Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af god ide

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Jeg er i den situation, at jeg - som mange andre - har fået en god ide. 

Det er en ide, som jeg har arbejdet med i 3/4 år, og som jeg har skudt mere eller mindre hele min opsparing i ifm. udvikling og patentsøgning. Nu er jeg nået dertil, hvor jeg skal have gang i noget produktion, og så er det, at jeg er ved at løbe tør for penge. Dette kommer selvfølgelig ikke som en overraskelse for mig, men det er nu engang sådan, at det er. 

Jeg kan gøre flere ting:

1) Gå i banken og spørge om jeg kan låne penge. Her skal jeg nok fortælle om min ide, og det ved jeg ikke, om jeg er indstillet på. 

2) Tage et lidt mere "uforpligtende" lån hos et af ågerrentebureauerne som GE Money Bank eller lign. Her skal jeg ikke redegøre for noget som helst. 

3) Tale med nogle rige mennesker der gerne vil investere i min ide

4) ???

Det jeg har brug for noget sparring på, er pkt. 3 og 4. Hvordan kommer jeg i kontakt med nogle mennesker, der vil investere? Og er det overhovedet en god ide på dette stadie? Jeg har selvfølgelig ikke lyst til, at de skal eje min gode ide, men jeg har selvfølgelig forståelse for, at de dels gerne vil have en bid af kagen (hvis det bliver til noget), og nok også gerne vil have noget at sige. Men hvad er normen, kotyme osv? Og hvis jeg taler med nogle om det, hvordan sikrer jeg, at de ikke bare tager ideen og render med den? Skal de underskrive en NDA?

Det skal siges, at jeg har prototype på mit produkt, og de få indvilligede der har set det - herunder producenter der har underskrevet en NDA, har udvist hvad jeg vurderer oprigtig "begejstring" og kunne se muligheder i det. 

Er der andre finansieringsmuligheder, som jeg har overset? Jeg ønsker ikke, at andre skal løbe risikoen for mig, og jeg så bare skummer fløden. Min risikovillighed er bestemt til stede, men det er klart, at det skal være på et niveau som jeg kan forsvare over for min familie. Jeg ønsker - trods alt - ikke at sætte hele min families fremtid på spil for en god ide (men tæt på ;-). 

What to do, for jeg skal snarest videre med projektet...

Alle gode inputs en velkomne.

Med venlig hilsen

Thofl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget skal du bruge for at kunne sætte det i gang, og har du snakket med potentielle kunder omkring dit produkt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 så er den jo afgjort de stikker dig jo ikke en pose penge uden at vide til hvad i ganske stor detalje - læs lidt  om af FÅ BANK

2 altid muligt men det koster jo så meget at det vil kunne ødelægge kalkylen og du vil personlig hæfte for lånet

3 Ja men der er 10000000 investorer som har hørt om verdens bedste ide og ikke vil smide penge bare in en ide, men JA du løfter en del aflåget og beder om NDA - hvor du taber 94,965% af investorene som ikke gider den slags, fordi de så lukker sig af over for andre ideer - men det er absolut mulig

4 du låner af venner og familie og sparer op ved arbejde og kører tingene selv og tager indteningen selv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det koster som udgangspunkt MANGE penge at få et produkt i produktion og ikke mindst markedsføre det i en sådan grad, at der kommer en reel omsætning ud af det. Det kræver endvidere, at du har salgskanaler på plads osv., og det er udover omkostninger til sikring af IP-rettigheder ikke bare i DK, men hvis ideen er god måske på verdensplan. Der kan opstå MANGE problemer og uenigheder inden alt det er på plads, og måske bliver selv et rigtig, rigtig godt produkt aldrig nogen kommerciel succes. Hvis forbrugerne aldrig finder ud af, at dit produkt eksisterer bliver det i hvert fald ingen succes, og god markedsføring er ikke gratis. Der findes overraskende mange virkelig gode ideer, der ofte er patenterede, men som aldrig når videre end tegnebordet og årsagerne hertil kan være mange.

