Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-skat eller B-skat?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har været selvstændig i 6 år, og har altid haft fuldtidsjob og min virksomhed ved siden af.

I år ændrede tingene sig, jeg har derfor fra d. 1. januar 2014 været selvstændig på fuldtid uden at have job ved siden af.

Hvordan forholder det sig skattemæssigt nu? Skal jeg betale A- eller B-skat nu?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du driver virksomhed og egentlig selvstændig (= det ikke bare er lønmodtager job som du nu kun fakturerer, for det må man ikke som i LINK HER ) så skal du jo bare føre regnskab (og er det over 50.000 kr i omsætning er du jo vel momsregistreret og gør det allerede)

Det regnskab må du jo så ha ført hele tiden og dit overskud må du vel hele tiden ha opgivet i udvidet selvangivelse som overskud af virksomhed - og det opkræves man så B skat af - hvad du vel må være blevet hele tiden når du har haft virksomheden i 6 år, så der er et eller andet jeg ikke helt forstår, hvis ikke du spørger fordi det rent faktisk slet ikke er selvstændig men bare lønmodtager job du nu pludseligt skal fakturere som nævnt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

John - Jeg opfylder alle krav som værende selvstændig erhvervsdrivende, og fører regnskab og bogfører helt korrekt.

Mit tidl. job har intet med min selvstændige virksomhed at gøre, tror du misforstår mit spørgsmål en smule.

Jeg har aldrig forskudsopgjort, men altid ventet til året var endt, og opgivet mit overskud via selvangivelse og dermed betalt min skat med rente.

Er godt klar over at det ikke er ideelt, men sådan har jeg altså gjort indtil nu, og gør jeg også i 2014 hvor mine indtægter er meget varierende.

Men mit spørgsmål er sådan set bare, nu hvor jeg ingen arbejdsgiver har, er den skat jeg betaler så B- eller A-skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

som den hele tiden har været fra virksomheden b skat (men der er ikke forskel i beløb). Du er forpligtet til at forskudsregistrere og kan jo nemt gøre det nu - men det er op til dig :)

din forvirring kommer nok af at din b skat fra virksomhed tidl blev trukket ved nedsat fradrag og dermed betalt sammen med din normale a skat hvis skatten ikke oversteg dine fradrag

den her forklarer det http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-ved-personlig-indtjening.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Stadig b-skat, ok. Jeg har bare troet at kildeskat altid skulle være a-skat. Og eftersom jeg ikke har arbejdsgiver mere, troede jeg nu at min virksomheds overskud skulle betale a-skat.

Men jeg kan vel teknisk set, og helt lovligt, bare rette i forskudsopgørelsen inden d. 31. december, og så bare modtage 1 girokort med hele min skyldige skat, dermed også slippe for ekstra renter? Eller hvornår er sidste frist hvis man skal slippe for renter? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan ændre frem til 1/10 ca hvis du skal nå opkrævning. Skat vil så fremad selv sætte dit forskud som du kan ændre til 0 men helt lovligt - ikke rigtigt, du skal forskudsregistrere og betale løbende korrekt - også B skat, så skal kan godt komme efter dig hvis du bevidst kun betaler skat i December. Også for at du selv er med, ville jeg ændre forskud stille og roligt under året så du var med skattemæssigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)