Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsfri indtægt?

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jesper - det var lidt det jeg netop oprindeligt blot tænkte - momsregistreret og med gevinst for øje tyder ikke i mine øjne så meget på kunstner fritagelse for moms men igen er det jo kun trådstarter der ved, om det mon kunne komme ind under det ene eller andet. Jeg tror hans beslutning om moms er den helt korrekte - ellers er der bindende svar fra skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Det er nok næppe kunstnerisk virksomhed at holde foredrag om ledelse. Noget der minder om spørgerens foredrag det kan findes i dette bindende svar: https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1613513, hvor der skulle faktureres moms.

I den afgørelse som du henviser til  anerkender SKAT dog at foredraget har et kunstnerisk indhold - dog kun i et så begrænset omfang at det ikke er SKAT's opfattelse at foredraget som helhed anses for at være kunstnerisk.  Altså en afgørelse baseret på det konkrete indhold.

En anden afgørelse findes i SKM2009.233SR hvor levering om guideydelser blev anset for momsfritaget. Der angives det blandt andet: 

"...skal behandles som en selvstændig ydelse, hvis hovedindhold består af fortællinger og foredrag om kulturelle, historiske og øvrige seværdigheder, der efter de konkrete omstændigheder er momsfritaget som kunstnerisk virksomhed. Skatterådet lægger ved sin bedømmelse vægt på, at de uddannede turistførere, der udfører guideydelserne selv forfatter teksterne til de enkelte foredrag og fortællinger, og at turistførerne har en høj grad af frihed i udformningen heraf, således at disse giver en personlig fortolkning af kultur, historie mv. for de enkelte seværdigheder."

Hvorfor skulle de samme argumenter ikke kunne bruges for fradrag om ledelse?

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)