Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulig at købe diplomuddannelse gennem egen, ny virksomhed?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg påbegynder en selvfinanseret diplomuddannelse i ledelse i september, og sideløbende går med tanker om at starte en virksomhed op indenfor 1-2 år.

Er det muligt at kombinere de to projekter, således at jeg jf. gældende skatteregler kan købe uddannelse gennem mit eget firma?

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv været den vej igennem, og kan ikke huske den præcise forklaring, men det var et helt klart NEJ fra revisor.

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

nej der er ikke fradrag for ny uddannelse - men for uddannelse som bygger oven på en eksisterende og som er for at kunne videreføre/skaffe indtægten i ens virksomhed. Ikke til en ny uddannelse overhovedet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de interessante svar!

@Claus:

Kan du huske, om NEJ'et skyldtes lovgivningen eller økonomien?

@John:

Diplomuddannelser kræver som standard en relevant grunduddannelse af en vis størrelse. I dette tilfælde bygger jeg diplomuddannelsen i ledelse ovenpå en professionsbachelor som folkeskolelærer.

På den måde ser jeg både uddannelsen som en videreuddannelse og eftersom uddannelsen handler om ledelse, ser jeg det som en kompetenceudvikling, der kan gavne min virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Mulvad Tillebeck:
Er det muligt at kombinere de to projekter, således at jeg jf. gældende skatteregler kan købe uddannelse gennem mit eget firma?

Ja, hvis du bruger mulighederne i ligningslovens § 31, som giver fradrag for alle arbejdsgiverbetalte uddannelser - uanset om vi taler grunduddannelse eller videreuddannelse - bare de er erhvervsrelaterede.

For at blive ansat kan du eksempelvis oprette et IVS og ansætte digselv. Hvad du laver i dit selskab er i princippet underordnet bare du har en indkomst som kan retfærdiggøre udgiften. Da du udover at være ansat også er hovedaktionær vil der være skærpede krav til din dokumentation/indtjening.

I princippet kan den første regnskabsperiode udstrækkes til at 18 måneder. Det vil så være den periode du har til at få lagt nok omsætning ned i et selskab.

Altid god ide at bede om bindende svar hos SKAT. Husk at tænk over hvad du spørger om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville for en hovedaktionær bestemt anbefale bindende svar hos skat, jeg tror den vil kunne ses som lidt kreativ - at "alle" kan stifte IVS og få betalt nye uddannelser, men den skal da prøves - få evt forslag fra en revisor til formulering af spørgsmål til bindende svar - og husk du skal ha indtjening der svarer til udgifter eller .- ret stor kapital for ikke at spise hele din kapital og at det ikke giver fradrag i personlig indkomst men i indtjening i selskabet

vh John HG

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Mulvad Tillebeck:

Tak for de interessante svar!

@Claus:

Kan du huske, om NEJ'et skyldtes lovgivningen eller økonomien?

I mit tilfælde ville jeg gerne tage en HD, og lade min virksomhed betale for den. Jeg kan ikke huske den præcise formulering, men det var noget med, at det ville gavne mig personligt mere end det ville gavne virksomheden. Jeg skulle derfor udbetale pengene til mig selv, betale skat af dem og derefter bruge dem på en HD uddannelse. :-)

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad type virksomhed har du? Kravet i ligningslovens § 31 stiller ikke krav om at det skal være relevant for den virksomhed som afholder omkostningen. Det er nok at udgiften er erhvervsrelevant for modtageren.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Hvad type virksomhed har du? Kravet i ligningslovens § 31 stiller ikke krav om at det skal være relevant for den virksomhed som afholder omkostningen. Det er nok at udgiften er erhvervsrelevant for modtageren.

Det lyder meget spændende det der Henrik. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har ikke påbegyndt en HD endnu, men det du skriver er da højst relevant, og muligvis brugbart i mit tilfælde :-) 

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det anede mig at der måske var tale om en enkeltmandsvirksomhed. Der betragtes du, som ejer, ikke som ansat og falder dermed udenfor LL § 31. Så din revisor har rådet dig ret i sin tid.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)