Dokumentet du har kopiert inn er fra 1997, altså FØR regelen om 50 % produktomsetning ble innført. Lotteriloven er etter dette blitt skjerpet fordi den var for vagt formulert til å felle selskaper som solgte verdiløse produkter til skyhøye priser for å kamuflere pyramidespill. LR har ikke vært vurdert av norske myndigheter siden dette, og dokumentet beviser på ingen måte at LR holder seg innenfor regelen om 50 % reell produktomsetning. Du spør også om hvem som avgjør hva som er riktig markedsverdi. Svaret er enkelt: Markedet. For et MLM-selskap vil markedsverdien av produktet være den prisen sluttkunder er villige til å betale når produktet er markedsført lovlig (altså uten ulovlige produktpåstander). Dersom produktet er enkelt å selge til sluttkunder uten å koble inn forretningsmuligheten og ulovlig markedsføring, har produktet etter all sannsynlighet en pris som tilsvarer markedsverdien. Dersom det kun er personer som er interessert i forretningsmuligheten som ser noen hensikt i å kjøpe produktet, eller man må benytte ulovlig markedsføring for å få solgt det til sluttkunder, er det mest sannsynlig sterkt overpriset. Et enkelt eksempel: Lifewave "helseplastre" kjøpes kun av to grupper mennesker: For andre personer har produktene ingen verdi. Det omsettes antagelig tilstrekkelig med produkter til å gå klar av lotteriloven rent juridisk, men det skyldes altså kun den ulovlig markedsføringen. Ofte er også markedsføringen av selve forretningsmuligheten ulovlig. |
4brooker:Dokumentet du har kopiert inn er fra 1997, altså FØR regelen om 50 % produktomsetning ble innført.
LR åbnede i Norge i 1997 - derfor er dokumentet fra 1997. Nu bad du om bevis - og det var, hvad jeg havde liggende.
Eller forventer du, at alle virksomheder skal gå til myndighederne hvert år, og få bevis på, at de stadig er lovlige???
Hos LR er produktandelen i øvrigt omkring 95%, så jeg er på ingen måde bekymret, selvom lovgivningen muligvis er lavet om.
4brooker:Et enkelt eksempel: Lifewave "helseplastre" kjøpes kun av to grupper mennesker:
1. Distributører som må kjøpe dem for å være kvalifisert for kompensasjon
2. Sluttkunder som har latt seg lure av markedsføringen med ulovlige helsepåstander
Dette er jo bygget på 100% spekulation, da du på ingen måde kan vurdere, hvorfor folk køber en vare - og du kan jo heller dokumentere det på nogen måde.
Derfor er det et letkøbt og usagligt argument at bruge.
Hvis kunderne mener, at de får noget ud af krystalhealing eller shakra-terapi, så kan du jo ikke sidde som overdommer, og sige at udøverne er svindlere, lige så vel, som du heller ikke kan dokumentere, at Lifewave plastrene ikke virker.
Og lige så vel som Magasin heller ikke bliver kaldt for svindlere, når de sælger en bøtte Creme de la Mer til kr. 12.000,-
http://www.magasin.dk/Cr%C3%A8me-de-la-Mer-500-ml./VA5450266-00000001_061,default,pd.html?start=
Igen - jeg er udemærket klar over, at nogen MLM-firmaer opererer på grænsen, og en masse firmaer er langt over grænsen, men så er det disse firmaer man må hive frem i lyset - og ikke branchen som helhed, for det giver ingen mening, da de lovlige MLM-firmaer bliver drevet på præcis samme vilkår som alle andre firmaer.