Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forventet omsætning butik i Aalborg

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

jeg har i nogle uger fulgt med på sidelinjen, men nu opretter jeg mit første indlæg, fordi jeg har brug for nogle data til min forretningsplan. Forretningsplanen er sådan set "færdig", men jeg opdaterer den jo løbende.

Jeg åbner kombineret butik/klinik i Aalborg pr 1/10 (ventetøj, graviditetsartikler samt jordemoderklinik). Lokalet jeg forhandler om ligger på Nørregade, som er en af gågaderne i Aalborg, dog i den mindre befærdede (og derfor knap så dyre) ende.

Jeg vil gerne høre fra nogen, der ved noget om omsætning i tøjbutikker, gerne opgivet som omsætning pr kvadratmeter, eller andet som umiddelbart kan sammenlignes. Selvfølgelig meget gerne nogen fra Aalborg, men andre byer kan bestemt også bruges. Den forretningsplan jeg sidder med nu, har regnet med en årlig omsætning, der svarer til 13.000 kr pr kvadratmeter. 

På forhånd mange tak for hjælpen :)

VH Agnethe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Det du søger findes ikke Stick out tongue Længere er den ikke.

Og den med m2 er nok den mest ustabile målning af omsætning jeg nogensinde har set. Glem det med m2 det vil jo svinge helt sindsygt alt efter butikkens placering, udsmykning, personale mm

Desuden er en forretningsplan udelukkende beregnet til at få DIG til at tænke over tingene, og det gør du så nu. Det betyder den har virket, og at du har fået noget ud af den.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge på hvor meget du i gennemsnit forventer at tjene pr salg, og så kigge på hvor mange salg du forventer at lave om dagen. Du gætter dig til de 2 tal, og bruger dem så til at regne ud hvor meget der bliver omsat for.

Vil du gøre et rigtig godt stykke arbejde så opsøger du butikker der ligner din, og ligger i samme område og spørger dem om hvor meget de sælger. Eller udspionere dem lidt. Tag de dataer du indsamler og smid dem i din forretningsplan som bilag. Det viser du er seriøs og har lavet dit arbejde ordenligt.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Agnethe

 

Først og fremmest synes jeg, at det er godt og se, at du tager forarbejdet seriøst. Jeg er sikker på, at du har lavet en god og detaljeret forretningsplan.

 

Jeg ved ikke lige hvor c.k.f. har sin fortolkning fra. Jeg mener bestemt ikke at din forretningsplan bare skal bruges til, at tænke over tingene. Brug din forretningsplan aktivt ved løbende at opdatere den. Så kan du styre din forretning efter den.

 

Budgettering er en vigtig men svær del af ens forretningsplan. Især når man ikke har nogen erfaringer fra tidligere. Det er selvfølgelig en god idé, at høre andres erfaringer (ligesom du har prøvet her), men der er mange parametre der spiller ind. Det kan være alt fra hvilken gade man er placeret på til mængden af markedsføring. Hvad tror du, at du kan sælge? Efter det kan du spørge dig selv om det er realistisk og ambitiøst? Og sidst men ikke mindst – er det nok til, at forretningen kan køre rundt? (breakeven-analyse).

Jeg tror, at det er de færreste konkurrenter der vil fortælle dig om deres omsætning. I hvert fald ikke så detaljeret, at du kan bruge det.

 

Lige til c.k.f.’s information så er spionage ulovligt.

 

Hvis du vil vise, at du er seriøs og har lavet dit arbejde ordentligt så fortsætter du bare i samme spor.

Jeg tror du er godt på vej. Held og lykke!

 

Med venlig hilsen

Oliver Bottelet

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Bottelet:
Og sidst men ikke mindst – er det nok til, at forretningen kan køre rundt? (breakeven-analyse).

 

Breakeven er en betegnelse for det punkt hvor omsætning = omkostninger

 

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En løsning kunne være at du i din forretningsplan angiver flere scenarier (optimistisk, realistisk, pessimistisk) samt en analyse of hvad din omsætning SKAL være for at nå break even. (nulpunktsomsætning)

Held og lykke med det,

/Nicolaj

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Oliver Bottelet:

Jeg ved ikke lige hvor c.k.f. har sin fortolkning fra. Jeg mener bestemt ikke at din forretningsplan bare skal bruges til, at tænke over tingene. Brug din forretningsplan aktivt ved løbende at opdatere den. Så kan du styre din forretning efter den.

