Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan kreditorer tage børnenes penge?

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke derfor Amerikanske forældre med god indkomst altid har brugt fonde aka. udtrykket 'trust fund babies'.

Det eneste fornuftige må være som med alt andet at skabe en selvstændig juridisk enhed, i dette tilfælde vel en Trust til børnene.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg husker engang, eller rettere det gør jeg ikke, men jeg havde en konto i Den Danske Bank, som var administreret af Overformynderiget.

Min mor havde også konto i denne bank, men alligevel, vups, en dag tog Den Danske Bank nogle af mine penge på egen hånd, måske fordi min mor havde et eller andet overtræk - ved det ikke. Jeg ved heller ikke, hvad sagen endte med, udover min mor skiftede bank i raseri, ligesom hun i samråd med Overformynderiget også skiftede min bank ud.

Det siger sig selv, at det er en del år siden, men det siger alligevel, at en kreditor åbenbart kan forsøge at gå ret langt, også selvom de ikke må.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46540
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Fond må være en mulighed jep. Der bindes pengene jo også i høj grad til barnet og man kan ikke bare trække dem til sig selv igen.

Børneopsparing. Max 3000 kr indbetaling per år, max 36.000 kr ialt på kontoen, kun en konto per barn, minimumsbinding 7 år, udbetaling tidligst ved 14 års alder, senest ved 21.
Ingen fradrag for indbetaler længere, skattefrihed for kontoen i bindingsperioden, og der ligger årsagen vil til beløbsgrænser, selv om det må siges at være en ret begrænset fordel
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Var i banken i sidste uge, hvor vi talte om børneopsparing. 

Det er max indskydelse 3000 om året og man må max indskyde 36.000 i alt.
Man kan så vælge en risikogruppe, så banken investerer pengene og derfor kan vel i teorien sagtens stå langt over de 36.000 når barnet bliver 18 år.

Han sagde at hvis jeg ville sætte flere penge over, kunne jeg oprette en bedsteforældre børneopsparing, som der åbenbart er mange bedsteforældre der gør. Men det kunne forældrene så også gøre. Hvordan det så virker i praksis, ved jeg ikke.

Mvh Casper 

Fra Lyngby
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om anpartselskaber. Det er misvisende at kalde dem for børneopsparinger. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46540
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Børneopsparing max indbetaling ialt er 36000 men med renter kan der jo komme til at stå mere
Kom til at tænke på, at mange banker opererer med konti for båndlagte midler, gaver eller arveforskud til f.eks børn. Her bindes midlerne til barnet har nået en vis alder og er vel dermed i ly for kreditorer under normale omstændigheder (ex skal man nok ikke give dem dagen inden en oplagt konkurs)
http://www.nordea.dk/Erhverv/Investering/Forvaltning/Båndlagt%2Bkapital/39802.html
Gave og arveforskud kan kombineres, og hver forælder må gi 58.700 kr om året afgiftfrit
http://www.nordea.dk/Privat/Pension%2bforsikring/Pension/Gave/85502.html?vanity=www.nordea.dk/pengegaver2011
Ex er Nordeas men de fleste banker har vel sådanne båndlagte konti
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret er faktisk relativt enkelt (hvis jeg har forstået reglerne ret).

En børneopsparing er en gave til dine børn. Dermed tilhører pengene ikke dig - og kan ikke gribes af dine kreditorer. Indtil den frigives kan den faktisk heller ikke gribes af dit barns evt. kreditorer.

I Damgårds tilfælde er der ikke tale om en børneopsparing, men derimod et par investeringsselskaber, som han har givet børnenes navne. Disse selskaber er så blevet tvangsopløst pga. manglende aflæggelse af regnskab (selskabernes investeringer har givet underskud).

I den konkrete sag må konklusionen være, at du ikke skal investere dine børns penge i risikable foretagender...

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben Andersen:
I den konkrete sag må konklusionen være, at du ikke skal investere dine børns penge i risikable foretagender...

Wink HMMMM --- Risikable foretagender ...??? Hvem skal afgøre det ???

Det kunne være befiende der kom en jurist på banen med ekspertise netop indenfor denne område.

Bud er der nok af i tråden og de springer og danser mange veje.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man går konkurs, så kigges der tilbage til tidligere transaktioner, og hvis barnet fik 100.000 kr for 3 måneder siden, hvor det allerede begyndte at se sort ud, så tror jeg godt, at en gave kan inddrages.

Jeg tror, selv for en jurist, at det er vanskeligt at give et kort og præcist svar på baggrund af Thorbors hypotetiske spørgsmål, som er baseret på få oplysninger.

Jeg er ret sikker på, at der er en million faktorer, som spiller ind, når man går konkurs, hvis der er tale om store gældsbyrder.

Og uagtet, om man eventuelt ikke selv kan bruge de 100.000, som man lige har givet til barnet, så vil kreditorerne nok ikke bryde sig om, hvis man lige har været i gavehumør. Så kunne alle, som var ved at gå konkurs, give gaver til hele familien.

Thorborgs eksempel handler dog om en længerevarende gaveordning, og ikke en pludselig, så det må være formidlende - hvis forældrene ikke har rådighed over pengene, og såfremt de har, hvorledes kreditorerne kan stille sig.

Tænk, hvis man gik konkurs, men ens mindreårige børn har masser af penge, som man selv har givet dem, så kan børnene måske bare overtage huslejen af en ny villa og betaling af en ny dejlig bil. Det er vel det, som er Thorborgs pointe, altså om kreditor MÅ tænke sådan og samtidig KAN handle derefter?

Hilsen, Robert

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Handlinger foretaget i perioden op til en evt. konkurs og som er foretaget med henblik på at undgå kreditorforfølgelse kan naturligvis omstødes. Men med det ene forbehold, kan dine kreditorer IKKE få adgang til penge som tilhører dine børn - eller din ægtefælle. Det inkluderer en klausuleret børneopsparing (men selvfølgelig ikke en konto du bare selv har afsat til dine børn - eller et investeringsselskab, som du har tiltænkt dine børn).

Dine børn kan godt give dig gaver (på samme måde som du kan give gaver til dem) efter en konkurs- herunder gratis husleje. Men det er jo ikke særligt store beløb, som du kan forære til dine børn (med mindre du accepterer at gaven bliver beskattet).

Det er dog næppe et arrangement, der gør dig populær hos dine kreditorer. Men rent juridisk er der ikke noget at komme efter.

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)