Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat fra udbytte og dobbeltbeskatning

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så småt begyndt at investere nogle af mine penge, og har for nyligt fået udbetalt et udbytte fra en af de virksomheder, som jeg har investeret i. Det er ikke mange penge, men jeg er lidt i tvivl om, hvad der skal oplyses til skat. Skal jeg bare oplyse differencen 4,0052-1,1819=2,8233. Eller hvordan gør man det? Det der er angivet som skat på billedet, er så vidt jeg forstår, noget der betales til den amerikanske stat, men jeg har læst, at vi har en dobbeltbeskatningsaftale med USA. Klik for stort billde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

dobbeltbeskatnings aftale USA kan jeg slet ikke - men : Var det i DK og Dk udbytte skulle du opgive det fulde udbytte og det ville jeg tro du også skulle her - muligvis/formentlig gives der modregning af den betalte udbytte skat i USA i selv dobbeltbeskatningen dobbeltbeskatning  

I danmark opgiver man altid udbyttet inden betalt udbytte skat - Det drilske her er, at den udbytteskat vel ikke opgives til Danmark og heller ikke er magen til danske udbytteskat om end tæt på Big Smile

Hvis ikke nogen byder ind, så prøv at skrive til skat under kommunikation med billedet for der er givet en rubrik til udenlandsk udbytte med betalt udbytteskat men ikke opgivet til DK hverken udbytte eller udbytteskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med sådan noget som valutahandel. Ved du hvordan, man indberetter det til skat? Hvis jeg fx har en konto, som står i amerikanske dollars og sælger EUR/USD i dag, og om en måned lukker handlen for et profit på $1000, er det så værdien af $1000 i danske kroner den dag at handlen lukkes, som jeg skal indberette til skat, eller er det værdien af de $1000 den sidste dag i året? Og hvilken kurs på den gældende dag bruger man? Der er jo mange kurser i løbet af en dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke spor sikker så spørg hellere en revisor, men for at det er skattepligtigt så skal det mig bekendt være valutahandel som investering/erhverv og ikke bare penge man selv har i lommen fra rejser - men er det investering eller som erhverv så vil jeg mene det er skattepligtigt hvis det overstiger bagatelgrænsen efter kursgevinstloven - og jeg mener den idag er på 2.000 kr.

Jeg vil så også mene det må være den konkrete gevinst som jo opnås på salgs dato men jeg må sige jeg ikke ved hvordan det så forholder sig med ikke hjemtagen gevinst - men det kunne være lagerbeskattet ud fra værdistigning under året = ult kursen. For personer er valutal handel mig bekendt ikke voldsom let, da gevinster årligt beskattes direkte som kapitalindkomst (selvangivelsen rubrik 346) mens tab ikke giver fradrag i andet end i gevinst af samme kildeart - og så skal det formentlig i rubrik 85 og jeg mener også der så er en grænse på 5 år for fremføring - MEN jeg svarer her ud fra nogle få valuta strukturerede foreninger jeg har haft - og ved ikke klart hvordan det er med en personlig valutakonto for spekulation.

tal med en revisor hvis ikke andre kan mere - eller se kursgevinstloven om du kan finde svaret der https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158213#P14 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst, at realisationsprincippet gælder ved valutahandler. Men da jeg regner med, at kontoen kommer til at stå i amerikanske dollars, og da skat altid er i danske kroner, så vil der også være en gevinst eller et tab på grund af ændringer i USD/DKK kursen. Så en gevinst på $30 i dag har ikke den samme værdi i dag i danske kroner, som den vil have den 31. december. Så jeg tænker på, om jeg bare kan gennemgå alle tab og gevinster den 31. december, og så regne det samlede dollar beløb om til danske kroner(hvor jeg bruger kursen for den 31. december), og oplyse det beløb til skat.

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 03:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ud til at udbytteskatten er 29,5 %(beregnet fra ovenstående screenshot), men så vidt jeg kan se er udbytteskatten i USA på 15 %. Nogen der ved hvad grunden kan være til at jeg har betalt næsten dobbelt så meget?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Et hurtigt bud er at du ikke har ejet dine aktier så længe at du falder ind under betingelserne for udbyttebeskatning på 15 %. Der er formentlig trukket ordinary dividend tax, der som jeg husker det på stående fod, ligger i den størrelsesorden.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder underligt du har betalt mere end 15% for udbytte fra USA. Har du et udbytte bilag fra din vp formidler? Kan sagtens være lagt nogle gebyrer mv oveni.

Du skal indberette det fulde udbytte før fradrag af skat mv.
Du får credit lempelse for 15 % udbytteskat, dette kan jeg ikke huske om den selv foreslår eller om du skal taste særskilt.

Evt. Overskydende udbytte skat skal søges refunderet fra USA. Bankerne kan typisk håndtere dette men tager gerne omkring 750kr for det, så det kan godt betale sig og samle lidt sammen!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Et hurtigt bud er at du ikke har ejet dine aktier så længe at du falder ind under betingelserne for udbyttebeskatning på 15 %. Der er formentlig trukket ordinary dividend tax, der som jeg husker det på stående fod, ligger i den størrelsesorden.

Jeg tjekkede lige wikipedia og det ser ud til at du har ret. Men skatten skulle kun være 28 % og ikke 29,5 %

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cef
Jeg ved ikke lige hvad en vp formidler er, men jeg har vist ikke noget udbytte bilag. Betalingen af udbytte er på min degiro konto angivet som fx credit efterfulgt af det udbetalte beløb. Der står ikke noget om hvad beløbet var før indeholdt udbytteskat til USA. Der var tidligere en oversigt som hed corporate actions hvor jeg både kunne se hvad det fulde udbytte var og hvor meget der blev betalt som skat men den oversigt er forsvundet efter at udbyttet er blevet udbetalt. Det er ikke engang angivet hvilket firma at udbetalingen er fra.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)