Hvorfor siger jeg alt det? Er jeg ude på at demotivere dig? Slet, slet ikke. Tværtimod. Men det er min sparsomme erfaring, at investorer ofte kræver både en bid af kagen, men også ret til kontrol med hele processen. Jeg tror derfor, at du skal gøre dig klart, at investorer ofte vil stille ret store krav (finansielle og ledelsesmæssige), hvis de skal investere i dit produkt, men samtidig, at uden investorer, der kan bidrage BÅDE med penge og viden og kontakter samt måske endda knofedt, er der givetvis en stor sandsynlighed for, at dit produkt aldrig bliver kommercielt. Når det så er sagt er det selvfølgelig svært at udtale sig specifikt, når man ikke aner hvad din ide går ud, og desuden er der vist forskellige muligheder for at få iværksætterstøtte til en ide udover private investorer, fx fra ens kommune eller vækstfonden (findes det stadig?) og måske indgå i samarbejde med et universitet eller lignende.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke du skal frygte at give afkald på en tilpas mængde af den fremtidige indtjening på dit produkt, da 10 % af 100 mio. er mere end 100 % af ingenting.

Mvh

Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg skal bruge 200k for at komme igang. Der er ikke tale om hurtige resultater og afkast af investering, da det er noget, der tager tid (og kræver hårdt arbejde). 

Ja, jeg har talt med potentielle kunder om det, men det skal du nu ikke - uden at "pille mig selv ned - lægge alt for meget i - da du måske selv kunne være kunden :)

Mvh. Thomas

Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Harald9000

Ja, det er sgu dyrt - for pokker da! Jeg har svaret et andet indlæg, at for 200k. så er jeg igang. Men det ville jo være løgn at sige, at så kører alt på skinner. Men for 200k. så kan jeg komme "derudaf". 

Jeg ved, at mange gode ideer - patenterede som ikke patenterede - aldrig er blevet til noget. Måske skulle jeg have skrevet, at går jeg efter en investor, så skal det også være en som kan bidrage med sparring og netværk. Vi vil jo være i det sammen, og have samme interesser (håber jeg da). 

Jeg er af den opfattelse, at får jeg en investor ind over, så investerer jeg også selv i det qua at give afkald på x% (hvilket jeg er helt indforstået med). Som det ser ud lige nu, så er alternativet, at jeg enten låner pengene i banken (hvis de ellers vil), eller jeg må skrinlægge projektet! Derfor er det bedre at få nogle penge i det, så jeg kan give det en seriøs chance!

Mvh. 

Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej John

Tak for din kommentar. Og apropos kommentar - og med al respekt - så er det jo bare en kommentar, du kommer med... eller???

Når du skriver, at 95,xxx % af alle potentielle investorer ikke vil underskrive en NDA, at det så et tal du ved, er det en antagelse eller er det en form for "overdrivelse fremmer forståelsen", fordi at du syntes, at det er en dårlig ide?

Mit glas er i udgangspunktet altid halv fyldt, så min konklusion er, at der er 4,xxx % af investorerne der så er interssante for mig. De skal vel så ikke udelukkes?

Jeg er meget åben over for alle inputs og kommentarer, men når jeg lægger et spørgsmål op i dette forum, så er det for at få svar og sparring - ikke uklare "holdninger" (hvis det er det).

Dette bringer mig videre til din "ide" til mit pkt. 4. Det er for nemt og tangerende til at være nedladende, når du skriver, at jeg skal låne pengene af min familie. Måske har jeg ikke rigtig familie, måske har min familie ikke kongens mønt eller måske ønsker jeg ikke at involvere min familie, da det er langt væk fra deres verden. I mit tilfælde er svaret en kombination af alle tre.

Min pointe med dette indlæg/svar er, skriv hvis der er noget at skrive - ikke bare for at gøre det for at figurere i en tråd.

Mvh. Thofl

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thofl:
Når du skriver, at 95,xxx % af alle potentielle investorer ikke vil underskrive en NDA, at det så et tal du ved, er det en antagelse eller er det en form for "overdrivelse fremmer forståelsen", fordi at du syntes, at det er en dårlig ide?

