Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lock-out og konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening

Side 5 ud af 22 (216 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

http://kl.dk/Om-KL/KL-Alle-DLFs-modeller-er-samme-vin-pa-nye-flasker-id124342/


Skal den danske Folkeskole ikke udvikle sig i takt med samfundet?

Alle taler om - effektivisering, LEAN, ledelse m.m. Der er i dagens samfund større krav til være medarbejder og leder - kan man som medarbejder være en god: mor, far, familie, kone, mand, partner eller leder og samtidig sørge for kvalitet hele vejen rundt? - JA ! 

Vores børn lever i dag i hjem, hvor samfundet er flyttet ind. Mange børn fravælger SFO, fritidshjem etc. og går hjem fra skole, hvor de sidder klistret foran PC, WII indtil forældrene kommer trætte hjem. Børnene bliver inaktive, aggressioner ophober sig og konflikterne i hjemmet opstår. 

Samtidig ved vi også, at ikke alle børn lærer lige godt i de tidlige formiddagstimer og læringstile m.v. spiller ind. Hvorfor ikke give de børn den mest optimale skolegang ved at lægge nogle af undervisningstimerne senere? En heldagsskole kan faktisk medføre kvalitet, aktivitet, hvor de inaktive børn får rørt sig mere, hvis der bliver udbudt flere fysiske fag. Kommunerne og de forskellige foreninger bør gå sammen om at udarbejde en plan for, hvordan fodboldtræning, dans, svømning etc. kan afvikles i dagstimerne, så familierne ikke skal stresse rundt til børnenes fritidsaktiviteter og mange børn må undvære deltagelse, fordi det ikke passer inde i forældrenes arbejdsplan.

Folk vil gerne aflevere deres børn i SFO - fritidshjem - hvorfor så ikke udvide den danske folkeskole - både på kvalitet og tilbud? 

At tænke ud ad boksen, skal også være gældende for folkeskolen.

Jeg har selv arbejdet i små 10 år i Folkeskolen- og kan huske, at der var en anden lærer - en ældre - som under fagfordeling rådede mig til at tage flest mulige praktiske fag, udvalg etc., for så var der ikke så meget forberedelse. En sådan indstilling er ikke det optimale for kvalitet og ansvarlighed overfor børnene...

/ L. B.H.B.S.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bibi,

Bibi:
Alle taler om - effektivisering, LEAN, ledelse m.m. Der er i dagens samfund større krav til være medarbejder og leder - kan man som medarbejder være en god: mor, far, familie, kone, mand, partner eller leder og samtidig sørge for kvalitet hele vejen rundt? - JA ! 


Det er i dette perspektiv vi må se os selv med vore børn/unge og tage det ansvar vi har - og det gælder også og især - når de er i "skolen" hvor andre har ansvaret for dem medens far om mor er på arbejde!

Et nyt paradigme her er påtrængende nødvendigt - en konflikt er måske den åbning der må til!    Angel

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Nu er min kone skolelærer ... Og ja.. Det er helt korrekt at de ikke arbejder 37 timer om ugen hver uge. Det er også korrekt at langt hen ad vejen er det OK med at styr timerne fra skoleleder. Men der er også lige den anden side, hvor skal timerne placeres hen når forældrene ringer kl. 8 og 9 om aften og vil gerne tale i 1 time eller 2.... Og ja... Det sker faktisk meget tit ca. 2-3 gange om ugen.... Hvad med alle de aftaler og møder om aftenen... Disse skal også indgå i regnskabet. Det er ikke helt sort, men bestemt heller ikke helt hvidt.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Rodein Al-Hadid:

Nu er min kone skolelærer ... Og ja.. Det er helt korrekt at de ikke arbejder 37 timer om ugen hver uge. Det er også korrekt at langt hen ad vejen er det OK med at styr timerne fra skoleleder. Men der er også lige den anden side, hvor skal timerne placeres hen når forældrene ringer kl. 8 og 9 om aften og vil gerne tale i 1 time eller 2.... Og ja... Det sker faktisk meget tit ca. 2-3 gange om ugen.... Hvad med alle de aftaler og møder om aftenen... Disse skal også indgå i regnskabet. Det er ikke helt sort, men bestemt heller ikke helt hvidt.

