Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til beskatning af varesalg, og værdi af varelager

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man starter firma og foretager sig følgende:

Opretter en konto med 100.000,- man er villig til at tabe.

Med kontoen betaler man 10.000,- for fremstilling af 500 bøger.

Man sælger 250 af bøgerne samme år for 30.000,-

Hvad skal man betale skat af og hvad er firmaets værdi herefter?

Hvor vigtig er saldoen på kontoen, restlager og pris på de resterende 250 bøger?

Anbefaler i at man laver en konto til indtægter?

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er seriøst spurgt folkens, kan man skrive lidt om hvad man skal passe på hvis man starter op med at få lavet et par produkter og sidder tilbage med et halvt lager bagefter.

Hvad hvis man vælger at lukke efter første år, bliver de 250 resterende bøger bare glemt eller skal de trækkes ud af de 100.000 man satte på spil?

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har rettet din overskrift, til noget sigende. Og flyttet den til en passende kategori. Jeg håber det hjælper, og de rette ser dit indlæg ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok tage hjælp af en eller anden der kan regnskab - en bogholder f.eks. en freelance herinde fra.

Du har som jeg læser det indskudt 100.000 kr beskattede kroner - de går på "gæld til indehaver" en mellemregningskonto - og modpost formentlig bank

Så har du købt 500 bøger og de går på varekøb 10.000 kr og modpost værdi af varelager - der ligger bøgerne jo først

Derefter har du solgt 250 bøger - de går nu fra værdi af varelager så du kun har halvdelen af værdien tilbage da de 250 bøger nu er vareforbrug og så har du solgt dem for 30.000 kr som en driftsindtægt under salg og et tilgodehavende (eller kontanter eller bank) i status.

Det er bare en lidt hurtig forklaring - og man laver selvklart konto til indtægter udgifter og status poster som angivet og lidt til - moms f.eks -

Du er som selskab forpligtet at følge regnskabsloven, og med relativt få poster og intet kendskab til regnskab, vil min anbefaling være at finde en der kan bogføre det korrekt for dig.

Ellers er det da fint gået at sætte 500 bøger i verden og jo faktisk tjene 20.000 kr på det - men du skal jo også ha regnskabet til skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, jeg er som postet i anden tråd tidligt ude og regner med at starte mit firma 1/1 2013 hvis jeg ikke er skræmt ned før den tid.

Da jeg selv tegner og klargører bogen (samt et par andre atikler) til tryk kører webshoppen og trode jeg kunne taste det meste i f.eks. Kasseklade er regnestykket ikke helt urealistisk.

Men der melder sig alligevel løbende spekulationer vedr. regnskab så måske må jeg i lommen på en til det inden take off Ü

Fra Åbyhøj
Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 28
Fra  RegnskabsSpecialisten ApS Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat:

Omsætning kr. 30.000

Udgifter: kr. 5.000 (de solgte bøger)

Resultat = kr. 25.000 (beløbet du skal beskattes af)

---

Varelageret har nu en værdi af kr. 5.000

OPTIMA Regnskab og MINI Regnskab - en del af Regnskabsspecialisten ApS.

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

De kr. 100.000 er indskud og altså beskattede penge, kan hæves igen uden beskatning, afhængig af virksomhedsform. Hvis selskab er min. kr. 80.000 bundet.

Køb af bøger kr. 10.000 er et aktiv, indtil salget foreligger.

Altså du sælger 250 bøger kr. 30.000. de tilsvarende udgifter er kr. 5.000 da du forbruger halvdelen af dit lager.

Du skal så betale skat af 25.000 - Ved en skatteprocent på 25% (selskab & virksomhedsordning) kr. 6.250. nettoresultat 18.750 (du har jo lige sparet revisorudgiften)

Værdi firma er den værditilvækst du har skabt i året, da oprindelig indskud kan hæves igen og selvom pengene står på en konto som du vil risikerer, kan du også vælge at hæve dem igen, når du det er gået godt. - Altså kr. 18.750 efter skat.

Overfor skat er saldo varelager vigtig, som her er kr. 5.000, da man ikke har fradrag før salget er sket. Dog et par undtagelser. Hvis du selv er forfatter, kan du i princippet trække alle dine udgifter fra med det samme. Hvis det viser sig du ikke kan sælge restlageret, f.eks. i år 2 og bøgerne er nogle modeprægede bøger som ex. "paradisbabes liv og levned" vil de have en MEGET begrænset holdbarhed. Det er en vurdering om et varelager er kurant, men når det vurderes at et varelager er ukurant, kan man som hovedregel afskrive restlager med 20% pr. år - eller kr. 1.000 pr. år.

Det er en god idé at have adskilt indtægter og udgifter på en særlig konto, da det gør det lettere for dig at styre regnskabet - især også hvis du på et tidspunkt vælger at have revisor på og han skal fedte rundt i dine 200 private hævninger. det vil ikke gøre det billigere.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Prober:

Hvad skal man betale skat af og hvad er firmaets værdi herefter?

Du skal betale skat af de 25.000 kr. du har i fortjeneste.

Firmaets værdi er afhængig af virksomhedens form (selskab, enkeltmandsvirksomhed, mv.), kapitalbeholdning, varelagerværdi, goodwill, gæld, samarbejdsaftaler, mv.

Prober:

Hvor vigtig er saldoen på kontoen, restlager og pris på de resterende 250 bøger?

Det er selvfølgelig vigtigt, at regnskabet stemmer.

Prober:

Anbefaler i at man laver en konto til indtægter?

Ja, du skal selvfølgelig have en konto i dit bogholderi til indtægter.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Steffen Grønborg:
Det er en vurdering om et varelager er kurant, men når det vurderes at et varelager er ukurant, kan man som hovedregel afskrive restlager med 20% pr. år

Skattemæssigt kan nedskrivning for ukurans foretages efter en konkret vurdering baseret på sammensætningen af lageret. Det er ikke nødvendigt at afskrive over 5 år.

/Henrik

 

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Skattemæssigt kan nedskrivning for ukurans foretages efter en konkret vurdering baseret på sammensætningen af lageret. Det er ikke nødvendigt at afskrive over 5 år.

 

I princippet er vi ikke uenige, men når der er tale om skattemæssige forhold, er det kutyme at nedskrivning kan ske over 5 år - ved betydelige beløbsstørrelser - gik ud fra de 5000 kr. var hypotetiske beløb. Man skal huske på, at man som skatteyder skal løfte bevisbyrden overfor skat at lageret er ukurant og hvis Skat ikke er af samme opfattelse, hvad de jo ofte ikke er, hælder man ofte til sædvanen, de 5 år.

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)