Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Næringsbasen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 151
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er i gang med at starte en hjemmeside med salg af et meget lille sortiment at rødvin. Her har jeg ladet mig hører at vi skal registres i næringsdatabasen? Jeg har så læst at man skal til en prøve mm. hvor omfattende er denne proces, og endnu mere vigtig hvor lang varig er den?

Vi kan ikke starte vores salg inden det er gennemført? Desuden vil jeg gerne vide hvordan man informere fødevarestyrelsen om sin eksistens?

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 309
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har taget den for Ca 5 år siden,  den gang skulle man bare svare på 25 spørgsmål og så vidt jeg husker skulle man have 20+ rigtige svar. Jeg fik 24 rigtige uden at have læst op på prøven.

Vh 

Tim 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Har du været inde på deres hjemmeside - der er ganske detaljerede beskrivelse af prosesserne -

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Maalgrupper/Sider/Opstart-af-virksomhed.aspx

Men, sådan helt kort;

Der er en minimumsgrænse for registrering på DKK 50.000,-

Prøven i sig selv kan du ikke undgå at bestå, den er meget meget let.

Hvis du skal have prøven, finder du blot nærmeste center, og tilmelder dig ( der er et lille gebyr).

Når den er bestået, tilmeldes du automatisk.

Du skal også have noget godkendt lagerplads

Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Det er ikke så slemt. Så vidt jeg husker er det 20 eller 25 spørgsmål du skal svarer på. Der er nogle testnettet du kan øve dig på. Prøven foregår ved at møde fysisk op, typisk på amu skoler. Det koster omkring 800,- at gå til prøven. Der er så et gebyr på ca. 1800,- om året for at stå i næringsbasen. I de større byer er der en prøve een gang om ugen. Så det kan gå rimelig stærkt.

Nu siger du at det er et meget lille sortiment. Der er en bagatelgrænse på 50.000 i omsætning. Altså forventer du en omsætning under 50000 behøver du ikke stå i næringsbasen - mig bekendt.

Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 151
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Hej Mikkel

Har du været inde på deres hjemmeside - der er ganske detaljerede beskrivelse af prosesserne -

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Maalgrupper/Sider/Opstart-af-virksomhed.aspx

Men, sådan helt kort;

Der er en minimumsgrænse for registrering på DKK 50.000,-

Prøven i sig selv kan du ikke undgå at bestå, den er meget meget let.

Hvis du skal have prøven, finder du blot nærmeste center, og tilmelder dig ( der er et lille gebyr).

Når den er bestået, tilmeldes du automatisk.

Du skal også have noget godkendt lagerplads

Nu siger du jeg skal have godkendt lagerplads, hvem skal godkende den og hvordan? Er det urealistisk at bruge en alm. villa?

Vil det sige, at jeg godt kunne sætte mit salg i gang og så tage prøven hen af vejen, jeg må bare ikke omsætter for mere end 50.000?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel288:

Nu siger du jeg skal have godkendt lagerplads, hvem skal godkende den og hvordan? Er det urealistisk at bruge en alm. villa?

Vil det sige, at jeg godt kunne sætte mit salg i gang og så tage prøven hen af vejen, jeg må bare ikke omsætter for mere end 50.000?

 Nej, det er ikke urealistisk - det er der mange der er startet op med.

Der er selvfølgelig nogle krav - Klart adskilt fra private ting - let vaskbare flader , adgang til toilet/vask.

Tidligere kunne man sende en tegning til fødevarestyrelsen og få en forhåndsgodkendelse, men det mener jeg ikke du kan mere desværre.

Så når du er startet op, kommer de ud fra fødevarestyrelsen og checker om alt er ok.

Du kan stadig ringe der ind, og høre om de gængse krav og få vejledning ( måske efter hvor flink et stk. personale du får fat i :) )

Vedr. opstart så bør det være ok, så længe du ikke har forventning om en omsætning på mere end 50.000 i løbet af de første 12 mdr.

Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 151
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Mikkel288:

Nu siger du jeg skal have godkendt lagerplads, hvem skal godkende den og hvordan? Er det urealistisk at bruge en alm. villa?

Vil det sige, at jeg godt kunne sætte mit salg i gang og så tage prøven hen af vejen, jeg må bare ikke omsætter for mere end 50.000?

 Nej, det er ikke urealistisk - det er der mange der er startet op med.

Der er selvfølgelig nogle krav - Klart adskilt fra private ting - let vaskbare flader , adgang til toilet/vask.

Tidligere kunne man sende en tegning til fødevarestyrelsen og få en forhåndsgodkendelse, men det mener jeg ikke du kan mere desværre.

Så når du er startet op, kommer de ud fra fødevarestyrelsen og checker om alt er ok.

Du kan stadig ringe der ind, og høre om de gængse krav og få vejledning ( måske efter hvor flink et stk. personale du får fat i :) )

Vedr. opstart så bør det være ok, så længe du ikke har forventning om en omsætning på mere end 50.000 i løbet af de første 12 mdr.

Mange tak for alle svarene.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig sådan en "to do liste" af hvad jeg skal gøre mandag.

1. Jeg skal ringe til fødevarestyrelsen og hører om krav og informere dem om, at vi har i sinde at sælge vin fra vores adresse og give vores cvr-nummer?

2. Melde mig til en prøve om næringsbrev

3. Ringe til skat og snakke med dem om punktafgift og evt. garanti?

Efter de 3 trin vil i så vurdere at jeg er rede til opstarten?

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har tidligere anvendt følgende fremgangsmåde:

1. Vurderet hvor meget den varer man skal have på lager fylder når man har mest på lager.

2. Fundet et egnet lokale der har vaskbare vægge og f.eks. linolium på gulvet.

3. Tilmeldt mig kursus

4. Lavet online registrering for salg af fødevarer

5. Efter 14 dage rykket fødevarestyrelsen for dato for 1. besøg

6. Lavet risikoanalyser og fundet alle bilag frem der kunne være aktuelle, herunder dokumenter der siger at flaskerne opfylder EU krav og andre dokumenter der skønnes værende nødvendige for den fødevare man vil sælge. 

Du har ikke behov for at sende tegninger m.v. til Fødevarestyrelsen hvis du blot skal modtage og sende emballeret vin. De vurderer lokalet når de kommer. Men brug tid på at lavet registrering på den rigtige måde, så du ikke spilder din tid og hav alt klart så du ikke skal have et efterfølgene besøg der er gebyrbelagt.

Hvis du skal importere vinen, så husk at registere dig som importør hos Skat.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)