Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det muligt at slette en faktura i Dinero?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis faktura er sendt, vil det nok være mest korrekt at sende en kreditnota.
Men kunden kan vel også bare smide den ud hvis de ikke har bogført den.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
lidt underligt at det er lovligt at slette en sendt faktura. Modtager har så to fakturaer og to gange moms og ingen kreditnota? Er det ok mon?

?? Venlig hilsen John

Jeg ved ikke om vi taler om en købs- eller salgsfaktura, men Dinero er opbygget således:

1: Salgsfaktura: Opdager du en fejl efter du har godkendt den, men INDEN du har sendt den kan du slette (modpostere) fakturaen. Har du sendt den skal du oprette en kreditnota.

2: Købsfaktura: Har man lavet en fejl ved indtastning af et købsbilag kan man slette det (igen modpostere) og oprette det igen. Der sker fejl engang imellem når man bogfører, og det er helt lovligt at modpostere fejlen og oprette nye posteringslinjer. Vi har bare valgt at kalde det "slette", men i virkeligheden er der blot tale om en helt lovlig modpostering. :)

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Martin i at funktionen lever op til lovgivningen (og findes da også i en lang række andre regnskabsprogrammer).

Hvis faktura er udstedt og afsendt mener jeg god stil er kreditnota. Hvis faktura ikke er afsendt så slet den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

helt ok - når man kun kan slette hvis man ikke har sendt den (som man jo normalt gør helt automatisk i Dinero) er det fint nok den kan slettes og sporet bare bevares i Dinero og ikke hos kunden

Det var kun hvis man bare sletter en der er afsendt og lader modtager stå med to fakturaer der reelt begge kan trækkes fra i regnskab og moms (nej ikke lovligt men der er jo nogen der falder for fristelser hvis de kan få ekstra fakturaer der ikke skal betales)

Som beskrevet er det helt fint

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Sep 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har næsten ret cookie - :) Så vidt jeg ved sendes den nemlig ikke automatisk. jeg skal i hvert fald selv trykke "Send som mail" før kunden modtager den. Så man har lige et lille tidsrum hvori det ville være lovligt at slette fakturaen. :)

Køb billigt tøj på nettet hos DKs største online tøj outlet www.lagersalg.nu | Udsalg af dametøj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tøj Outlet:
Du har næsten ret cookie - :) Så vidt jeg ved sendes den nemlig ikke automatisk. jeg skal i hvert fald selv trykke "Send som mail" før kunden modtager den. Så man har lige et lille tidsrum hvori det ville være lovligt at slette fakturaen. :)
Jep vist så har man det (tror dog trådstarters var lidt ældre og hvis systemet kun kan slette usendte så er det en kreditnota der skal til OG systemet virker jo for pokker Big Smile

Hvis man ikke har sendt en faktura, så er der under FLERE HANDLINGER når man har åbnet fakturaen en knap der hedder slet - og når man har sendt den, så hedder den knap istedet OPRET KREDITNOTA og klik på den trådstarter så får du helt automatisk en kreditnota du kan sende som helt annullerer fakturaen med alt fyldt korrekt i, den kan sendes helt som du før har med faktura og du kan lave en ny korrekt

smart - IKKE SENDTE kan slettes med knappen-  SENDTE kan gi kreditnota samme sted under flere handlinger-  de har sgu siddet og småtænkt lidt derinde Stick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står lidt i samme situation nu hvor jeg har brug for at slette en faktura.

Lavede en forkert faktura, som kunden ikke har fået. Derfor vil jeg nu gerne slette den.

Det giver Dinero mig lov til - ihh jeg var glad....men...

Min faktura 58 er væk - perfekt!

Jeg trykker opret ny, den kommer til at hedde 59...hmm, jeg ved da så meget om regnskab at fakturanummeret skal være fortløbende.

Jeg prøver manuelt at trykke på det og ændre det til 58 på fakturaen - "Fakturanummeret er allerede i brug"....

Dvs. jeg nu er i en situation hvor jeg har en faktura 57, som er som den skal, og når jeg trykker på "Ny faktura" får den nummer 59! 

58 er ikke at finde i systemet længere....

Hvad gør jeg nu?

PS: Jeg bruger regnskabs delen af Dinero for at teste det af, men det bliver min revisor som i sidste ende får alle mine bilag og laver hele regnskabet for mig - uden om Dinero. I hvert fald her for 2014. 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Qbus:

Jeg står lidt i samme situation nu hvor jeg har brug for at slette en faktura.

Lavede en forkert faktura, som kunden ikke har fået. Derfor vil jeg nu gerne slette den.

