Hej Aminoer. Jeg har nu fået udarbejdet min markedsanalyse på mine private kunder. Via den meget givne mini-risc model og Danmarks statistik er jeg kommet frem til følgende for min webshop, der skal udleje tasker til kvinder. Der findes i Danmark 2.017.453 kvinder i aldren 16-65 årige. Af dem er der 388.358 kvinder der passer ind på min kundegruppe efter jeg har opdelt dem i segmenter udfra mini-risc modellen. Dette er udfra deres sociale mønstre og købsadfærd. 388.358 virker som et rigtigt stort marked i mine øjne, men okay rigtig mange kvinder går så også med tasker jo. Af min kundegruppe udgør 40% det blå segment, 5% det grønne, 30% det grå, 20% det violette og 5% det rosa. ( For dem af jer der kender modellen ) Er dette et realistisk bud på en markedsanalyse, idet jeg aldrig har lavet en før?? Hvis jeg kan få en markedsandel på bare 1% det første år, generer jeg jo 3883 kunder mit første år. Det ville jeg mene er en god andel? |
Jeg ville sætte alderen til 16-45 og ikke helt op til 65. Jeg tror ikke aldersgruppen 45+ er interessant for dig, da disse nok foretrækker at købe i fysisk forretning end online.
For at vurdere salget, så bør du undersøge om hvor mange køber via nettet, kontra hvor mange direkte konkurrenter er der. Der må findes noget statistik på dette.
Derefter bør du undersøge markedet for at leje tasker. Hvor mange er interesseret i det? Få foretaget et spørgeskema på din målgruppe. (alternativt kan du gøre via surveymonkey.com og diverse kvinde forums)