De kr. 100.000 er indskud og altså beskattede penge, kan hæves igen uden beskatning, afhængig af virksomhedsform. Hvis selskab er min. kr. 80.000 bundet.
Køb af bøger kr. 10.000 er et aktiv, indtil salget foreligger.
Altså du sælger 250 bøger kr. 30.000. de tilsvarende udgifter er kr. 5.000 da du forbruger halvdelen af dit lager.
Du skal så betale skat af 25.000 - Ved en skatteprocent på 25% (selskab & virksomhedsordning) kr. 6.250. nettoresultat 18.750 (du har jo lige sparet revisorudgiften)
Værdi firma er den værditilvækst du har skabt i året, da oprindelig indskud kan hæves igen og selvom pengene står på en konto som du vil risikerer, kan du også vælge at hæve dem igen, når du det er gået godt. - Altså kr. 18.750 efter skat.
Overfor skat er saldo varelager vigtig, som her er kr. 5.000, da man ikke har fradrag før salget er sket. Dog et par undtagelser. Hvis du selv er forfatter, kan du i princippet trække alle dine udgifter fra med det samme. Hvis det viser sig du ikke kan sælge restlageret, f.eks. i år 2 og bøgerne er nogle modeprægede bøger som ex. "paradisbabes liv og levned" vil de have en MEGET begrænset holdbarhed. Det er en vurdering om et varelager er kurant, men når det vurderes at et varelager er ukurant, kan man som hovedregel afskrive restlager med 20% pr. år - eller kr. 1.000 pr. år.
Det er en god idé at have adskilt indtægter og udgifter på en særlig konto, da det gør det lettere for dig at styre regnskabet - især også hvis du på et tidspunkt vælger at have revisor på og han skal fedte rundt i dine 200 private hævninger. det vil ikke gøre det billigere.