Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Højresvingsulykker

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 112
Fra  NiceWall.dk Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes diskussionen er løbet lidt af sporet. Spørgsmålet var, om Theis har en god idé.

Jeg har selv lastbilkørekort og ved, hvor svært det er at få overblik over, hvad der kommer hen ad siden. Og jo, det ville hjælpe gevaldigt, hvis cyklisterne selv var opmærksomme på dette. Men fordi nogle cyklister er uopmærksomme, skal vi så ikke gøre noget ved, at de bliver kørt ned?

Er det lastbilchaufførens ansvar sådan som loven er tilrettelagt? Ja.

Vil lastbilchaufføren føle det som en stor hjælp, hvis der var noget, der kunne hjælpe ham, så han ikke risikerede at køre nogen ned? Højst sandsynligt.

Vil cyklisterne gerne leve? Det vil jeg bestemt gå ud fra!

Ville vognmændene kunne bruge det som positiv PR, at de var medvirkende til at sætte en stopper for højresvingsulykker? Absolut.

Er det så en god idé? (indsæt selv svar).

Få liv på væggen med wallstickers fra NiceWall.dk. Motiver og tekster til ethvert rum i din bolig - eller virksomhed. Se også vores udvalg af emaljeskilte til væggen.

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt tror jeg at en teknisk løsning som den du foreslår, TheisLv, vil være alt for usikker og bare blive et irritationsmoment for chaufføren når den bipper i tide og utide, selvom der måske ingen cyklister er. Det er chaufføren, der skal vurdere om der er en cykel ved siden af lastbilen - ikke noget teknik, der kan fejle.

Min kammerat Jacob Hatt arbejder på en anden løsning, som jeg ser som en ret god idé netop fordi det er chaufføren selv, der ser om der er cyklister:

www.trailertrack.dk

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er absolut ikke super klog. Men jeg debatterede med en bekendt for nylig om det, og vi snakkede om at mange politikere vil have cykelstierne længere væk fra vejen og ofte en bag en mindre hæk, om det måske netop ikke er en fejl! Det gør det da 10 gange sværere for en ude på vejen at orientere sig om hvad der kommer inde på cykelstien hvis den er 5 meter inde bag en hæk! Jeg har da nogle gange selv i bil hvor man jo sidder lavere faktisk fundet det meget ubehageligt at cyklister kom kørende inde bag hækken med måske 30-40 km/t. Så jeg mener faktisk at cyklisterne skal tilbage ud på vejen og ligge i højresvingsbanen, så man fletter sammen og ligger i samme bane, bagved hinanden i rækkefølge! Som det også er nogle steder. Derudover har jeg svært ved at se fordelen ved dem der siger man skal holde stille. Holder man bare 5 sekunder, kan en cyklist med 30 km/t komme ret pludseligt! Men kommer man kørende og svinger med det samme, har man en bedre fornemmelse for hvad der er på siden af en, hvis man selv kører nogenlunde den hastighed. Hvis i kan følge mig?

Men det er en svær sag. Og jeg ved ikke hvad den optimale løsning er. Tror det er individuelt fra kryds til kryds. Er der nogen der ved om der er en statistik over hvordan de enkelte højresvingsulykker er sket? Er det alle i lyskryds? eller er det ved indkørsler til fabrikker, eller er det bare til højre af en vej uden lyskryds eller... Tror ikke der er en enkelt løsning til alle typer steder nemlig. Synes dog den trailertrack hvor spejlet automatisk drejer rundt er en super smart ide! Thumps up for det :)

MVH
Hans

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

CoolSlips.dk - Marc:

Sue:
P.s.
Når nu der er så meget debat om højresvingsulykker, er det jo ufatteligt at de stadig fortsætter med at svinge ud, uden at orientere sig grundigt. 

Tror også det hænger sammen med cyklisternes uopmærksomhed som lastbilchaufførerne. Nu kører jeg kun bil, også selvom jeg placerer mig så tæt på kantstenen som muligt når jeg skal svinge til højre, så vælger folk på cykler stadigvæk, at krænge sig forbi, eller "kravle" op over fortovet for at komme forbi.
Hvorfor ikke bare holde sig bag ved min bil i stedet for at udsætte dem selv for fare.

Det er selvfølgelig ikke årsagen til alle ulykkerne, og chaufførerne skal selvfølgelig orienterer sig bedre.

Ja - Du har ret.

Vi kan komme til månen, men kan ikke svinge til højre uden at risikere at slå et andet menneske ihjel. 

Jeg håber rigtig meget at der bliver lavet en anordning til lastbiler/lyskurve til at forebygge disse ulykker. Jeg har selv kørt taxa i ca. 8 år... så selvom jeg er kvinde, vil jeg mene at jeg kører ganske pænt, og ja... jeg har set mange påkørsler i tiden som chauffør.

Mvh Sue

Tilmeldt 3. Jul 13
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Den er ikke varmesøgende eller noget, den opfanger en såkaldt chip der sidder i cyklen, som kan købes? Eller monteres ved produktion

Hvad synes i til ideen selvom jeg kun er 14år ? :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet kan nemt løses ved at gøre cykelstierne så smalle ved lyskrydsene og højresving at cykelisterne ikke kan stille på højreside af banen men istedet være tætter på højresvingsbanen, så bliver det muligt at se alle på cykelstien på bakspejlet! 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

tilsaet et vidvinkel kamera helt uden paa hojre side / front af lastbilen som kigger ned langs siden. paa den maade kan han se paa en skaermbinde i kabinen hele hans hojre side.

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes tonsvis af løsninger på den blinde vinkel, så det er nok ikke der problemet ligger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er et godt eksempel på cykelist der har fejlplaceret sig! Cyklenstien er i aarhus, hvor jeg bor, og taler af efaringer, både som cykelist og billist!
Det grønne området på billedet er hvor billisten i sølvbilen normalt kan se fra sit førerside på sidespejlet i sådan en situation.
Det røde område er der hvor man som cykelist IKKE skal cykle, da det hele vejen igennem bliver svært for bilisten at spotte cykelisten.

Men i det her tilfælde må man antag at billisten allerede ved der er en cykelist fordi han kørte forbi hende kort før signalet
Derfor mener jeg cykelisterne skal være smalle ved signalet, så man ikke kan stille sig til højreside som de altid gør! så kan stien igen blive bredre efter signalet!


Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Cyklisterne kan bare lade være med at presse sig frem under bilerne.

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)