Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår mener de kloge det er bedst at skifte fra en-mands firma til aps ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det kører bare derud af og det er jo godt i denne tid !

Så jeg har gået og spekuleret om man skal lave firmaet om til aps

Hvornår er det bedst at lave en-mands firma om til Aps ?

Tænker her en del på skattemæssig !

Kenn Bo

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  DANMAG ApS malerservice Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

godt spørgsmål, fordi jeg tænker også på det...

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er den store risiko for en retssag, så aldrig.

Først når selskabet skal gøres klar til salg :)

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget enig med Next.man!

det er fordele og ulemper med begge dele.

I et aps er du helt risiko fri, i forhold til kreditorer og andre, men det vil ikke være et problem hvis din virksomhed er sund og din indtjening er ok.bs Men som aps ejer så lever du sammen med virksomheden, I har ikke fælles økonomi. Du får løn ligesom andre ansatte, og du må ikke låne af kassen, fordi pengene ikke er dine men firmaet's.

Det gode er at dette gør at du helt går fri, hvis det skulle gå galt og aps må lukke, så kan ingen kommer efter dig.

Der gælder andre krav til regnskabet i et aps, end i et privat regnskab, og banken kan finde på at kræve en form for sikkerhed, nu det ikke længere er dig som personligt hæfter.

Det skattemæssige har jeg ikke helt styr på.

Men da du bliver i en forstand lønmodtager, vil du komme til at betale almindelig skat af din løn, mens aps betaler selskabsskat som jeg mener er 25%.

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er sagt meget klogt og meget vrøvl om det at skifte fra et enkeltmandsfirma til et Aps. og her kommer noget mere i samme kategori.

Der kan være meget gode grunde til at køre sit firma som enkeltmandsfirma, nogle af grundene kunne være at " jamen der er jo alligevel kun mig ansat" eller " Omsætningen er ikke stor nok til at det kan svare sig at lave et Aps." eller " min risiko i firmaet er ikke større end at min privatøkonomi kan bære tabet hvis det går galt" eller "jeg kan bare ikke overskue alt det der administrationsgøgl så det er nemmere for mig at bare være et enkeltmandsfirma" og sikkert mange flere som man selv kan finde på. 

Det som man er nødt til at se på er størrelsen af firmaet og den risiko som der er indvolveret i at drive det og det er man nødt til at gøre meget tidligt i processen, f.eks. hvis nu vi forestiller sig at man sælger gyngeheste og indkøber disse gyngeheste i Bjerringbro hos en stor fabrikant som er et Aps., forretningen går strygende og alle er glade, her iblandt også dit enkeltmandsfirma.

En lørdag aften brænder fabrikken i Bjerringbro og da ejeren af fabrikken er 76år gammel beslutter han at lukke firmaet men da han også ved at han skal på pension dræner han lige firmaet først så de eneste værdier i firmaet er indskudskapitalen, da han er færdig med det lukker han firmaet.

Lige inden at fabrikken brændte var der en lille pige i Præstø som kom grueligt tilskade på grund af en fabrikationsfejl i en af de gyngeheste som du havde solgt og det viser sig hurtigt at denne skade bliver omfattet af dit produktansvar, familien lægger sag imod dig (eller dit firma om du vil) men  da det er et enkeltmandsfirma er det det sammei den sidste ende.

Retsagen kører og sagsanlæget løber op i mange penge og da sagen er afsluttet står du med en regning på erstatning til den lille pige og en regning til din advokat hvis du har brugt sådan en.

Nu er det så at vi er ved at være fremme ved noget af pointen, da et sådan sagsanlæg er lidt ligesom et hirakisk system har den lille piges familie intet krav imod fabrikanten, kun imod dig, så har du til gengæld et krav imod fabrikanten men et er en helt anden (ret)sag.

Nå, vi må videre, du har (typisk) 20 dage til at betale erstatningen på 1,8 mill og det betyder at du er nødt til at sælge dit hus, bil, cykel, konens pels og jeres børns klaver om da I er gift uden særeje kan du heller ikke bare lige skrive hele pibetøjet over i hendes navn, alt i alt lidt en lortedag.

nå, men fra fattiggården beslutter du dig så for at det faktisk er fabrikantens ansvar da han har brugt noget meget dårligere træ end det som du har foreskrevet i din bestilling på gyngehestene og du kører et sagsanlæg imod fabrikanten og på grund af at du kan bevise at han har sjusket eller snydt med materialerne vinder du selvfølgeligt sagen og bliver tilkendt en erstatning som svarer til den som du selv blev idømt plus de omkostninger som du har haft ved hele denne lidt kedelige sag, alt i alt 2,8 mill, så du er en glad and nu !

Da fabrikanten skal betale erstatningen sender han dig en check på et helt andet beløb nemlig 100.000 da det er de penge som er tilbage i firmaet den dag, hov hvad var lige det tænker du ? hvorfor kun 100K, jo er er fordi Aps'et kun er ansvarlig med sin indskudskapital som på dagen opløb til 100K

Men hvad så med de udgifter som jeg har haft ved at sagsøge fabrikanten, ja dem afholder DU bare ud af de 100K som du fik af fabrikanten !

