Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsfri indtægt?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Der er ikke noget som er sort og hvidt. Om et foredrag om ledelse falder ind under kunstnerisk virksomhed vil i bund og grund afhænge af indhold og i hvilken sammenhæng foredraget holdes.
ja det er jo lidt øv for trådstarter - er vi ude i bindende svar - eller tage chancen eller hvad synes de forskellige - Umiddelbart lyder ledelse - ikke så kunstnerisk - why not

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Siden det jo formenligt er en one-off, kan han så ikke fakturere den som privat ? 

Altså det er jo sikker under 50.000 kr - og hans momsregistrerede virksomhed, stopper ham vel ikke i at sende en privat faktura

Eller tager jeg fejl? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Siden det jo formenligt er en one-off, kan han så ikke fakturere den som privat ?

  har tænkt samme men troede ikke den gik hvis man drev momsregistreret virksomhed der som her er konsulent (helt samme vel som der faktureres privat)

Hvis man må vælge at fakture privat trods man har momsreg- virksomhed, så skal foreningen vel som CVR selv uden moms, indberette til skat for ydelse udført af CPR - og så kan det jo fungere uden moms HVIS man virkeligt må det - men jeg tror ikke man må -

Nemmest hvis det som foredrag om ledelse for konsulentvirksomhed uden problem kan gå ind under kunstnerisk virksomhed og være uden moms - men lidt usikkert stadig synes jeg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Endnu en gang tak for jeres svar.

Ud fra det I skriver om kunstnerisk ydelse tror jeg ikke, at denne aktivitet kan klassificeres således.

Så jeg vil aftale et beløb med kunden, som for mig er inkl. moms, sende en alm. faktura, osv.

Mange tak!

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der bliver virkelig skrevet mangt og meget...

Hvis foredragets indhold kan klassificeres som kunstnerisk, så kan der undlades momstillæg. Ellers er der fuld moms for en momsregistreret virksomhed.

Hvis virksomheden er registreret med CVR-nr., så er der absolut ingen mulighed for at fakturere privat ved siden, da dette stadig omfattes af virksomheden ligesom eventuelle honorarindtægter vil indgå i virksomheden.

@trådstarter - Der er ikke nogen "work-around" til at undgå moms, bortset fra det kunstneriske indhold.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Der er ikke nogen "work-around" til at undgå moms, bortset fra det kunstneriske indhold.
 - som jeg forventede - og hvad skal trådstarter lede efter for at kunne argumentere godt for, at Konsulent1234 holder ledelsesforedrag uden moms - fordi det falder ind under kunstnerisk virksomhed?

Det må jo ha med typen/indholdet at gøre - hvad skiller i "ledelsesforedrag" for konsulent1234 kunstnerisk fra ikke kunstnerisk - er det total gråzone - der må vel være en eller anden form for retningslinje?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Der bliver virkelig skrevet mangt og meget...

Hvis enkeltmandsviskomheden blev drevet via VSO, er den så ikke helt adskilt fra at kunne fakturere privat?

Han kan vel sagtens repræsentere sig selv privat, og repræsentere sig selv via sin VSO virksomhed?

Eller er det kun når der ligger selskab bag? 

Tænker også, hvis man drev I/S, og man fik en opgave man ikke ville have ind over fællesskabet, så bør man vel stadig kunne fakturer den privat? 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er nok næppe kunstnerisk virksomhed at holde foredrag om ledelse. Noget der minder om spørgerens foredrag det kan findes i dette bindende svar: https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1613513, hvor der skulle faktureres moms.

Jannik du er en "farlig mand" men forslag Smile Nej man kan ikke sige at man har noget i VSO og noget "ved siden af" - og så fakturere det under 50.000 grænsen privat. Hvis man driver selvstændig virksomhed så er det en og samme virksomhed momsmæssigt. Har man derimod et selskab (eller flere), så er de hver i sær selvstændige momsmæssigt og så gælder grænsen på 50.000 for hvert selskab + privat. Men der kan man så komme ind på begrebet "omgåelse" (af momslovgivningen) - og den går heller ikke (hvis man fakturere noget i selskab og noget privat).

Men er vi ikke noget teoretiske nu - spørger har "set lyset" og vil fakturere med moms Big Smile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Jannik du er en "farlig mand" men forslag Smile Nej man kan ikke sige at man har noget i VSO og noget "ved siden af" - og så fakturere det under 50.000 grænsen privat. Hvis man driver selvstændig virksomhed så er det en og samme virksomhed momsmæssigt. Har man derimod et selskab (eller flere), så er de hver i sær selvstændige momsmæssigt og så gælder grænsen på 50.000 for hvert selskab + privat. Men der kan man så komme ind på begrebet "omgåelse" (af momslovgivningen) - og den går heller ikke (hvis man fakturere noget i selskab og noget privat).

Hej Henrik, 

Vil nu næppe betragte mig selv som farlig :-) Spørg blot for at lære, og for lærer hvordan den danske skatte/moms-lovgivning er strikket sammen. 

Jeg er for længst flygtet ud af landet :-) Men tak for svar - har da lidt lært lidt nyt. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det må jo ha med typen/indholdet at gøre - hvad skiller i "ledelsesforedrag" for konsulent1234 kunstnerisk fra ikke kunstnerisk - er det total gråzone - der må vel være en eller anden form for retningslinje?

Skillelinjen og afgrænsningen fra fritagelsen i § 13, nr. 7, fra forfatter, komponist og kunstnerisk virksomhed, er den samme som i momslovens § 13, nr. 3 (undervisning), nemlig det der så fint kaldes "erhvervsrelateret kursusvirksomhed"

Så i samme øjeblik man afholder foredrag med "gevinst for øje" og "primært retter sig mod virksomheder og institutioner mv." er man ikke omfatter af fritagelsen i hverken momslovens § 13, nr. 3 eller nr. 7.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)