Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En slags lønseddel til selvstændige. Få styr på b-skat og løn til dig.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du en af de selvstændige der er lidt eller meget forvirret over din egen løn og b-skat?

Har du prøvet at få en overraskende stor regning fra skat, fordi du ikke havde betalt b-skat løbende?

Ikke helt styr på hvor meget der skal sættes til side til skat, når det ikke stemmer fuldstændigt med rate-beløbet?

Hvis du har svaret ja eller måske, så check det program ud jeg har lavet som en hjælp til alle selvstændige: http://www.dhh2000.dk.

Det er et program der giver det store overblik over tallene i dit firma og som hjælper til med at holde styr på hvad du kan få udbetalt af løn og hvad der skal sættes til side til B-skat (hvis noget). Alle tal du skriver ind, bliver kun gemt lokalt på din computer; intet sendes over internettet eller kan ses af andre.

Hvis du blot er nysgerrig så tag et kig. Det er gratis og uforpligtende i 14 dage.

Mvh Dennis Lehd
Den Hjælpende Hånd
CVR: 27181511 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er slet ikke vild med betegnelsen - hvad du kan få udbetalt i løn i personlig virksomhed, for begrebet findes ikke

Moms har de fleste forhåbentligt overblik over via deres regnskabsprogram, og B skat har jo intet at gøre med hvad man udbetaler til sig selv men udelukkende af hvad man har i overskud (forskud og selvangivelse) og kun via det kan man vide hvad man skal betale i B-skat. 

Jeg erkender jeg ikke har været logget ind - men som det ser ud på forsiden, virker det ikke umiddelbart som noget der er lavet til danske forhold som jeg lige ser det

Vil man ha tilnærmelsesvis korrekt B skat kræver det budget og forskudsregistrering - kun derved kan man få skatten rigtig (eller selv sidde og regne b-skat ud af overskud - men få kan når alle skatteforhold skal med og forskud er gratis)

Vigtigst er, at det man hæver ikke har spor at gøre med det man betaler i B skat som personlig virksomhed og det man kan hæve er ikke nødvendigvis overskuddet (og der skal man slet ikke ha moms med) - for det er afhængigt af likvid flow

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for interessen. Det er derfor jeg har skrevet "en slags", for du har ret i at selvstændige ikke har en lønseddel.

Programmet er ret simpelt. Det arbejder med de rater man har fået fra skat, samt ens skatteprocent og skattefradrag. Så nej, det er ikke exact, for så skal man have alle skatteforhold ind i programmet og det er ikke nemt for nogen. Men det giver dog en ganske god estimering af hvad man skal betale i skat udfra skatteprocent og fradrag.

Jeg er bogholder for flere kunder, og der var flere nye der kom til mig fordi de havde fået en meget stor skatte-regning og ikke vidste hvorfor. Også nogle fremmesproget, der slet ikke kunne finde rundt i tingene. Nogle vidste ikke engang at de skulle betale faste rater og det kom som en overraskelse, da de pludselig fik en regning på over 100.000! Det kan tage pusten fra enhver.

Så programmet er lavet som en hjælp til selvstændige til at holde mere styr på den del af økonomien.

Men prøv at kigge på det. Det er som sagt ret simpelt lavet. 

Mvh Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Lehd:
Men prøv at kigge på det. Det er som sagt ret simpelt lavet. 
det ville jeg gerne, men jeg vil ikke logge ind og lave ny bruger med mit CVR bare for en test - hvis man kan teste uden det gør jeg det gerne

Jeg vil stadigt sige, at vigtigt er at få alle til at forstå, at:

Nr 1 er, at man laver et budget og har en ide om hvad resultatet bliver ved årsafslutning og så forskudsregistrere og ændre den registrering efterhånden som året går og resultatet bliver bedre kendt. Derved får man helt automatisk betalt B-skat med alle korrekte skatteberegninger.

Nr 2 er som minimum at man fører regnskab og hver måned ser man hvad man har i overskud og sætter 44% af det ind på en konto til skat så man har pengene klar. Man regner hele tiden hver måned det akkumulerede overskud for på den måde at korrigere det beløb man har stående til skatten.