1. Skoleledelse og forældre og lærere bliver enige om en plan for hvornår det er OK at ringe til en lærer privat.

2. Lærere aflønnes iht. den aftalte plan.

For selvfølgelig skal der betales for samtaler med forældre hvis det er det man bliver enige om på den enkelte skole.

Jeg tror, at grunden til at KL holder så fast, er disse spændebånd, der gør det umuligt at være fleksibel -både når det går den ene vej og når det går den anden.

Jeg er overbevist om, at det vil blive en kæmpe fordel at kaste det åg af begrænsninger af sig som den nuværende aftale påtvinger skoleledelsen.

Lærerne er bange; men jeg er overbevist om, at de også selv vil blive glade og se mulighederne frem for at være kørt fast i et system fra sidste århundrede.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Bibi:


At tænke ud ad boksen, skal også være gældende for folkeskolen.

Jeg har selv arbejdet i små 10 år i Folkeskolen- og kan huske, at der var en anden lærer - en ældre - som under fagfordeling rådede mig til at tage flest mulige praktiske fag, udvalg etc., for så var der ikke så meget forberedelse. En sådan indstilling er ikke det optimale for kvalitet og ansvarlighed overfor børnene...

SKØNT at høre dette fra en lærer.Yes

TAK!

Det er lærere som dig, der skal være bannerførere for den reformering af folkeskolen der er så hårdt tiltrængt, Bibi.

Det er folk som dig, der ser mulighederne i stedet for begrænsningerne.

Og der bliver virkelig brug for jer i fremtiden, for der er sikkert en del "støvede" lærere, der snart trænger til luftforandring.

Det giver plads til nogen der VIL noget.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

He HE, tak for rosen Christian, men jeg har jo forladt folkeskolen og er selvstændig ;-)

Jeg har lige haft diskussionen med min kusine, som er praktiserende lærer og vi har nogle gevaldige diskussioner, men meget konstruktive. Vi blev dog enige om, at der skal en holdningsændring til, og lederene skal omskoles, så de tænker mere som "ledere og chefer i den private sektor. I den private sektor er det kompetencer, præferencer, adfærd og kvalitet som tæller og ikke anciennitet. Tænk, hvor effektive og kvalitetsbevidste alle i den offentlige sektor blev, hvis de blev vurderet på kompetencer. Ingen virksomheder vil have en leder som ikke tænker omsætning, personalepleje, kundepleje eller kvalitet. Overfør det til skoleledere: Elev-tilgang - personalepleje, elev-trivsel og kvalitet. 

;-)

/ L. B.H.B.S.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bibi:
- hvorfor så ikke udvide den danske folkeskole - både på kvalitet og tilbud? 

Alle er vel interesserede i at folkeskolens kvalitet og tilbud skal være bedre, men kvalitet og forberedelse hænger altså sammen.

Jeg er ikke imod at børnene får mere kreative fag i skolen, som supplement til de tunge faglige fag. Og jer er heller ikke imod at eleverne har lavet lektier når de kommer hjem.'

Hvornår er det så at forældrene skal tage sig af børnene og opdrage dem? Hvis de lærer, leger og udvikler sig henne i skolen, hvornår oplever forældrene så deres udvikling og hvordan skal de lære at begå sig i familiære miljøer?

Konflikterne kommer vel ikke af sig selv? Det er vel også fordi børnene får lov til bare at sidde foran en PC eller et TV!

Børn lærer at løse konflikter med hinanden og andre, mens de leger i deres fritid og med hjælp fra forældre og til dels lærere, hvis konflikten opstår henne i skolen. Det skulle være videnskabeligt bevist, ifølge den professor der var i TV den anden dag. Jeg kan ikke huske hvad han hed, men han fik Antorini ud i en stor bortforklaring og udenomsnak.

Man får bedre kvalitet i undervisningen ved at have velforberedte lærere, der ikke hele tiden skal tage sig af alt mulig andet administrativt arbejde, der derfor kan koncentrere sig 100 procent om deres elever og den undervisning de skal udvikle.

Alle skulle være indforstået med at den tid lærerne lægger i deres forberedelse, giver bedre undervisning. Så skulle skolelederne i stedet ansætte nogle administrative medarbejdere til at tage sig af fraværsregistrering, almen kommunikation mellem skole og hjem osv. Altså de opgaver der intet har med undervisning og forberedelse at gøre. Det er der lærerne lægger en stor portion af den tid I, som almindelige ikke lærere, ikke ser blive brugt.