Jeg syntes nu hans indlæg pænt lister dine muligheder. Hvad angår NDA'en, kan jeg prøve at forklare hurtigt hvorfor folk ikke vil. Med en NDA lukker man mulighederne for selv at lave noget i den retning som et projekt man underskriver er. Det er også fint nok - skulle man tro. Problemet er bare, at hvis man på forhånd ikke ved hvad man underskriver, kan man risikere at skulle holde sig fra projekter man selv kunne være i gang med allerede. Det er bland andet derfor folk helst undgår en NDA.

Hvad angår banken, så tvivler jeg på at den almene bankrådgiver har tid til at hapse andre folks idéer, da de sikkert er travlt optaget af at rådgive andre. Mange har måtte lufte deres idé for en bank uden den er taget. Og hvis du allerede er ved at have patent på dit produkt, kan jeg ikke se et problem der.

Ellers kan du finde noget ekstra beskæftigelse og spare op, så du eventuelt har mindre at skulle låne eller få af eventuel investor.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Thofl:

Jeg er meget åben over for alle inputs og kommentarer, men når jeg lægger et spørgsmål op i dette forum, så er det for at få svar og sparring - ikke uklare "holdninger" (hvis det er det).

Dette bringer mig videre til din "ide" til mit pkt. 4. Det er for nemt og tangerende til at være nedladende, når du skriver, at jeg skal låne pengene af min familie. Måske har jeg ikke rigtig familie, måske har min familie ikke kongens mønt eller måske ønsker jeg ikke at involvere min familie, da det er langt væk fra deres verden. I mit tilfælde er svaret en kombination af alle tre.

der er jo ikke en facit liste så alt der svares på OM man kan få en investor vil være fyldt med holdninger og formodninger, helt specielt når man hverken kender dig eller dit projekt, det burde være oplagt

De 95% er derfor også blot et kvalificeret gæt og først og fremmest udtryk for et kvalificeret gæt. fortrolighedserklæringer der skal gives ud fra noget man jo slet ikke ved hvad er, vil de færreste skrive under på. Det er jo en blankocheck. Dels kan du jo faktisk sidde med samme ide eller få den fra anden side året efter, og så har du helt udelukket sig fra at gå med, uden at de anede hvad de udelukkede sig fra og uden betaling for at påtage sig forpligtelsen

Jo mere du kan lukke op for historien, jo lettere at få nogen med - men du kan godt tro mig, at NDA på en idé er det ikke let at få investorer til at se på

I pt 4 skrev jeg jo ikke KUN familie men at du evt kunne låne af venner og familie og eller du måtte spare op ved arbejde og køre tingene selv (og tage indteningen selv). Det er dels nok, ud fra min erfaring med investorer, og masser af tråde om emnet her inde, måske den løsning du vil kunne ende ud i, og det har den fordel, at du bevarer både kontrollen over din ide og får hele indtjeningen

Du kan bestemt søge investorer i Amino kapital f.eks. og du kan google seed-kapital og seed-capital og se om du kan få nogen med. Du kan også kontakte det lokale væksthus og høre dem om vækstkaution og rådgivning, men når banken takker klart nej, vil den mulighed ikke være stor.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thofl:
Min pointe med dette indlæg/svar er, skriv hvis der er noget at skrive - ikke bare for at gøre det for at figurere i en tråd.


Hej Thomas

Det er ikke den mest givtige måde at søge andres råd.
Og i betragtning af hvor lidt du fortæller om dig selv (faktisk ønsker du at være anonym) kan jeg garanterer at du ikke vil få ret mange kvalificerede svar.

Men nok om det. Det du mangler er en sparringspartner, som du tør lægge alle kort på bordet for og hvorfra du vil accepterer at få en kritisk vurdering af de ideer du måtte have og få før du begiver dig ud i forskellige kombinationer. Alle de svar du har fået er yderst rimelige, men selvfølgelig ikke fyldestgørende. 

Har du mod på det er du velkommen til at kontakte mig på tlf. 98311022, for jeg vil ikke kunne komme med et kvalificeret svar på det du spørger om uden at jeg ved en hel del mere om både dig både fagligt og menneskeligt omm., da det at ville være selvstændig og iværksætter er en kompliceret størrelse, der skal angribes i forhold til den person der indleder sig på det.

Mvh.
Bertil Vrou Thomsen
SAG-partners ApS 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)