Okay, jeg er vist ved at spole i en helt anden retning end jeg havde tænkt mig Big Smile

Svaret på dit spørgsmål er : Under grundig hensyntagen til de ting som jeg nævnte øverst på mit svar, SÅ HURTIGT SOM MULIGT ! , Yderligere, hvis dit enkeltmandsfirma går rigtig godt og der ikke sker noget som helst kan det faktisk være svært at konvertere da du jo personligt ejer aktiverne i dit enkeltmandsfirma og da de udgør en værdi KAN u blive skattepligtig af det beløb ved en evt. konvertering.

 

Tak for opmærksomheden Smile

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Next.man:

Hvis der ikke er den store risiko for en retssag, så aldrig.

Først når selskabet skal gøres klar til salg :)

Dette svar er fuldstændig ubrugeligt...

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kenn Bo Overgaard

Der findes ikke umiddelbart en "facit-liste" til spørgsmålet, idet det afhænger af de helt specifikke forhold i virksomheden og hos indehaveren.

Nu spørger du specifikt til de skattemæssige forhold, som dog indsnævrer vurderingen noget, hvorfor det der taler for et selskab er:

  • Overskudsgivende virksomhed, gerne overskud løbende år for år over grænsen for topskat

Der er så nogle regnskabskyndige/revisorer, der mener, at dette kan løses med Virksomhedsskatteordningen, men dette skal så igen vurderes individuelt, idet en meget stor opsparing i virksomheden kan være et stort problem i forbindelse med et salg eller en lukning af virksomheden.

  • Generationsskifte,

Hvis virksomheden indenfor en overskuelig fremtid skal overdrages til børn eller trediemand, så er der klare fordele ved at virksomheden i et selskab (gerne med et holdingselskab), hvorved der kan foretages en optimal skatteplanlægning m.v.

Tonny

PS. Jeg har kun forholdt mig til trådstarters spørgsmål omkring de skattemæssige forhold.

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

PS. Jeg har kun forholdt mig til trådstarters spørgsmål omkring de skattemæssige forhold.

 

Det burde jeg nok også ha' gjort, men der er bare så meget andet som også er nødt til at indgå som aktive parametre, f.eks. om man har råd til at lade være.  (IMHO)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Bo:

Tonny Skov Pedersen:

PS. Jeg har kun forholdt mig til trådstarters spørgsmål omkring de skattemæssige forhold.

 

Det burde jeg nok også ha' gjort, men der er bare så meget andet som også er nødt til at indgå som aktive parametre, f.eks. om man har råd til at lade være.  (IMHO)

Hej Bo

Det forstod jeg udmærket, og det er også et ret relevant indlæg, du har post her i trådenYes

Ja, der skal følgelig tages højde for alle forhold i forbindelse med selskabsstiftelse, idet vurderingen ikke kun bør ske ud fra et skattemæssigt synspunkt.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenn Bo

Som flere andre allerede har nævnt, er der ikke et generelt svar på dette spørgsmål.

Den største fordel ved et ApS er at der er begrænset hæftelse i et ApS. Den samme fordel kan opnås via et P/S (der dog kræver en minimumskapital på 500.000 kr.)

Skattemæssigt er det en marginal fordel at drive virksomheden i personligt regi og anvende virksomhedsordningen. Hvor stor denne fordel er afhænger af hvilken kommune du bor i, men fordelen er næppe mere end et par procent af den del af årets overskud, der ligger over topskattegrænsen.

Herudover er der frem til 2014 den fordel ved at drive virksomheden i personligt regi, at man kan indbetale op til 30% af overskuddet på en ratepension (mod max. 100.000 kr. hvis man er lønmodtger (ansat i sit eget ApS).

I praksis er den væsentligste fordel ved virksomhedsordningen dog, at Skat efter praksis accepterer, at man kan lægge sin private gæld ind i virksomheden, og herved dels øge værdien af rentefradraget og dels have muligheden for at afdrage på gælden med midler, der kun er beskattet med en foreløbig virksomhedsskat på 25%., man skal dog huske, at den endelige skat på forskellen mellem de 25% og ens marginalskat er udskudt og kommer senest når virksomheden sælges eller man dør. Men i mellemtiden har man haft en væsentlig rentefordel.

Såfremt virksomheden skal sælges, kan det være en fordel at drive virksomheden i selskabsform (og have et holdingselskab), men end ikke i salgssituationen er det givet, at en holdingstruktur vil være en fordel, det kræver en individuel vurdering.

Hvis man vælger P/S formen anses man skattemæssigt for at drive virksomheden personligt, med det resultat, at man får både fordelene af virksomhedsordningen og den begrænsede hæftelse, men det kræver som nævnt en minimumskapital på 500.000 kr.

Der er administration forbundet med både virksomhedsordningen og ved at drive et ApS. Administrationen kan også være en væsentlig parameter, men om den er det for dig kræver en vurdering af dine forhold.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)