb - det er dambrug, der gør sådan. Faktisk skal søen ikke have forbindelse til andre søer eller åer, da myndighederne så ikke vil give lov til at sætte regnbueørreder ud.

Hvad angår vandgennestrømning er det pudsigt at jeg kender flere steder som har forbindelse med vandløb gennem gitre eller ligende. Medmindre det er en naturlig stor sø skal der være en form for iltning af vandet hvilket der kan gives tilladelse under de rette forhold. Det er selvfølgelig ikke et krav at der er forbindelse med et vandløb men en mulighed.

Kan du ikke sende mig oplysninger om hvor det er i en privat besked, for det har jeg ikke hørt om før? Jeg troede ikke der måtte være den mindste risiko for, at der røg regnbueørreder (og de andre ørreder i P&T-vande) ud i de naturlige vandløb.

 

Fiahgt:

Mads:

Hvad skal man rense søen for? De P&T-vande jeg kender - og det er en hel del - de renser ikke deres vand. Det er jo en ganske almindelig sø, og der er normalt fisk i en sø. Så det behøver man som udgangspunkt ikke.

Der vil unægteligt gro en form for planter i vandet hvilket besværliggør fiskeri langs bredden. (vandpest) Det bør fjernes og det bliver gjort i de søer jeg kommer i.

Jeg havde ikke troet at en rensning af en sø, var at fjerne vandplanter :-)  Men det er rigtigt - især i mindre og lavtvandede søer, kan det være et problem. Den sø jeg havde, var temmelig dyb og rimelig stor, så der var ingen problemer med det. Og vi fik kun udsætningstilladelse, fordi der ikke var tilløb eller afløb fra søen til andre søer eller den nærliggende å.

Mange hilsner

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 223
Fra  Tekstcentralen Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I 70´erne fiskede jeg meget i et af Danmarks allerførste put and take-vande, Søllerød Naturpark. Valget var ikke så svært, for der var ikke andre steder i nærheden af København, hvor man kunne fluefiske - altså efter ørreder. Men selve stedet var pragtfuldt - to små hyggelige søer midt i et fantastisk smukt landskab og med en helt vidunderlig stemning af ægte natur - på trods af, at der lå villaområder tæt ved.

Ingen af de andre put and take-søer, jeg har set, har overhovedet haft den samme ynde. Grusgravene er mildt sagt ikke charmerende. Så hvis jeg var dig, ville jeg finde en mindre, gammel sø i et naturskønt område, uden det kunstige præg.

Derudover er der altså nogle krav til vandkvaliteten. Ørreder kan ikke leve hvor som helst, men er ret kræsne med især vandets ilt-indhold og pH-værdi. Desuden skal der være tilstrækkeligt med fødeemner - og hvis søen er fyldt med gedder, skal de opfiskes først. Den slags kræver, at du får en biolog med på råd.

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 223
Fra  Tekstcentralen Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Dobbeltpost.

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

hej jeg vil gerne starte en put and take sø kan nogen hjælpe mig hvordan man gør med tilladeser og og sådan nogen ting for jeg ved det slet ik vis i kan fortælle mig hvordan man gør fra punkt til punkt håber i har et svar på forhånd takSmile og jeg har ikke sø eller fisk jeg ved jeg bliver nød til og få kørt fiske fra jylland til sjælland da vi ik har de store muligheder her på sjælland desvære

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

put and take:
hej jeg vil gerne starte en put and take sø kan nogen hjælpe mig hvordan man gør med tilladeser og og sådan nogen ting for jeg ved det slet ik vis i kan fortælle mig hvordan man gør fra punkt til punkt håber i har et svar på forhånd takSmile og jeg har ikke sø eller fisk jeg ved jeg bliver nød til og få kørt fiske fra jylland til sjælland da vi ik har de store muligheder her på sjælland desvære

 

Jeg kan sagtens hjælpe dig en hel masse :-)

Du skal finde en sø du kan leje. I kontrakten skal du betinge dig at du får tilladelse til at sætte ørreder ud. Så skal du søge hos kommunen om udsætningstilladelse til ørreder.

Når du får den, så er det bare med at finde den rette leverandør af fisk, og der kan jeg sagtens hjælpe dig. Jeg kender den helt rette, der leverer til mange søer og som leverer rigtig flotte fisk.

Og så er det jo om at få markedsført søen ordentligt, og få sat en masse fisk ud, så der er en masse tilfredse kunder.

Mange hilsner

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

hej mads mange tak for dit svare og informationeen og vis du er sikker på det bare er den ene andsøgning om at jeg må sætte ørreder ? som jeg skal ha så må vi jo holde kontakten så til jeg for det hele oppe og køreSmile

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en enkelt ansøgning til kommunen, for at du må sætte regnbueørreder ud. Og den tilladelse er nemmest at få, hvis søen er en gammel grusgrav, kalkgrav eller lergrav og du får aldrig tilladelsen, hvis der er tilløb til andre søer eller til en å.

Du er velkommen til at skrive til mig, for jeg vil da gerne følge projektet.

Hvorhenne på Sjælland vil du gerne starte?

 

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Ringsted
Tilmeldt 19. Mar 10
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du finder en sø på sjælland levere jeg gerne en flot hjemmeside i mod lidt fiskeri :)

Mvh.
Casper 

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)