I tænker allesammen: 16 timer? det er da ikke ret meget undervisning på en uge... Nej, men der ligger mindst ligesåmange timer i forberedelse, udvikling af materialer og administrative opgaver.

Det gør at lærerne har mindre tid til at løfte niveau'et af undervisningen.

Giv lærerne muligheden for at forberede sig ordentligt og fjern alle de opgaver der ikke fremmer kvaliteten af undervisningen, så får vi en bedre folkeskole med bedre lærere og bedre undervisning.

/Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Andersen:
Man får bedre kvalitet i undervisningen ved at have velforberedte lærere, der ikke hele tiden skal tage sig af alt mulig andet administrativt arbejde, der derfor kan koncentrere sig 100 procent om deres elever og den undervisning de skal udvikle.

Den del er der mange der ikke har fattet endnu. Og der sker ikke noget mærkbart før dette anerkendes.

Naturligvis er den administrative byrde forskellig fra skole til skole, men i områder med problematiske elever, der er al den fritid lærerne kan få dem vel undt.

Følgende er et eksempel og dette eksempel er der tusindevis af bare i Københavns Kommune.

Lærer har en voldsom eller "anerledes" elev og samtidig også 1 eller 2 elever der oplever nogle ting i hjemmet som ikke er lige efter bogen, eller er bekendt med nogle forhold eleven har rodet sig ud i, i fritiden.

Det er ikke usædvanligt at der er 4 af den slags elever pr. klasse i Kbh.

De forskellige udfordringer som disse elever har kan hurtigt blive en "sag" for læren og dermed involveres denne i disse ting. Dernæst skal der så tages stilling til om det er noget man skal gå videre med sammen med barnet, skolepsykologen som stort set altid er optaget, med forældrerne eller skolelederen.

Allerede her er vi nået ud i forskellige administrative opgaver, som kommer udover de øvrige opgaver der skal klares ved siden af undervisningen.

Måden ovenstående udfordringer løses på kan afstedkomme flere scenarier:

1. Udfordringer med eleven

2. Udfordringer med forældrerne

3. Udfordringer med skolelederen der mener det er irrelevant

4. Udfordringer med de sociale myndigheder der ikke reagerer på situationerne

5 Udfordring i undervisningen.

Så nu er det igen lagt yderligere administrative udfordringer på bordet og ofte med krævende beslutninger og mange tanker udenfor arbejdstiden.

Og sådan kan møllen male videre, og man er så igang med senere at bage en kage som INTET har med undervisning at gøre.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor ønsker KL Ikke at finde en løsning ?

Fatter det ikke, hvad er deres hemmelige agenda ?

De har jo ikke snakket om andet end lockout siden dag 1 og gjort annoncer klar, syntes det er pinligt.

De burde skamme sig og tage sig sammen.
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BusinessM...

BusinessMaroc:
3. Udfordringer med skolelederen der mener det er irrelevant

Her slår du jo hovedet på sømmet  - Skolelederen er involveret, men denne afviser at læreren skal foretage sig noget ved det konstaterede problem.

Måske er det læreren selv der finder, at denne bør/skal løse alverdens problemer af enhver slags - men når skolelederen skærer igennem og tager ansvar er det naturligvis også via denne ledelse, at sær problemer må løses - det du beskriver ser ud til at være fuldstændigt uorganiseret og et valg som læreren selv tager og det er ikke meningen - skolevejler-organisationen samt ledelsen har opgaver når hvis elever afviger betydeligt fra at kunne modtage en normaliseret undervisning - det er vejleder og ledelses opgaver ikke lærerens!

Og ja vel er forberedelsen vigtig for udbyttet at undervisning, men her rammer du nok et ømt punkt - fra 20 katetertimer til 37 timer er jo forberedelse - aktiviteter derudover giver som regel reduktion i kateter timerne - så jo der er rigeligt behov for at reorganisere hele folkeskolen herunder ledelserne, rådgiverne og vejlederne samt .............................

Derfor presser KL nu på for at få dette igennem og det er nødvendigt med nye vinkler på opgaverne!    

   

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 5 ud af 22 (216 indlæg)