- hvorfor så ikke udvide den danske folkeskole - både på kvalitet og tilbud?
Alle er vel interesserede i at folkeskolens kvalitet og tilbud skal være bedre, men kvalitet og forberedelse hænger altså sammen.
Jeg er ikke imod at børnene får mere kreative fag i skolen, som supplement til de tunge faglige fag. Og jer er heller ikke imod at eleverne har lavet lektier når de kommer hjem.'
Hvornår er det så at forældrene skal tage sig af børnene og opdrage dem? Hvis de lærer, leger og udvikler sig henne i skolen, hvornår oplever forældrene så deres udvikling og hvordan skal de lære at begå sig i familiære miljøer?
Konflikterne kommer vel ikke af sig selv? Det er vel også fordi børnene får lov til bare at sidde foran en PC eller et TV!
Børn lærer at løse konflikter med hinanden og andre, mens de leger i deres fritid og med hjælp fra forældre og til dels lærere, hvis konflikten opstår henne i skolen. Det skulle være videnskabeligt bevist, ifølge den professor der var i TV den anden dag. Jeg kan ikke huske hvad han hed, men han fik Antorini ud i en stor bortforklaring og udenomsnak.
Man får bedre kvalitet i undervisningen ved at have velforberedte lærere, der ikke hele tiden skal tage sig af alt mulig andet administrativt arbejde, der derfor kan koncentrere sig 100 procent om deres elever og den undervisning de skal udvikle.
Alle skulle være indforstået med at den tid lærerne lægger i deres forberedelse, giver bedre undervisning. Så skulle skolelederne i stedet ansætte nogle administrative medarbejdere til at tage sig af fraværsregistrering, almen kommunikation mellem skole og hjem osv. Altså de opgaver der intet har med undervisning og forberedelse at gøre. Det er der lærerne lægger en stor portion af den tid I, som almindelige ikke lærere, ikke ser blive brugt.
I tænker allesammen: 16 timer? det er da ikke ret meget undervisning på en uge... Nej, men der ligger mindst ligesåmange timer i forberedelse, udvikling af materialer og administrative opgaver.
Det gør at lærerne har mindre tid til at løfte niveau'et af undervisningen.
Giv lærerne muligheden for at forberede sig ordentligt og fjern alle de opgaver der ikke fremmer kvaliteten af undervisningen, så får vi en bedre folkeskole med bedre lærere og bedre undervisning.
/Jens