Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af andelsbolig, få mest ud af det - hjælp

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg er helt ny inden for branchen og generelt regnskab/administration.

Jeg købte mig pr 01-12-2012 en andelsbolig i århus c.

Boligafgiften er ca. 2500 inklo aconto varme samt antenneforenings gebyr.

Der udover har jeg taget mig et lån på omkring 1.2 mill som giver mig en samlet husleje på omkring 7500 når man trækker fradraget indkomsten fra, fra det faktiske lån.

Vi bor både mig og kæresten. Vi er i den situation at hun går arbejdstløs og vi har begge en mindre forbrugsgæld så jeg er på udkig efter steder hvor jeg øge indkomsten.

Jeg havde håbet på jeg kunne leje et værelse ud til min kæreste på en husleje på 4000 inkl alt og håbe hun ville kunne få noget boligstøtte. Men ifølge deres beregning på nettet er min indkomst for høj (330) til at hun kan få boligstøtte. 

Desuden bliver jeg beskattet for det oversydende af en husleje pris der hedder mere end 2/3 af boligafgiften, så det ville vi jo faktisk miste penge på.

Jeg læste frem til noget lidt anden spændende, der måske kunne øge indkomsten en smule:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284

Har kigget mest på den med bundskats ordningen. Bundfradraget er 2/3 af den samlede årlige husleje eller boligafgift - inklusive acontovarme og eventuel boligstøtte.

Da bolig afgiften ligger på ca. 2500 ser regnestykket således ud.

Bundfradrag=(2500*12=30000) (*0,66) = 19800 kr.

Indtægten ved udlejningen er skattefri, så længe den ikke overstiger bundfradraget.

husleje=19800 /12=1650

Indtægten er personlig indkomst, som skal oplyses i rubrik 20 på årsopgørelsen.

Ville det sige, at med det fradrag kan jeg regne med at have 1650 ekstra om måneden, udelukkende ved at få lavet denne lejekontrakt med kæresten og oplyse mit beregnede fradrag til skat?

Jeg er måske helt ved siden af, men håber på lidt hjælp fra jer eksperter. Der var os den anden metode med Regnskabsmæssigt fradrag, men der forstod jeg det ikke helt, så hvis nogle kunne forklare mig på en mere venlig måde hvad den metode gik ud på, er jeg meget interresseret :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

basalt set kan jeg ikke tro - at hvis I bor sammen - så kan du leje ud til din kæreste og via skat eller boligstøtte eller noget som helst andet - få flere penge til rådighed. Det vil som jeg ser det være umuligt - I kan leje ud til en trediemand I ikke kender - men lad jer ikke rode ind i noget som myndighederne kan tage for socialsvindel og rod jeg ikke ind i forklaringer om at - Jamen vi er slet ikke samboende. Hit noget andet at spare på eller lej til fremmed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lyder bestemt som noget der ligger sig meget tæt op af socialsvindel, og skal man ikke begynde at lege på kanten med ... Lej et værelse ud til en 3.person eller skær ned på alle andre områder, de fleste kan spare meget hvis man bare vil det.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian_:
Jeg havde håbet på jeg kunne leje et værelse ud til min kæreste på en husleje på 4000 inkl alt og håbe hun ville kunne få noget boligstøtte. Men ifølge deres beregning på nettet er min indkomst for høj (330) til at hun kan få boligstøtte. 


Hehe du skal i hvert fald have points for kreativitet.

Men det kan man da ikke - det er svindel.

- noget helt andet, har du tjekket om du overhovedet må leje noget ud for andelsboligforeningen ? (hvis du f.eks finder en anden at udleje til)

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes det lyder som spekulationer social bedrageri, for det første synes jeg ikke det høre hjemme her på forummet og for det andet så er du en byrde for samfundet når man går ud snyder vedr. forskellige boligsikring og andet boligstøtte 

FØJ

Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ro på makker, det har slet ikke været min hensigt at snyde.