Budgettering er en vigtig men svær del af ens forretningsplan. Især når man ikke har nogen erfaringer fra tidligere. Det er selvfølgelig en god idé, at høre andres erfaringer (ligesom du har prøvet her), men der er mange parametre der spiller ind. Det kan være alt fra hvilken gade man er placeret på til mængden af markedsføring. Hvad tror du, at du kan sælge? Efter det kan du spørge dig selv om det er realistisk og ambitiøst? Og sidst men ikke mindst – er det nok til, at forretningen kan køre rundt? (breakeven-analyse).

Jeg tror, at det er de færreste konkurrenter der vil fortælle dig om deres omsætning. I hvert fald ikke så detaljeret, at du kan bruge det.

Lige til c.k.f.’s information så er spionage ulovligt.

Oliver for at sige det lige ud så lyder du til at være en ung fyr der har læst en mase bøger, og gået i skole en masse år, og derfor tror du har en masse viden. Det har du med garanti også, men hvad du lære i skolen, og hvad du lære i virkeligheden er to MEGET forskellige ting. Jeg tvivler ikke på du sikkert har skrevet et par forretningsplaner før til dine projekter. Nu har jeg personligt skrevet investerings prospekter og forretningsplaner som har resulteteret i kapitalfremskaffelse i to cifrede million beløb, og de ting jeg har lært ville ingen i skolen kunne have fortalt mig.

JA du kan have behov for en forretningplans hvis du skal låne penge eller finde en investor. Jeg vil dog råde folk til ALTID at lave en, selv om det så bare er for at smide den ud. Den for nemlig en til at tænke, den for dig til at se på problemer du måske aldrig havde opdaget hvis du ikke lavede din forretningsplan. Havde du lidt mere erfaring ville du vide det var det jeg mente når jeg sagde den bare var til en selv.

JA bugetter er vigtige, men alle tal i en forretningplan er gætteri. Længere er den ikke, og hvor vigtigt kan det så være ! Jo det kan være vigtigt, men ikke pga de tal der står, men fordi det viser at personen der har lavet den har tænkt sig rigtig godt om og planlagt. Igen siger jeg derfor at den er til personen der skriver den.

En seriøs investor vil ikke kigge på om tal i en forretningspland ser gode ud. Det kan alle sku lave ved at smide et ekstra nul på antallet af kunder man forventer om måneden. Han vil kigge på om der er taget højde for alt. Se om der er noget som personen har glemt, eller ikke tænkt over. Den viser altså investor hvor meget man har sat sig ind i ting, og det er igen derfor jeg måske lidt vildledende siger at den er til en selv.

Vi kan godt blive enige om at konkurrenter ikke bare lige oplyser hvad de omsætter for, men med lidt høflighed og charme kan man med et smil nok høre hvor mange kunder de har på en dag. Desuden ville du slet ikke kunne bruge en andens butiks omsætning til noget, du ved jo ikke hvad de tjener pr salg. Hvis hun siger 100k er det så 50 eller 100 salg ? og tjener hun 10 eller 1000 kroner pr salg ? Find ud af hvor mange kunder de har. OG NEJ det er ikke ulovlig at sidde på et offentlig sted og se hvor mange der går ind i en butik i løbet af dagen. Hvis du så bruger dette sammen med tallet du forventer at tjene pr produkt, så har du din omsætning.

Og lige til Oliver Bottelet`s information

Så handler en "break even analyse" ikke om hvorvidt en forretning kan køre rundt eller ej. Det handler om hvornår man forventer at få sin investering tjent hjem.

Du skriver også :

"Breakeven er en betegnelse for det punkt hvor omsætning = omkostninger"

Det passer heller ikke. Breakeven er det punkt hvor samlet afkast/indtægt frem til dette punkt = den investering man har lavet. Man breaker altså even (går i nul)

Det er fint nok du gerne vil hjælpe, og det kan alle sætte pris på Smile Men sørg lige for at have dine fakta og din viden på plads inden du begynder at påpege at andre tager fejl. Det ønsker jeg nemlig ikke at have på mig, og folk der ikke har denne viden kunne jo tro du har ret, og at jeg sidder og opfordre til ulovligheder mm !

God weekend Smile

Fra Kina, Pearl River Deltaet
Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 03:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Agnethe,

Måske Proff.dk kan hjælpe dig på vej? Ellers er der lavet en iPhone app, der hedder Firma Opslag, hvor du kan købe nøgletal for enkelte virksomher til 6 kr. og regnskabet til 30 kr, hvis jeg husker rigtig.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

c.k.f:

Oliver Bottelet:

Jeg ved ikke lige hvor c.k.f. har sin fortolkning fra. Jeg mener bestemt ikke at din forretningsplan bare skal bruges til, at tænke over tingene. Brug din forretningsplan aktivt ved løbende at opdatere den. Så kan du styre din forretning efter den.