På sigt går den ikke, for man SKAL forskudsregistrere (og skat gør det også selv), men år ET fungerer det jo hvis man har disciplin nok. De 44% forudsætter man ikke er oppe i topskat og betaler inden 31/12 for året.

Metoden (som også din gør) vil forudsætte at man bogfører korrekt så man kender ens overskud, men gør man ikke det, så vil alt kunne gå galt i alle fald  så der skal bogføres når der faktureres og faktura modtages og ikke efter pengestrømmen¨

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det forstår jeg godt.

Derfor har jeg været inde og programmeret det om, så du kan se det UDEN at være logget ind eller registrere. Man kan dog kun skrive tal ind i de første 3 måneder, indtil man registrerer sig, hvorefter man får adgang til alle 12 måneder gratis i 14 dage.

http://www.dhh2000.dk/pay4u/index.php/site/page?view=Pay4U er det direkte link.

Jeg vil meget gerne høre din mening.

Mvh Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

kan ikke lige helt følge den. Tastede indtægt 100.000 udgift 50.000 og ja - overskud blev korrekt 50.000 kr

havde sat skat til 50% og fradrag 36.000 per år = 3000 kr på en måned

Det skal jo alt andet lig give overskud 50.000 minus fradrag 3000 = 47.000 x 50% skat = 23.500 - men den skriver B-skat 25.500 - altså mere end 50% af overskuddet?

Der er sikkert en forklaring jeg ikke lige kan gennemskue - kan jo ikke være at den ikke accepterer at de 50% er samlet trækprocent af alt over fradraget inkl am bidrag?

Moms gir den korrekt, men det bør regnskabprogrammet jo også give

Kørepenge ser også ud til at gi korrekt 3,82 for første 20.000 km og 2,13 derefter - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Af de 50.000 sætter jeg først 8% af i ambi af. Trækker derefter fradraget fra og tager skat af resten. Skat og ambi bliver så samlet under et navn: "Skat". Det kunne være lidt misvisende, men det er gjort for nemhedens skyld og det faktum at de ender på den samme konto alligevel (så vidt jeg ved).

Dvs. beregningen forløber således: 8% af 50.000 er 4000. 50% skat af 46.000-fradrag på 3000=43000 er 21.500. Så det der skal betales til skat er 21.500+4000=25.500. 

Hvis man skriver et beløb der er under fradraget vil den foreslå at fordele det ubrugte fradrag på de resterende måneder. 

Hvis man har topskat, kan man sætte en anderledes skatteprocent for måneden - men det bliver meget usikkert når det drejer sig om topskat. Der bør man nok ændre sin forskudsopgørelse istedet. Som der står i vilkår, er programmet ikke ment til folk med "top-skat".

Jeg har også "vendt ligningen om", så hvis man klikker i "Nettoløn" rækken beregner den baglæns, med det indtastede fradrag, skatteprocent og udgifter og fortæller hvad indtægten skal være.

Det er godt at blive sat på en prøve af en pro Big Smile

Mvh Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er med så - jeg troede bare det var trækprocent ialt for en selvstændige men det er skattekortets trækprocent og så regner den am bidrag men

Hvordan kender brugeren sin trækprocent fra skattekortet uden at ha lagt det hele ind i forskudsskema?  

og

Hvordan kender brugeren sit fradrag uden at alt er lagt ind i forskudsskema, og hvis alt er lagt ind i forskudsskema, så har brugeren jo sin skat der og opkræves den tilmed - gør det ikke skemaet overflødigt - eller sover jeg lidt her?

Uden at ha lagt sin indkomst og sine fradrag ind i forskud ved brugeren vel ikke andet end, at han som bundskat betaler ca 44% inkl am bidrag og måske kan han regne sine fradrag ud uden at lægge noget ind i forskud, men har misser sikkert grønne afgifter og hvis brugeren har ejendom - skat af egen leje

og

måske har brugeren arbejde ved siden af  - eller har haft det en del af året - hvorved skat måske er betalt af den indkomstskat på arbejdet og andre forvridninger

Jeg har svært ved at se brugeren kende den % han skal skrive uden AM bidrag hvis ikke han har lavet sit forskud, eller har en endnu mere kompliceret skatteberegner som er overflødig da forskud er gratis og præcist - og kan bruges som regnemaskine ved blot at vælge VIS konsekvens eller vist uden at være logget på her http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?

