Hvis ordren et udleveret og underskrevet, kan jeg ikke forstå at denne sagtens uden problemer kan få tilbageført sine penge. Den er jo modtaget og burde minimum sendes retur for at dette kunne lade sig gøre.
Derudover så burde et canadisk kort til en irsk adresse ringe med så mange alarmklokker. Det kan godt være nets siger ok, men jeg vil ikke gennemføre en ordre med et kort til et andet land. Det virker for alarmvækkende. Men det er klart nemt for mig at sige.
Forbrugeren skal bare skrive under på at det ikke er dem der har handlet eller at de ikke har modtaget varen, så får de pengene tilbage hurtigere end du kan nå at sige "svindler".
I dag er det ikke unormalt at man flytter til et andet EU land (eller andre lande for den sags skyld), i kortere eller længere perioder. Derfor er det heller ikke noget særsyn at der ikke er overensstemmelse mellem nationalitet på IP adresse (den kan også skyldes at der er bestilt fra arbejdspladsen, der måske kører på en fælles IP for alle lande), leveringsadresse og betalingskortet. Og hvis man gerne vil handle internationalt, så er det en risiko man er nødt til at løbe hvis man gerne vil have ordrer.
Men det er et kæmpe problem at forbrugerne er så beskyttede som de er, når butikkerne absolut ingen beskyttelse har. Men desværre er det jo dem der stemmer, der er de interessante. Og selvom webshopejere selvfølgelig også er stemmeberettigede så er der bare langt flere stemmer at hente hos forbrugerne.
Så så længe de erhvervsdrivende ikke har en stærk organisation med en masse indflydelse, bliver det desværre ikke anderledes. Det nationale politi har ikke resurser til at gøre meget ved disse sager, og når det så foregår på tværs af landegrænser er det helt håbløst. Et fælles EU politi samarbejde ville sandsynligvis kunne sætte en stopper for noget af det mest organiserede svindel, men det er svært at komme til livs. Især fordi der ikke er nogen der har interesse i at komme det til livs, ud over de shopejere det rammer.
Én måde man kunne gøre kortudstederne mere interesserede i at sikre alle deres rettigheder, var at gøre kortudsteder / indløser medskyldige i svindel ved fejlagtige chargebacks, på samme måde som en enhver anden der hjælper til at udføre en kriminel handling, er medskyldig. De har trods alt også et økonomisk incitament til at foretage denne chargeback. Hvis man risikerer en bøde / fængselsstraf når man udfører en fejlagtig chargeback, kan det godt være at man er lidt mindre rundhåndet med tilbageførsler. Det forslag er selvfølgelig heller ikke problemfrit, og det vil naturligvis aldrig kunne blive til en realitet, men jeg er ekstremt forundret over at kortudsteder / indløser slet ikke har noget ansvar i disse sager.