Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varebil Privat/erhverv

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Stæhr:

Ja lidt, det var i hvert fald et bedre regnestykke end mit. Jeg tager den lige med vores bogholder. mange tak!

Mvh. Jens

Ja, der er gode penge at hente på den ordning.

Skulle din bogholder afvise ovenstående ordning, så tag ikke svaret for gode varer. Jeg har mødt foruroligende mange bogholdere og revisorer (endda godkendte revisorer), som ikke har styr på ordningen omkring momsfradrag på papegøjepladebiler.

Du kunne jo prøve at lave lidt sjov, og stille din bogholder samme spørgsmål til regneeksemplet, som du gør her i tråden, for at se, hvilket svar du får. 

En god måde at tjekke sin revisors viden på, er at stille spørgsmål, som man selv kender svaret på. Så får man også en indikation af, om man kan stole på vedkommende, når man spørger om noget man ikke selv ved noget om... Wink

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen, nu har jeg snakket med nogle andre om det, det med at registrere bilen halv af hver er ikke på regitreringsattesten vel? hvordan gør man det bogføringsmæssigt?

Hvis jeg får fradrag for momsen på driften kan jeg vel ikke også få kørselgodtgørelse på 3,80 kr.? kan det ik passe at en kassevogn på 2800 kg. koster ca. 5.000 i vægtafgift og strafafgiften er ca. 10.000 kr. oven i? altså 15.000 for privat anvendelse.

Det er bare lige for at få præciseret nogle tal...

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Stæhr:

Hej igen, nu har jeg snakket med nogle andre om det, det med at registrere bilen halv af hver er ikke på regitreringsattesten vel? hvordan gør man det bogføringsmæssigt?

Jo, bilen skal registreres som delvist anvendt privat/erhverv. Resultatet bliver, at du får fremsendt en lavere regning på vægtafgift (inkl. privatbenyttelsesafgift).

Jens Stæhr:

Hvis jeg får fradrag for momsen på driften kan jeg vel ikke også få kørselgodtgørelse på 3,80 kr.? 

Jo, det kan du jf. momsvejledningen J.2.4.2

Jens Stæhr:

kan det ik passe at en kassevogn på 2800 kg. koster ca. 5.000 i vægtafgift og strafafgiften er ca. 10.000 kr. oven i? altså 15.000 for privat anvendelse.

Det kommer helt an på årgang. Læs mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=1781898.205817

Det er mest sandsynligt, at privatbenyttelsesafgiften er 5.280 kr., og ved registrering privat/erhverv, så bliver den 2.640 kr. i stedet.

Hvis bilen er fra før 2. juni 1998, er der ingen afgift.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:

Det kommer helt an på årgang. Læs mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=1781898.205817

Det er mest sandsynligt, at privatbenyttelsesafgiften er 5.280 kr., og ved registrering privat/erhverv, så bliver den 2.640 kr. i stedet.

Hvis bilen er fra før 2. juni 1998, er der ingen afgift.

Ovenstående er kun for privatbenyttelsesafgift.

Vægtafgiften er afhængig af bilmodel, mv., men den ændrer sig ikke fordi du køber bilen til privat brug. De ca. 5.000 kr. lyder meget rimeligt.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vækker lige en gl tråd til live :o) Hvordan bogføres denne udgift / moms ?

ex værkstedsudgift på køretøj 10.000.  Firma udgift på 8000+moms. hvordan så med de 8000? Så bare oprette en "privat indskud af varebil" 8000.- ?? eller hvordan nulstiller jeg den ikke fradragsberettigede del?

Bjarne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjarne:

Hvordan bogføres denne udgift / moms ?

ex værkstedsudgift på køretøj 10.000.  Firma udgift på 8000+moms. hvordan så med de 8000?

Firmabank, kreditere 10.000 kr. (hvis betalt via firmakonto)

Købsmoms, debitere 2.000 kr.

Hævet privat, debitere 8.000 kr.

Bjarne:

Så bare oprette en "privat indskud af varebil" 8000.- ?? eller hvordan nulstiller jeg den ikke fradragsberettigede del?

Du kan godt oprette en konto i balancen, som du kalder "Privat andel af bil", som du bruger til at bogføre alle disse omkostninger på, i stedet for at bogføre på kontoen "hævet privat".

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :o) Hvad hvis jeg betaler af privat kontoen - hvordan så?

Bjarne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal du kun bogføre momsen (debet) og modpostere på "indskudt privat" (kreditere).

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.. er ikke go til det med debet og kreditere så er ikke sikker på jeg forstår det. så må lige læse lidt op på emnet :o)

Mvh Bjarne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

eller overvej hvad det koster at få bogført for dig hos folk som Martin123 og andre. Det behøver ikke være voldsomt dyrt og ofte vil de kunne styre fradrag og andet så godt, at det i princip ikke koster noget. Du kan enten finde en i nærheden eller scanne bilag og sende månedligt til den type og det tager alt fra 200 kr og op - typisk 400 kr i timen men de når MEGET i timen - og kan for mindre virksomheder også tage den kvartalsvis bare med moms o.l.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)