Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart + moms + køb af udstyr

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer,

Jeg har forsøgt at læse mig frem til et svar, men har ikke rigtig kunnet finde noget der rammer plet og derfor kommer mine (måske) dumme spørgsmål her.

Jeg overvejer kraftigt at starte en enkeltmandsvirksomhed, der skal arbejde med fremstilling af diverse kreative produkter. (Musik, billeder, film, apps osv.)
I første omgang kender jeg ikke til indtjening - eller om der vil være det i løbet af det første år - da det afhænger af, om folk kan lide musikken der produceres/apps der udvikles og derfor vil betale penge for det osv.

Det jeg gerne vil, er at høre om det er muligt for mig at købe en computer - lad os sige den koster 15.000,- - for mine private penge, til/for/i firmaet og få refunderet de ca. 3000,- kr i moms. - og hvis, kan jeg bruge pengene til løn udbetaling/andet udstyr eller lignende?

- Hvad er forholdene omkring moms-pengene?

- Er der nogle fordelagtige skattemæssige forhold ved ovenstående køb? 


Jeg håber i kan og vil hjælpe mig i gang! :)


På forhånd rigtig mange tak!

Venlig hilsen

Jonas 

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 06:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt computeren bruges til arbejdet, så kan du rapportere momsen som købsmoms. Denne moms kan så trækkes fra dit firmas salgsmoms (hvis du sælger momspligtige ydelser, fx hvis momsen udgør 10.000 kan du så trække de 3000 fra og betale 7.000.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Momsen er blevet fortalt om herover.

Angående skattemæssige fordele ved et køb af en computer så ja, du får naturligvis fradrag for den. Og da den lige holder sig indenfor grænsen på maks. 12.300kr, så trækker du det hele fra med det samme. Var prisen over 12.300kr skulle det i en afskrivningspulje, som du alt efter behov kan afskrive op til 25% om året på.
De 12.300kr er ekskl. Moms såfremt du er momsregistreret og inkl. Moms hvis du ikke er momsregistreret.

Du skal dog gøre op med dig selv, om computeren bruges 100% i erhverv, eller om den også bruges privat. Er sidstnævnte tilfældet, så vil du kun kunne få fradrag for den del, der bliver brugt i firmaet :)

Rigtig god dag.

Mvh.
Lars thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene! :)

Så hvis jeg forstår det rigtigt, kan jeg ikke trække noget fra - få nogen penge tilbage - medmindre at jeg også har en indtægt i virksomheden, hvor jeg kan modregne det.
Er det rigtig forstået? :) 

På forhånd mange tak! :) 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Både ja og nej.
Du kan i et enkeltmandsfirma sagtens have et underskud i starten, det er ikke unormalt. De ting du køber og får skattemæssigt fradrag og momsfradrag for skal 'bare' have relevans for dit firma, og være forbundet med fremtidige indtægter. Forstået på den måde at hvis du har en plantebutik, jamen så kan du købe en grensaks og trække fra, men du kan (nok) ikke købe en Ferrari og trække den fra. Kan du følge mig? Altså så længe dine udgifter er i forbindelse med firmaet og er med til at sikre fremtidig indtjening, kan du godt få fradrag for dem, også selvom indtægterne ikke kommet lige på stedet.
Ligesom en revisor kan købe en lækker kontorstol og trække den fra. Stolen i sig selv tjener ikke penge, men den gør revisoren mere effektiv, måske.

Det blev en længere besked end planlagt! Måske jeg har vrøvlet lidt, det har været en lang dag! :)

Rigtig god torsdag.

Mvh.
Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan måske tilføje, at hvis du aldrig kommer til at tjene penge som generer noget købsmoms, så kan skat lægge til grund (KAN ikke nødvendigvis gør), at du ikke driver virksomhed seriøst for at få indtjening, og så kan dit tab (som du jo vil ha ved køb af computer og andet) ikke fratrækkes i anden personlig indkomst, og dermed er det værdiløst.

Der er ikke noget i vejen for at ha tab det første år, men sigtet-  og det seriøse arbejde skal vise, at der på sigt bliver indtjening. Du skal ikke starte firma bare for at spare moms på computerenSmile men fordi du mener at du kan skabe dig en ordentlig indtægt.

Lukker du virksomheden igen, så tilhører computer m-m. virksomheden, og du skal købe den ud af virksomheden personligt igen, med moms.

Alt dette forudsætter jo at du registrerer CVR med moms og så overholder årsregnskabsloven når du fører regnskab, angiver moms kvartalsvis og udvidet selvangivelse på basis af regnskabet

Den der med - hvis du får refunderet momsen - om du kan bruge pengene til løn, kræver en for lang forklaring, for man opererer ikke med løn i en personlig virksomhed

Har du kræfter kan du læse her (ellers må du finde mange andre steder at sætte dig ind i ting og gør det INDEN du starter virksomhed og falder på halenSmile)

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvilke-forpligtelser-giver-det-at-vre.html er om moms

og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html er om regnskabs krav

og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html er om hvad man betaler skat af i en personlig virksomhed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Den der med - hvis du får refunderet momsen - om du kan bruge pengene til løn, kræver en for lang forklaring, for man opererer ikke med løn i en personlig virksomhed

Er helt enig med John, men man kan selvfølgelig godt operere med løn i en enkeltmandsvirksomhed - hvis man har ansatte. Men altså ikke, hvis man kun er sig selv. Man kan hæve penge til sig selv, men det er en anden sag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
men man kan selvfølgelig godt operere med løn i en enkeltmandsvirksomhed - hvis man har ansatte. Men altså ikke, hvis man kun er sig selv. Man kan hæve penge til sig selv, men det er en anden sag.

jamen vi er enige - jeg tror det er ham selv han mener når han spørger om moms pengene kan bruges til løn, og dels er momspenge retur jo ikke et overskud og dels får han ikke selv løn, men helt enig -

Har han en ansat kan han gi ham løn, men at forvente at kunne betale lønnen med moms der kommer retur fordi købsmoms overstiger salgsmoms er nok lidt af et lang-skudBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg låner lige tråden hvis det ok da jeg er lidt i samme situation.

Så jeg ville kunne sælge fx 80% af hvad min bærbar i dag er vurderet til (da jeg ca vil bruge den 20% privat) til firmaet og beløbet (på de 80%) vil så være skattefri indtjening hos firmaet samme år? - momsregistreret enkeltmandsvirksomhed. Jeg regner dog ikke med at have nogen indtjening via virksomheden det første årstid, så hvad sker der med det skattefrie beløb? Kan jeg blot skrive det som fradrag på selvangivelsen til næste år?

Jeg kan heller ikke finde rundt i den nye fri telefon beskatning når jeg er min egen arbejdsgiver og gerne vil benytte telefonen som med bærbar eksemplet (80/20). Kan jeg kun købe den uden moms og så blot skrive 25% moms af de 80% indkøbspris i den udvidede selvangivelse?.eller er der mulighed for en "fri" telefon alligevel?

Puha, håber det gav mening :og tak fortiden i bruger på os nybegyndere :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

I princip ja, men hvis skat så bedømmer, at du ikke driver virksomhed seriøst for at få indtjening, så vil du ikke få det godkendt som fradrag i anden indkomst. Hvis du fornemmer du slet ikke får indkomst ville jeg vente med at lægge den over til din virksomhed trods alt også tjener penge i et omfang

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)