Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af konkurrencer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Vi har kørt nogle konkurrencer for at få øget vores medlemsantal på vores facebook gruppe. I den anledning har vi udstedt gavekort på 350 kr. når vi nåede medlem nummer 350. Vi udtrak en tilfældig vinder blandt medlemmerne af vores side.

 

Dette gentog vi for medlem nummer 400 og 500.

 

Vi har reelt solgt for dette beløb men vi har jo ikke fået det i kassen da ordrerne er betalt med de af os udstedte gavekort.

 

Hvorledes bør vi bogføre dette?

 

På forhånd tak.

Venligst,

Lars Bergmann

www.sisterunika.dk

Smykker med mening!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Udstedelse af gavekort:
Debet konto for gavekort ved konkurrencer (repræsentation)
Kredit konto for debitorer

Salg:
Kredit konto for salg
Kredit konto for salgsmoms
Debet konto for debitorer

 

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Mange tak for hurtigt og præcist svar :-)

Jeg mangler en konto til "Gavekort ved konkurrencer (repræsentation)". Hvilken gruppe skal kontoen oprettes i? Er det f.eks. Markedsføringsomkostninger? Jeg bruger en standard C5 Light kontoplan.

Derud over har jeg Omsætning, Vareforbrug, Personaleomkostninger, Markedsføringsomkostninger, Lokaleomkostninger, Administrationsomkostninger, Afskrivninger, Finansielle indtægter, Skatter, Inventar, Varelager, Tilgodehavender osv.

Tak igen :-)

 

Venligst,

Lars

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 15
Fra  Tornby Bogføringsservice Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Ja, det er under markedsføring. Udstedelsen af gavekortene er en del af jeres markedsføring, for at afsætte jeres produkter.

Mvh. Lone

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars,

Jeg vil ikke mene, at det er en reklamekonto med fuldt fradrag, da I ikke har fradrag for gaver (og gavekort), som I forærer væk.

I skal derfor oprette en konto under jeres repræsentationskonto, så I får bogført gavekortene på en særskilt konto for disse gavekort, således I kan opgøre den reelle skatteværdi, når jeres skatteregnskab skal opgøres ved årsskiftet.

Jeg er derfor ikke enig med Lone fra Tornby Bogføringsservice i, at det er en fuldt fradragsberettiget reklameudgift, som kan bogføres blandt de andre reklameudgifter.

Lad os gerne høre fra andre, som har en holdning til dette spørgsmål.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

YesMartin.

Har samme holdning som dig.

Derfor 5*bingo

 

MvH

Peter

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor er det dog en udsøgt fornøjelse med så kompetente mennesker her på Amio. Jeg håber jeg en dag får lejlighed til at give noget tilbage.

Som et supplerende spørgsmål til bogføring, vil jeg gerne spørge om hvorledes Paypal og Amio gebyrer skal bogføres? Paypal får et vist procentudbytte og Amio (som er et online salgssted) tager sig også betalt.

Jeg gætter selv på omsætningskontoen "Gebyrer uden moms". Er det korrekt?

Tak igen.

Venligst,

Lars

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars:

Som et supplerende spørgsmål til bogføring, vil jeg gerne spørge om hvorledes Paypal og Amio gebyrer skal bogføres? Paypal får et vist procentudbytte og Amio (som er et online salgssted) tager sig også betalt.

Du kan oprette en udgiftskonto til gebyrer, og samle dem alle sammen der. Alternativt kan du anvende din markedsføringskonto, hvis du vil samle det hele på én konto (og dermed holde din kontoplan simpel).

Hvis du ønsker overblik, så kan du opdele udgifterne på seperate konti, således at du har overblik over, hvor mange gebyrer du specifikt har betalt til Paypal, så opret en specifik konto til "Gebyrer fra Paypal".

Jeg vidste ikke, at Amino også tog sig betalt i gebyrform. Troede kun det var for PLUS-medlemskab, men her kan du gøre det samme.

Dit bogholderi er i høj graad også til, for at give dig selv et overblik over din økonomi, og ikke kun noget man skal lave, fordi loven kræver det. Så min anbefaling er, at oprette de nødvendige konti, så du hurtigt kan overskue detaljerne i dit regnskab.

Lars:

Jeg gætter selv på omsætningskontoen "Gebyrer uden moms". Er det korrekt?

Nej, for de gebyrer du nævner her i tråden, er jo ikke nogle du fakturerer til dine kunder, men gebyrer, som du bliver pålagt at betale af dine leverandører.

Lars:

Hvor er det dog en udsøgt fornøjelse med så kompetente mennesker her på Amio. Jeg håber jeg en dag får lejlighed til at give noget tilbage.

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål!

 

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Tak for hurtigt svar :-)

Mht. at oprette udgiftskonti til gebyrer - du skriver at jeg som alternativ kan anvende min markedsføringskonto og samle det der. Men er gebyrer til Paypal og Amio (ikke AmiNo men Amio) virkelig en markedsføringsomkostning?

Jeg har i forvejen en gebyrkonto i kontigruppen Vareforbrug. Kan jeg bruge den i stedet?

Hvis ikke: Hvor skal disse to gebyrkonti oprettes? Jeg har følgende finanskontogrupper:  Omsætning, Vareforbrug, Personaleomk., markedsføringsomk., adm. omk., afskrivninger, finansielle indtægter, finansielle udgifter osv.

På forhånd tak igen :-)

Venligst,

Lars

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars:

(ikke AmiNo men Amio)

Haha... dér kom jeg på glatis... Yes

Lars:

Men er gebyrer til Paypal og Amio (ikke AmiNo men Amio) virkelig en markedsføringsomkostning?

Nej, det er ikke en markedsføringsomkostning, men en omkostning du har i forbindelse med dit salg. Derfo anbefaler jeg også at holde det på seperate konti.

Lars:

Jeg har i forvejen en gebyrkonto i kontigruppen Vareforbrug. Kan jeg bruge den i stedet?

Ja, den konto vil være fin, da salgsgebyrerne jo er variable omkostninger, som varierer med dit salg. Derfor vil de passe fint ind under de variable omkostninger i din kontoplan.

Har du andre gebyrer, som bedre kan betegnes som faste begyrer, såsom gebyr for netbank, eller andre faste gebyrer, så skal de nemlig ikke bogføres under den konto under de variable omkostninger.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)