Budgettering er en vigtig men svær del af ens forretningsplan. Især når man ikke har nogen erfaringer fra tidligere. Det er selvfølgelig en god idé, at høre andres erfaringer (ligesom du har prøvet her), men der er mange parametre der spiller ind. Det kan være alt fra hvilken gade man er placeret på til mængden af markedsføring. Hvad tror du, at du kan sælge? Efter det kan du spørge dig selv om det er realistisk og ambitiøst? Og sidst men ikke mindst – er det nok til, at forretningen kan køre rundt? (breakeven-analyse).

Jeg tror, at det er de færreste konkurrenter der vil fortælle dig om deres omsætning. I hvert fald ikke så detaljeret, at du kan bruge det.

Lige til c.k.f.’s information så er spionage ulovligt.

Oliver for at sige det lige ud så lyder du til at være en ung fyr der har læst en mase bøger, og gået i skole en masse år, og derfor tror du har en masse viden. Det har du med garanti også, men hvad du lære i skolen, og hvad du lære i virkeligheden er to MEGET forskellige ting. Jeg tvivler ikke på du sikkert har skrevet et par forretningsplaner før til dine projekter. Nu har jeg personligt skrevet investerings prospekter og forretningsplaner som har resulteteret i kapitalfremskaffelse i to cifrede million beløb, og de ting jeg har lært ville ingen i skolen kunne have fortalt mig.

JA du kan have behov for en forretningplans hvis du skal låne penge eller finde en investor. Jeg vil dog råde folk til ALTID at lave en, selv om det så bare er for at smide den ud. Den for nemlig en til at tænke, den for dig til at se på problemer du måske aldrig havde opdaget hvis du ikke lavede din forretningsplan. Havde du lidt mere erfaring ville du vide det var det jeg mente når jeg sagde den bare var til en selv.

JA bugetter er vigtige, men alle tal i en forretningplan er gætteri. Længere er den ikke, og hvor vigtigt kan det så være ! Jo det kan være vigtigt, men ikke pga de tal der står, men fordi det viser at personen der har lavet den har tænkt sig rigtig godt om og planlagt. Igen siger jeg derfor at den er til personen der skriver den.

En seriøs investor vil ikke kigge på om tal i en forretningspland ser gode ud. Det kan alle sku lave ved at smide et ekstra nul på antallet af kunder man forventer om måneden. Han vil kigge på om der er taget højde for alt. Se om der er noget som personen har glemt, eller ikke tænkt over. Den viser altså investor hvor meget man har sat sig ind i ting, og det er igen derfor jeg måske lidt vildledende siger at den er til en selv.

Vi kan godt blive enige om at konkurrenter ikke bare lige oplyser hvad de omsætter for, men med lidt høflighed og charme kan man med et smil nok høre hvor mange kunder de har på en dag. Desuden ville du slet ikke kunne bruge en andens butiks omsætning til noget, du ved jo ikke hvad de tjener pr salg. Hvis hun siger 100k er det så 50 eller 100 salg ? og tjener hun 10 eller 1000 kroner pr salg ? Find ud af hvor mange kunder de har. OG NEJ det er ikke ulovlig at sidde på et offentlig sted og se hvor mange der går ind i en butik i løbet af dagen. Hvis du så bruger dette sammen med tallet du forventer at tjene pr produkt, så har du din omsætning.

Og lige til Oliver Bottelet`s information

Så handler en "break even analyse" ikke om hvorvidt en forretning kan køre rundt eller ej. Det handler om hvornår man forventer at få sin investering tjent hjem.

Du skriver også :

"Breakeven er en betegnelse for det punkt hvor omsætning = omkostninger"

Det passer heller ikke. Breakeven er det punkt hvor samlet afkast/indtægt frem til dette punkt = den investering man har lavet. Man breaker altså even (går i nul)

Det er fint nok du gerne vil hjælpe, og det kan alle sætte pris på Smile Men sørg lige for at have dine fakta og din viden på plads inden du begynder at påpege at andre tager fejl. Det ønsker jeg nemlig ikke at have på mig, og folk der ikke har denne viden kunne jo tro du har ret, og at jeg sidder og opfordre til ulovligheder mm !