Jeg prøver bare at finde ud af hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre. Det er svært at blive klog på reglerne og vi lever i et land hvor du selv skal finde ud af at kunne indberette til skat mm, så må man ligesom også sætte sig ind i tingene og finde ud ad hvordan man får mest muligt ud af det.

Jeg er ikke en snyder, jeg tror bare jeg er blevet lidt misforstået, men vi dropper den da vidst bare her....

Jeg var ikke klar over man ikke måtte udleje et værelse til sin kæreste, hvorfor skulle det være forbudt. Vi har jo ikke fælles økonomi? Kunne forstå hvis vi var gift. Burde jeg ikke engang lave en lejekontrakt med hende så? Eller kan jeg i princippet smide hende ud fra dag til dag hvilket ikke er fair. Kan slet ikke se hvorfor hun ikke må bo til leje hos mig, nok derfor jeg har misforstået tingene lidt.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian_:
Jeg var ikke klar over man ikke måtte udleje et værelse til sin kæreste, hvorfor skulle det være forbudt. Vi har jo ikke fælles økonomi? Kunne forstå hvis vi var gift. Burde jeg ikke engang lave en lejekontrakt med hende så? Eller kan jeg i princippet smide hende ud fra dag til dag hvilket ikke er fair. Kan slet ikke se hvorfor hun ikke må bo til leje hos mig, nok derfor jeg har misforstået tingene lidt.

Helt OK - men du har vel levet lidt og set lidt tv og levet lidt? Der var vel ingen der ville være gift, hvis de kunne få tilskud - kontanthjælp - leje ud osv som om de var enlige - hvem skulle så ville ha fælles økonomi??

Ja du kan smide hende ud hvis det er din lejlighed efter helt almindelige lejelovsregler - og vil du ha det anderledes må du lave aftale med hende - Hvis du slet ikke kan se, hvorfor hende du bor med ikke skattemæssigt må betale husleje til dig, så må du nok rykke lidt længere frem ved at læse lidt om skattelovene, men tro mig, der kan ikke opnås fordele som ugifte samboende som ikke gælder gifte

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at I ikke har fælles økonomi, og at din kæreste er arbejdsløs. Dvs, hvis du lavede en lejekontrakt til hende på kr. 4.000,- om måneden, som dit udgangspunkt var, så havde hun da ikke råd til at betale dig den husleje, selv med boligstøtte ? For vil da antage, at hun rent faktisk SKULLE betale dig huslejen, og at det ikke kun var på papiret, right ? Ellers ville det jo være bedrageri, og da du ikke er en snyder, så er det ikke en option!

Lad os antage - når nu du ikke er en snyder, og gerne vil gøre tingene rigtigt - at din kæreste betaler bundfradraget til dig - det er 1.666,- pr. måned. Jeg er ikke sikker på, at hun med den husleje ville få boligstøtte. Selvom du ikke bliver beskattet af det, er det stadig en udgift for hende, som hun skal have råd til, og så er spørgsmålet, om det ikke er bedre, at hun betaler de penge til dig i madpenge. For hånden på hjertet - din kæreste ville aldrig skulle betale husleje til dig med rede penge, og i DK er det vist ikke tilladt at betale sorte penge i form af naturalier.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun har en indkomst gennem kontanthjælp og snart skulle hun da gerne i job, da hun skla bruge 5 timer om dagen på at skrive job ansøgninger.

Hendes husleje pris som hun betaler til mig er 3000 kr. Jeg ville bare have haft skrevet 4000, da det egentlig er ca. halvdelen af total huslejen.

Det er måske bedre hun betaler mig 3000 i madpenge, end at have en kontrakt. Men for hende syntes hun det er træls at jeg har magten for at kunne smide hende ud fra dag til dag. og hun ville have det bedst med at vi havde en kontrakt der lød på en måneds opsigelse og self med en husleje pris så der chance for kun kunne få boligstøtte indtil hun er i arbejde igen.

Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

prøver sku ikke at snyde nogle her :) prøver bare at finde ud af hvordan tingene fungere...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)