Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forskellig spørgsmål...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til jer alle sammen.

Min mand er selvstændig fra idag.

Han laver brændte mandler.

Det er så sådan at jeg (hans kone ) er på kontanthjælp pga en kørende arb.skadesag.

Hvordan skal det så gå fremafrettet...

Det vi er lidt i tvivl om er:

Fortsætter jeg med at få løn?

Hvordan skal vi give "lønsedler" de kan beregne i, ang min udbetaling?

Er vi så uheldige at han skal forsørge mig fuldt ud?

 

Vi tager på kommunen mandag for at snakke med dem, men det ville bare være rart lige at vide lidt, inden vi tog afsted.

Noget helt andet, ang. skat.

Da vi jo ikke aner hvilken omsætning han vil have, hvordan skal han så indberret til skat?

Og et andet spørgsmål:

Kan min mand bruge hans fradrag, eller ryger det væk (han har startet en enkeltmands-virksomhed.)

Og hvis han ikke kan bruge det, kan jeg så få det?

 

Hmmm...tror det var det...

Ellers vender jeg bare tilbage :)

På forhånd tak. 

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg syntes at I skal finde jer en revisor, som I kan holde et personligt møde med, da mange af jeres spørgsmål bedre kan besvares hvis man har et dybere kendskab til jer og jeres økonomi. I skal nok alligevel have en revisor til at hjælpe med skatten, så tag og find en allerede nu, så I kan få en ordentlig rådgivning omkring jeres spørgsmål. Hvis I ikke kender en I vil bruge, så kan I finde en nær jer på fsr.dk.

Mvh. Anders

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

mandler:
Er vi så uheldige at han skal forsørge mig fuldt ud?

Efter den nye kontanthjælpreform vil der modregnet i kontanthjælpen krone for krone for ægtefælde/samlever, hvis der er formue(mener det er ca.10.000 per. person), eller der er en indkomst (mener man kan tjene op til dobbelt så meget en kontanthjælp, uden der bliver modregnet) 

Har ikke helt styr på satserne.

mandler:
Da vi jo ikke aner hvilken omsætning han vil have, hvordan skal han så indberret til skat?

Man angiver til skat hvad men forventer at overskuddet vil være, dette kan altid ændres igen, hvis det bliver mere eller mindre.(enkeltmands virksomhed).

mandler:

Kan min mand bruge hans fradrag, eller ryger det væk (han har startet en enkeltmands-virksomhed.)

Og hvis han ikke kan bruge det, kan jeg så få det?

Ja. hans fradrag vil blive indregnet i hans b-skat.

Alternativt vil jeg anbefale brug af virksomhedsordningen (VSO).

Læs mere om VOS her

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46529
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

mandler:

Min mand er selvstændig fra idag.

Han laver brændte mandler.

Det er så sådan at jeg (hans kone ) er på kontanthjælp pga en kørende arb.skadesag.

Hvordan skal det så gå fremafrettet...

Det vi er lidt i tvivl om er:

Fortsætter jeg med at få løn?

du må mene "kontanthjælp og ja - men der vil ske en modregning i din mands indtægt. Det gjorde der vel også inden han blev selvstændig hvor han vel havde en anden form for indtægt

mandler:

Hvordan skal vi give "lønsedler" de kan beregne i, ang min udbetaling? 

Det skal beregnes ud fra hans forventede indtægt, men du skal jo tale med dem mandag og jeg vover ikke at sige præcist hvordan de gør, da hans indtægt jo er ubekendt. Jeg vil tro de først trækker bagud når hans indtægt er kendt, men de må kende den situation ud og ind 

mandler:
 Er vi så uheldige at han skal forsørge mig fuldt ud? 
Ja hvis I er så heldige at han tjener så meget at det svarer til mindst 2 gange kontanthjælp - ellers sker der bare modregning. 2 gange kontanthjælp er mig bekendt det som I samlet kommer til at kunne ha så længe du er på kontanthjælp. Tjener han mere end to gange kontant hjælp kommer i naturligvis til at beholde alt hans og intet til dig

mandler:

Noget helt andet, ang. skat.

Da vi jo ikke aner hvilken omsætning han vil have, hvordan skal han så indberret til skat?

I skal lave et budget og forskudsregistrere, ikke omsætningen men overskuddet. For den første korte periode kunne det godt være relativt lidt når der skal købes lidt udstyr og mandler o.s.v. men I må sjusse jer frem til hvad I tror. Så logger han på skat.dk og går i ændre forskud for 2013 og skriver det han mener at tjene som indtægt. Han har endnu ikke udvidet selvangivelse, men hvis han skriver sin indtægt i rubrik 12 (eller bedre beder om udvidet selvangivelse) så vil rubrik 12 give en korrekt beregning af skatten. Det forskudsskema tager du med mandag til kommunen.

Tror han at indtægten/fortjenesten bliver 0 for 2013 så må I prøve at sige det ved mandags mødet.

mandler:

Kan min mand bruge hans fradrag, eller ryger det væk (han har startet en enkeltmands-virksomhed.)

Og hvis han ikke kan bruge det, kan jeg så få det?

han beholder alle fradrag fuldt ud - men ellers er der sambeskatning så ud over beskæftigelsesfradrag som gives på arbejdsindtægt og selvstændig arbejdsindtægt ville du ha fået hans fradrag helt som han får dine hvis ikke du udnytter dine som ægtefæller

Regn med, at det er lidt kompliceret med EN selvstændig og EN kontanthjælpsmodtager. Forklar det er brændte mandler og at det kan være alt fra 0 kr i fortjeneste til et lille tab eller et mindre overskud - og hør hvordan de så vil behandle det i forhold til din kontanthjælp. De kan jo ikke modregne i noget der ikke er tjent hos din mand, og efterlade jer uden penge, så det har de givet løsning på

God Julehandel med de mandler.Jeg tændte helt på den der i anden tråd foreslog jer at lave et par varianter med lakrids i sukkerblandingen og med chili - kunne være spændende varianter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)