Hvornår er det så at forældrene skal tage sig af børnene og opdrage dem? Hvis de lærer, leger og udvikler sig henne i skolen, hvornår oplever forældrene så deres udvikling og hvordan skal de lære at begå sig i familiære miljøer?
Med mine 10 år i skoleverden - hvor jeg var på hhv. specialskoler, heldagsskoler og alm. folkeskoler er min erfaring, at MANGE børn ikke har kvalitet i deres voksenkontakt. En af grundene til at jeg stoppede var bl.a. at jeg ikke ville opdrage andre folks unger, havde nok i de to jeg har sat i verden. Jeg var lærer for at udrette noget og flytte børn fagligt. Havde jeg valgt at tage mig af de sociale ting som omsorg etc. som jeg oplevede mange af mine elever ikke fik, så havde jeg valgt at blive socialrådgiver, pædagog eller sygeplejerske med ansættelse på børnehjem m.v. Tror du, at kravene til en medarbejder i dag mindskes? - Jeg kan ikke se, at det gavner det familiære miljø eller kvalitetstiden at børnene får lov til at sidde hjemme foran skærmen og vente på at mor og far kommer hjem fra arbejde.
Alle skulle være indforstået med at den tid lærerne lægger i deres forberedelse, giver bedre undervisning. Så skulle skolelederne i stedet ansætte nogle administrative medarbejdere til at tage sig af fraværsregistrering, almen kommunikation mellem skole og hjem osv. Altså de opgaver der intet har med undervisning og forberedelse at gøre. Det er der lærerne lægger en stor portion af den tid I, som almindelige ikke lærere, ikke ser blive brugt.
Hvis den tid de nu får tildelt til forberedelse, så blev justeret alt efter om det var faglige tunge fag - eller idræt - og derefter bliver brugt - SÅ giver jeg gerne lærerene alt den tid de måtte ønske sig. Fakta er bare, at det gør de ikke!. (ja, jeg ved at der er undtagelser).
Vi havde 6 ugers skolefri i sommerferien. Den skulle efter planen bruges således, (hvilket VAR /ER lederens ansvar, hvis deres medarbejdere ikke kan finde ud af det.)
1. uge (til rådighed for team møde mhb. på forberedelse af næste skole år
2., 3., & 4. uge ferie
5. +6. uge ( som uge 1.)
Hvor mange tror du lige, fulgte disse retningslinjer?
Jeg oplevede gang på gang at i halvdelen af uge1 & 6 var folk til rådighed - Ellers var de knapt så glade for at blive forstyrret - for DE havde ferie.
I tænker allesammen: 16 timer? det er da ikke ret meget undervisning på en uge... Nej, men der ligger mindst ligesåmange timer i forberedelse, udvikling af materialer og administrative opgaver.
Nu er der så ikke så meget materiale som skal udvikles, da UCN, systime etc. har bygget en rigtig fin database op, hvor man kan finde tilrettelagte undervisningsforløb. I gamle dage var det sådan, at man selv sad og udviklede spørgsmålene og materiale. Ikke mere
Det er korrekt at der i dag skal laves undervisnings, elev og formåls planer for hvert enkel elev samt klassen som helhed, men hvorfor skal lærerene ikke også blive mere effektive, når kravene om effektivitet netop er en samfundsudvikling?
At hævde at forberedelsestiden er lig med højere kvalitet - tror jeg simpelthen ikke på efter jeg har haft min gang i den verden i 10 år.
Endvidere har jeg vist ikke sagt at det er tale om kreative fag - nej, jeg taler i mit indlæg om et samarbejde med fritidsorganisationerne, kommunerne, skolerne og fritidsklubber - således at man passer disse ting sammen i dagstimerne - som vi i dag ser i ESAA-klasserne.
Det gør at lærerne har mindre tid til at løfte niveau'et af undervisningen.
Giv lærerne muligheden for at forberede sig ordentligt og fjern alle de opgaver der ikke fremmer kvaliteten af undervisningen, så får vi en bedre folkeskole med bedre lærere og bedre undervisning.
For at lærerne hæver niveauet - er for mig ikke et spørgsmål om tid - men et spørgsmål om indstilling hos læreren. De bør efter min mening, komme op fra rundkredsen på gulvet - og erkende at samfundet har overhalet folkeskolen som vi kender den i dag - og derefter arbejde for at VORES børn bliver rustet til den verden, de bliver mødt med, når de kommer ud fra skolens trygge rammer. Forestil dig, hvis skoleledere / lærere var ansat i en privat virksomhed - så nyttede det simpelthen ikke noget - at de ikke fulgte med tiden. -Smøg ærmerne op og tag det som en positiv udfordring, men jeg har nu heller aldrig været bange for at arbejde mere end man forvente af mig - for at sikre kvalitet.