Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cand-Merc. mere i løn?

Side 7 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/19/2006 10:34:08 AM Forfatter: Carsten Jacobsen
Hej nse,
Det er desværre en lidt for romantisk forestilling du har om de danske medarbejdere. Hvad er det lige vi kan som man ikke kan på tilsvarende niveau i mange andre lande? For at tage dit eget eksempel, Giga, så kunne udviklingsarbejdet ligeså godt have været udført i Tyskland, Sverige, USA eller i de baltiske lande for den sags skyld.
Når jeg nævner de baltiske lande hænger det sammen med, at den bedste programmør jeg kender, og nogensinde har kendt, kommer fra Lithauen. Hans viden er i konstant udvikling, og i et tempo få kan være med. Han er freelancer og udvikler software for store europæiske virksomheder. Man er ikke nødvendigvis dummere, bare fordi man bor udenfor Danmarks grænser
Jeg tror at iderigdommen betyder meget mere end kompetencer mht. placering af arbejdspladser. Giga lå i Danmark fordi ideerne blev født i Danmark, ikke fordi der er unikke kompetencer i Danmark. Jeg tror at der en tendens til, at arbejdspladserne skabes der hvor ideerne fødes. Kompetencer kan fremdyrkes over alt, men kan ideerne også det?
mvh Carsten

 
Det er jo langt hen af vejen din personlige erfaringer, der ligger til grund for din holdning. Danmark har i mange år været et forgangsland i udvikling til telekommunikationsektoren, og de ingeniører  Ålborg Universitet først og fremmest har uddannet, har været blandt verdens bedste på dette område. Derfor er der stadig mange udviklingsafdelinger af internationale virksomheder i Danmark i denne sektor. Det er da heller ikke nogen romatisk forestilling, når Steve Ballmer står til en partnermesse og fortæller, at han gerne helst ser verdenen være som i Danmark. Det er da bla. derfor, at lidt af MBS stadig udvikles i Danmark.
Nej, det er ingen romantisk forestilling jeg har. Tværtigmod er det en smule naivt at tro, at iderigdommen betyder meget mere end kompetencer. Det er 2 ting, som skal hænge sammen - den ene er ikke vigtigere end den anden. Innovation opstår gennem iderigdom, men hvis der ikke kan skabes værdi til den innovative idé gennem kompetencer, så har man ingenting andet end en idé. Giga, Vestas, Novo osv. er eksempler herpå. Hvad nytter det at have en vision og en idé om at lave miljørigtig energi via vindmøller, hvis man ikke har nogen, der kan udvikle møllerne? Så bliver man nød til at finde andre lande, som kan give de kernekompetencer.  
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, de er sørme dygtige på Aalborg Universitet - men hov, hvor blev mobilindustrien i Nordjylland af? Nå ja, den er flyttet til udlandet... Jeg ved ikke om du bor i Nordjylland som jeg gør, men jeg har svært ved at få øje på et mobileventyr her fra mit kontor.
 
Jeg husker godt Steve Ballmers tale. Han sagde noget i retningen af, at hvis bare alle andre lande var ligeså dygtige til at købe MBS som Danmark, ville den del af Microsoft opleve kæmpe vækst. Men nu er det jo et danskproduceret produkt, som har været kendt og brugt i Danmark siden 80''erne, så selvfølgelig har det en stærk position i Danmark.
 
Men jeg vil da give dig ret i, at innovation og iderigdom ikke er meget værd, hvis ikke der er nogle kvalificerede og kompetente folk til at føre dem ud i livet. "Problemet" er bare, set med samfundsbriller, at det er blevet relativt nemt at sætte asiater, indere og andre lavtlønnede, til at udvikle mine innovative ideer.
 
mvh Carsten
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/19/2006 10:41:55 AM Forfatter: Centry 
Derudover har vækstfirmaer ideelle muligheder i danmark pga det system vi har omkring afskedigelser. I tyskland fx kan det ikke betale sig at ansætte flere personer i opgangstider, fordi det koster så forfærdelig mange penge at komme af med dem igen i nedgangstider. mvh Janus
 
Ja, Janus, det er nok noget der har større betydning end vi går og tænker over. I mange andre lande har virksomheder en langt større social forpligtigelse overfor sine medarbejdere. Vi kan gennem løsere ansættelsesforhold opnå en vis dynamik for både arbejdsgivere og lønmodtagere.
 
mvh Carsten
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/19/2006 11:48:03 AM Forfatter: Carsten Jacobsen
Ja, de er sørme dygtige på Aalborg Universitet - men hov, hvor blev mobilindustrien i Nordjylland af? Nå ja, den er flyttet til udlandet... Jeg ved ikke om du bor i Nordjylland som jeg gør, men jeg har svært ved at få øje på et mobileventyr her fra mit kontor.
Jeg husker godt Steve Ballmers tale. Han sagde noget i retningen af, at hvis bare alle andre lande var ligeså dygtige til at købe MBS som Danmark, ville den del af Microsoft opleve kæmpe vækst. Men nu er det jo et danskproduceret produkt, som har været kendt og brugt i Danmark siden 80''erne, så selvfølgelig har det en stærk position i Danmark.
Men jeg vil da give dig ret i, at innovation og iderigdom ikke er meget værd, hvis ikke der er nogle kvalificerede og kompetente folk til at føre dem ud i livet. ''Problemet'' er bare, set med samfundsbriller, at det er blevet relativt nemt at sætte asiater, indere og andre lavtlønnede, til at udvikle mine innovative ideer.
mvh Carsten

Ja, den er netop flyttet til udlandet dels pga. generel afmatning i visse steder af den sektor, men også at de er blevet dygtigere i udlandet. Jeg husker dengang Danmark virkeligt var forgangsland med NMT - det var tider, men den position har vi desværre ikke kunne opretholde.
Vi skal have et fremsynet erhvervsliv, som ser muligheder i fremtidig guldgrupper. Fx. har A.P. Møller fonden lige doneret et mikroskop til den nette sum af 100mio. til DTU. Den skal bruges til forskning i nanoteknologi, som må betegnes som at være fremtiden. Det er bla. sådanne tiltag, der skaber en fremtidig konkurrencefordel, som skal tage over for de konkurrenceforedele, som er smuttet ud til lavtlønslande, som er kommet op på vores niveau.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det ser ud til at vi er ret enige når det kommer til stykket

Jeg tror også at vi gennem investering i kompetenceudvikling kan opnå forspring. Men i "gamle dage" gik der nok længere tid før et forspring blev indhentet end i dag. Derfor skal der hele tiden investeres i nye områder, og nye teknologier. Så også der er vi enige.
 
mvh Carsten
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/19/2006 12:33:18 PM Forfatter: Carsten Jacobsen

Jamen det ser ud til at vi er ret enige når det kommer til stykket

Jeg tror også at vi gennem investering i kompetenceudvikling kan opnå forspring. Men i ''gamle dage'' gik der nok længere tid før et forspring blev indhentet end i dag. Derfor skal der hele tiden investeres i nye områder, og nye teknologier. Så også der er vi enige.
mvh Carsten

Det var da dejligt :)

Side 7 ud af 7 (66 indlæg)