 

Først og fremmest kommer jeg ikke her for, at irriterer dig Hr. c.f.k.. Beklager, at mit svar har provokeret dig så meget, at du har haft behov for udbyde med en længere roman. For at sige det lige ud så lyder det til, at du er lidt gammel (håber du forstår joken). Jeg prøver, at svare på Agnethes spørgsmål og anderkende hendes arbejde.

Kapitel 1: Selvom det kan tolkes som om jeg har en masse ubrugelig viden så tager jeg det som et kompliment. Jeg er godt klar over, at teori og praksis ikke altid hænger sammen. Det er sjovt, at du skriver ”MEGET” – det passer lige ind i min fordom om gamle mennesker.

Kapitel 2: Jeg ved godt hvad du mener. Jeg mener bare, at en forretningsplan kan bruges til mere end det.  Så der er vi nok bare ikke enige. Er det ikke dumt, at skyde skylden på min manglende erfaring? Du skriver trods alt til Agnethe som er jævnaldrende med mig. Ville der ikke være risiko for, at hun misforstod det?

Kapitel 3: Hvor er det jeg modsiger dig?

Kapitel 4: Jeg tror ikke Agnethe leder efter en investor. Jeg tror hun har behov for et værktøj der kan hjælpe hende med, at styre sin kommende virksomhed. Men giver dig ret i, at den er til en selv.

Kapitel 5: Først skriver du, at man skal gå ind og spørge lignende butikker om hvor meget sælger. Derefter siger du, at man ikke kan bruge det til noget. Man skal derimod høre hvor mange kunder de har. Modsiger du ikke dig selv lidt? Du skriver også i dit første indlæg at man kan ”udspionere dem lidt”. Til det er mit svar stadig, at spionage er ulovlig. Hvis du mener man skal sætte sig på en bænk og tælle kunder så skriv det!

Kapitel 6: Min fejl. Den vil jeg gerne tage tilbage.

Kapitel 7: Med undtagelse er breakeven analysen hvor er det jeg ikke har min fakta og viden på plads?

  1. Kan det være en god idé at lave en god og detaljeret forretningsplan? JA/NEJ?
  2. Er dit svar omkring forretningsplan det ultimative svar eller må jeg have lov at mene noget andet? JA/NEJ?
  3. Kan man bruge sin forretningsplan aktivt ved løbende at opdatere den og så styre efter den? JA/NEJ?
  4. Er budgettering en vigtig del af ens forretningsplan? JA/NEJ?
  5. Er det en god idé, at høre om andre erfaringer? JA/NEJ?
  6. Vil konkurrenter fortælle om deres omsætning i detaljer? JA/NEJ?
  7. Er spionage ulovlig? JA/NEJ?

Nåh du gamle, så tror jeg, at jeg fik svaret på din roman.

 

Også god weekend til dig! Smile

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CKF, tusind tak for dine inputs. Jeg har, som du også foreslår, kigget på forventet antal kunder pr. dag og forventet salg. Jeg tænker selvfølgelig nu, om jeg har været for optimistisk, for så er det jo bare ris til egen r*v. :) Men jeg tror faktisk ikke, det er urealistisk med 10 kunder om dagen i en så stor by som Aalborg, forudsat at jeg selvfølgelig gør benarbejdet. 

Jeg har desværre ikke mulighed sådan umiddelbart, for at besøge "konkurrenter", da nærmeste ligger i Århus. Men jeg har godt nok tænkt på at tage en ekskursion en af dagene, og tage ned og snakke med dem. Jeg tænker egentlig at vi er så langt fra hinanden, at de ikke vil se mig som en egentlig konkurrent, og det gør måske at de har lyst til at være lidt behjælpelige med oplysninger.

VH Agnethe

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oliver, tusind tak for svar. Jeg har regnet og regnet, men jeg har lidt svært ved, at det nærmest er ene gætværk at lave budgetterne til sådan en forretningsplan. Jeg havde håbet, at der måske fandtes nogle tal fra fx cityforeningen eller andre byforeninger, der havde regnet på omsætningen...

Og som du rigtigt skriver, er det ikke investorerer jeg er på udkig efter, faktisk har jeg fået forretningsplanen godkendt i banken. Så det er mere sådan at jeg kan justere planen ind efter, hvad der er realistisk, så jeg ikke stikker mig selv blår i øjnene. Men selvfølgelig må jeg nok indse, at de rigtige tal først kommer når jeg kommer i gang, og selv kan indsætte dem. :)

VH Agnethe 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)