Normalt ville man har udvidet selvangivelse/forskud, men vil man teste så læg virksomhedens overskud som honorar og man får regnet ens skat som ren b.-indkomst - og samtdigt, hvis man er gift, får man regnet sambeskatning og alt ud?

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart man skal have en forskudsopgørelse. Og dermed også en trækprocent og b-skat rater. Og have en idé om hvad man kommer til at tjene.

Hele idéen er at holde det så simpelt som det kan gøres.

Jeg kender adskillige som ville falde om, hvis jeg sagde til dem: "Du skal bare logge ind på skat, vælge den rigtige menu, ud over at lave dit regnskab, og taste overskuddet ind i det rette felt og så trykke "Se konsekvenser". Derefter aflæser du så den nye forskudsopgørelse og ser hvor meget du egentligt skal betale i skat.".

Det du skriver er fuldstændigt korrekt! Det kan man bare gøre. Så skal man ikke bruge min beregner. Pointen er, at for mange mennesker er det ikke "bare". De forstår ikke begreberne, ordene osv. og selvom man kan sige jammen det skal du jo, så fungerer det bare ikke sådan i virkeligheden.

Det er 1000 ting der kan komplicere det hele. Men selv Skat på forskudsopgørelsen har valgt at gå uden om alt det og sige: her er en trækprocent, fradrag og b-skattekort. Det er jo simpelt nok. Men hvis det var så simpelt for alle, hvorfor kender jeg så mange der ikke har tjek på det og får grimme overraskelser? Spørg skat om alle betaler alting til tiden og har sat penge til side. Jeg tvivler på at de svarer ja. 

Man kan godt lægge et budget. Jeg tjener 20.000 i januar og ender i december med at tjene 40.000. Så skriver du jeg tjener 360.000. Det rapporterer man så og får at vide man skal betale rundt regnet 13.000 i skat, hver måned - også i januar hvor indtjeningen er 20.000. Så det ser jeg ikke helt fungere i praksis medmindre man har en fast indtjening. Og hvor mange selvstændige har så fast og stabil en indtjening at de ved hvad de tjener hele året. Ja, nogle gør, men langt fra alle.

Mit program tager Skats nemme løsning (med b-rater, trækprocent og fradrag) og gør det endnu nemmere. Det er alt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Lehd:
Mit program tager Skats nemme løsning (med b-rater, trækprocent og fradrag) og gør det endnu nemmere. Det er alt. 
Det laver så bare den fejl, at det ikke kender trækprocent og fradrag rigtigt, for har den selvstændige ikke lavet forskudsopgørelse, så bliver de to ting jo ikke nødvendigvis korrekte - da indtægten så måske står som 0 - men du har jo ret - tilnærelsesvis bør det blive korrekt hvis ens standard fradrag og korrekt indlagt

Jeg synes det ser fornuftigt ud. 

Dennis Lehd:
Man kan godt lægge et budget. Jeg tjener 20.000 i januar og ender i december med at tjene 40.000. Så skriver du jeg tjener 360.000. Det rapporterer man så og får at vide man skal betale rundt regnet 13.000 i skat, hver måned - også i januar hvor indtjeningen er 20.000. Så det ser jeg ikke helt fungere i praksis medmindre man har en fast indtjening

man kan jo ændre forskud hver måned hvis man vil, og det tager ca 5 min max hvis man har lært det, og jeg synes faktisk dels at det er ret let  (ET felt man skal ændre -= 211 - OG så før man automatisk trukket skatten, men jeg er enig - DIT system er da mindst lige så let og hvis folk synes det er lettere, og nogen vil givet, så er det bare at overholde at lægge penge til side.

Jeg er lidt bange for, at de som ikke indberetter forskud og ikke lægger penge tilside er de samme som alligevel ikke vil fylde korrekt i, og måske ikke ha bogført på faktura dato men hen ad vejen eller ved betalinger, og så er de stadigt galt ud. Men hatten af for systemet da

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)