Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man hæve fra sin firmakonto til privatbrug?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Aug 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man hæve fra sin firmakonto til privatbrug hvis jeg fx vil bruge noget af overskuddet privat? 

Altså må man bruge sit firmakontokort i en hæveautomat og herefter gøre med pengene som man vil, bare man husker at lave en postering "hævet til privat" til regnskabet? Eller skal de overføres til privatkontoen hvorefter de må hæves?

Det er et enkeltmandsfirma.

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig ville jeg overføre et fast beløb hver måned til en såkaldt privat konto, det er nemmere at styre for dig. Jeg ved ikke hvorgammel ditfirma er men en god idé er at lade en "administrator" gøre det for dig, din bank, din kone/kæreste eller en god ven - så bruger du ikke for mange penge... :-)

Den skattemæssige side af sagen kender jeg ikke, der er vist to danske ordninger; Firmarelateret og Personrelateret og det er du nød til at "konfrontere" med bedre vidende.

Hvis du er nybegynder og måske samtidig ikke så god til at administrere så viol jeg ikke anbefale dig bare at hæve via firmakortet, det kan let løbe løbsk. Værd hård ved dig selv, du vil takke dig selv efter nogle år.

Jeg er selv smadder dårlig til min egen økonomi men er en supermand når det gælder andres økonomi, nærmest en "pain-in-the-ass".

Pøj pøj med forretningen og jeg håber mit råd hjalp dig.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Aug 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Det er dog bare et enkelt tilfælde så der er ingen risiko for at det løber løbsk :-)

Men jeg kan godt hæve det fra firmakontoen hvis bare det bliver bogført som "privat hævet"?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

frchr47:

Tak for svaret. Det er dog bare et enkelt tilfælde så der er ingen risiko for at det løber løbsk :-)

Men jeg kan godt hæve det fra firmakontoen hvis bare det bliver bogført som "privat hævet"?

Ja, under forudsætning af, at det er et enkeltmandsfirma, der ikke anvender virksomhedsskatteordningen.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ja, det må du gerne. I en enkeltmandsvirksomhed er ejeren (du) = virksomheden. Du kan hæve (privat) alt det du vil fra din firmakonto, du skal bare huske at bogføre det som privat hævet, som du selv skriver. Det betyder, at posteringerne (de private hævninger) ryger ned i statussen og derfor ikke berører driften (og altså overskud/underskud) af virksomheden.

En god idé er at notere "privat hævet" på de bilag med det samme, du svinger firma-kortet, så du ikke glemmer, at det er til privat.

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke det store at tilføje for ja lige så meget du vil MEN det er ikke noget af overskuddet du bruger når du hæver for det ændrer INTET ved overskuddet

Jeg vil derfor lige smide et link som du behøver læse for at forstå HVORDAN BETALER MAN SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED. Når du har læst det, vil du for0tå, at du i princip kanhæve alt det du vil og indsætte alt det du vil, for det har ingen som helst betydning for dit resultat

So Lars skrev, så hæver du i STATUS ved at debitere en konto under egenkapitalen - gruppe mellemregning - den kunne hedde privat hævet/indsat og så krediterer du banken eller konto for dit firmakort - som jo går ned med samme beløb

Det fremgår så, at du selv har hævet, og sætter du noget tilbage, så gør du helt samme sag med modsat fortegn, kredit "privat hævet" og debet bank - men læs mit link så du forstår, hvordan man beskattes i en virksomhed som din - for det er helt nødvendigt.

Enig med Lars - vær meget omhyggeligt med at skrive PRIVAT hævet hver gang du bruger kortet, men for din egen skyld, hold dine konti så rene som muligt. Skat er ligeglad, men det letter regnskabet og evt hjælp til regnskabet senere for slet ikke at tale evt revision

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Og inden nogen kommer galt afsted fordi de ikke læser det ovenstående KUN er gældende for enkeltmandsvirksomheder, så slår jeg lige fast med syv tommer søm, at har man et selskab (a/s el. ApS) eller smba eller tilsvarende med begrænset hæftelse, så må man ALDRIG hæve med privat benyttelse uden man gør det som alm. Løn kørsel med fuld am og a skat.
Det følger af skattelovgivningen og for selskaberne endvidere selskabslovens regler!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret i at man med selskaber skal passe rigtig meget på.

Et lille eksempel er iværksætteren som (lad os sige) har en fin økonomi og lidt forskellige selskaber (Aps'er).

Han vil nu gerne lave et nyt Aps og fra hans "private konto" låner han dette nye Aps 80.000 DKK (her ER betalt skat allerede) til at etablere selskabet for. Han er selv direktør for selskabet for det er jo hans eget og når det hele er ordnet og registreret så betaler han de 80.000 tilbage til "privaten"; det er helt legalt.

Men pas nu på for nu skal "den private" pludselig betale skat af de 80.000 DKK, lad os sige 40.000 DKK. HVorfor nu det?... Fordi det er lovgivningen;  "den private" står som direktør for det nye Aps og vil blve beskattet af udbetalinger derfra.

Vi skal betale skat hvis vi udfører et stykke arbejde i Danmark og samtidig bor der men man skal virkelig passe på.

vh
Rainer

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi når du stifter et selskab bliver pengene selskabets og er ikke længere dine. Til gengæld får man anparter el. Aktier og ejerskab over selskabet.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

rainerbay:
Han vil nu gerne lave et nyt Aps og fra hans "private konto" låner han dette nye Aps 80.000 DKK (her ER betalt skat allerede) til at etablere selskabet for. Han er selv direktør for selskabet for det er jo hans eget og når det hele er ordnet og registreret så betaler han de 80.000 tilbage til "privaten"; det er helt legalt.

Men pas nu på for nu skal "den private" pludselig betale skat af de 80.000 DKK, lad os sige 40.000 DKK. HVorfor nu det?... Fordi det er lovgivningen;  "den private" står som direktør for det nye Aps og vil blve beskattet af udbetalinger derfra.

Hmmm.... og det kan faktisk være endnu dyrere, idet hævningen på 80.000 DKK kan betragtes som nettoløn, hvorfor der ved en skat på 50% skal beregnes 50.000 DKK i skat og lønindkomsten brutto udgør 160.000 DKK.

Ellers enig i dit indlægYes

Tonny

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)