Det giver Dinero mig lov til - ihh jeg var glad....men...

Min faktura 58 er væk - perfekt!

Jeg trykker opret ny, den kommer til at hedde 59...hmm, jeg ved da så meget om regnskab at fakturanummeret skal være fortløbende.

Jeg prøver manuelt at trykke på det og ændre det til 58 på fakturaen - "Fakturanummeret er allerede i brug"....

Dvs. jeg nu er i en situation hvor jeg har en faktura 57, som er som den skal, og når jeg trykker på "Ny faktura" får den nummer 59! 

58 er ikke at finde i systemet længere....

Hvad gør jeg nu?

PS: Jeg bruger regnskabs delen af Dinero for at teste det af, men det bliver min revisor som i sidste ende får alle mine bilag og laver hele regnskabet for mig - uden om Dinero. I hvert fald her for 2014. 

Hej Hej.

Jeg skriver lige om lidt nedenstående i vores FAQ

Vil du ikke lige svare om det giver mening for dig ?

Der er nogle regnskabsregler som skal være overholdt i bogføringen, og dette er et par stykker af dem :

  1. 2 bilag må ikke have samme nummer
  2. fakturaer skal være fortløbende
  3. der må ikke være et ”hul” i nummerserien

 

Alle ovenstående regler overholder Dinero for dig, når du sletter en faktura. Lad os tage et eksempel.

 

Du har sendt en faktura til en kunde med bilagsnummeret 57. Du opretter herefter en ny faktura med bilagsnummeret 58, som du har godkendt. Inden du sender fakturaen finder du ud af, at faktura 58 er forkert, hvorfor du sletter denne.

Nu vil du opretter en ny faktura og får fakturaen korrekt bilagsnummer 59.

 

Rent teknisk sker der følgende når du sletter en faktura :

  1. Dinero tilbagefører (bogfører) din faktura på bilagsnummer 58
  2. Dinero gemmer transaktionen så SKAT altid kan følge sletningen, og dermed findes der ikke et ”hul” i nummerserien
    1. Se slettede faktura her : Indstillinger (tandhjul) -> papirkurv -> faktura

 

Derfor vil næste faktura korrekt skulle have nummer 59.

Ville du som bruger have haft nummeret 58 – ville du ikke overholde regel nr. 1 i ovenstående.

De bedste hilsner

Rasmus

 

Tilmeldt 11. Mar 13
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Jeg kom frem til, at det var lettere at lave en kreditering på fakturaen.

Tak for svar

Jens

Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Tak for et godt svar!

Jeg forstår godt det du skriver der, men det er ikke tydeligt når man sidder og bruger Dinero.

Der hvor jeg først panikkede var da jeg ikke længere kunne se min faktura 58 mere, men alligevel fik nr. 59 som det nye faktura nummer. Her hjalp din beskrivelse mig, da jeg nu kan se den er der endnu og kan genskabe den så vidt jeg kan se. MEN, det skal gøres tydeligere inde fra Dinero, så man ikke behøver skulle ud på nettet og søge sig til denne info.
Lige præcis reglen med at faktura numre skal væe fortløbende er nok den de allerfleste kender, så når det lige pludselig ser ud til IKKE at være tilfældet, så vil de fleste nok panikke og tænke det er en bug i Dinero. Derfor, tydeliggør det at fakturaen er der, men er slettet. Et forslag kunne være at lave den slettede faktura optræde i faktura oversigten, dog makeret som slettet.

Der hvor kæden så hopper af for mig er, at jeg kun bruger faktura delen af Dinero lige pt. Jeg leger lidt med regnskabsdelen også, men vælger at lade min revisor stå for alt bogføring osv. her for 2014.

Derfor, så ville det være fint for mig, og IKKE ulovligt, at slette en faktura, og oprette en ny med samme nummer (så længe jeg selvfølgelig ikke har sendt den til kunden).
Mit regnskab kommer nemlig ikke ud fra Dinero, men min revisor, hvorfor en "godkendt/bogført" faktura i Dinero i mit tilfælde intet har at sige når det kommer til mit rigtige regnskab.

Men sidst nævnte er nok ikke noget i kan gøre noget ved, da de jo selvfølgelig forventer brugerne bruger Dinero 100%. Og så alligevel. I sælger det jo som at faktura delen er gratis, så reelt bør man vel kunne bruge det som REN faktura motor og ikke regnskab?

Håber det giver mening.

Det som jeg nu vil gøre i mit tilfælde, er at lave en kreditnota, som jeg ikke ved så meget om, men det forslår Dinero selv at jeg gør som alternativ til at slette fakturaen, så det må jo være det rigtige :)

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)