Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsfri indtægt?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet bedt om at levere en momsfri ydelse til en forening, der ikke mener at skulle betale moms (da de er en forening). Jeg er imidlertid en virksomhed og skal betale moms. Hvordan kan dette løses, hvis jeg gerne vil have opgaven?

Pft :-)

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke levere en momsfri ydelse til foreningen. Der skal beregnes moms. At de ikke mener de skal betale moms, da de er en forening er vist en misforståelse fra deres side. Prøv at spørge dem om de ikke betaler moms af alt andet det køber, f.eks. kontorartikler, telefoni mv.Smile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

som Henrik skriver - og foreningen skal jo betale moms til alle andre konsulenter hvis det er momsregistrerede - og du kan ikke komme uden om det. Du kan jo sænke din pris og dermed blive mere attraktiv men du kan ikke slippe momsen som momsregistreret konsulent

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Konsulentvirksomhed1234:

Jeg er blevet bedt om at levere en momsfri ydelse til en forening, 

Det er ikke sikkert mit svar ændrer den konklusion der er i de 2 forrige indlæg.

 

Når du allerede er momsregistreret, så kan du godt levere en momsfri ydelse! (under visse forudsætninger)

Hvis den ydelse foreningen gerne vil have leveret er omfattet af momslovens § 13, så skal der ikke moms på fakturaen. Det er i praksis uden betydning hvad foreningen selv videreleverer til deres kunder/medlemmer, det der afgør om der er moms eller ej er den ydelse din virksomhed leverer.

 

Så kan du ikke løfte sløret for hvilken ydelse det er du leverer, så er det også nemmere at svare på om den er med moms eller ej.

Konsulentvirksomhed1234:

Hvordan kan dette løses, hvis jeg gerne vil have opgaven?

Hvis det viser sig at det er en momspligtig ydelse, og du gerne vil have opgaven må du jo regne på prisen og tage højde for det faktum at foreningen ligesom en privatperson ikke har fradrag for moms og derfor kommer til at betale det fulde beløb, samtidig med du skal aflevere 20 % af salgssummen i moms og dermed dele din fortjeneste med skat.

Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar.

Ydelsen er et foredrag om ledelse.

Hvis jeg så sætter en pris, som i min verden passer til honorar plus moms, men i deres verden bare hedder honorar, hvordan gør jeg så med fakturering? Skal de have en faktura, eller skal de overføre beløbet til mig som privatperson via nemkonto?

Dvs hvordan håndterer jeg bogholderidelen på lovlig vis?

Jeg er ikke interesseret i at snyde mht moms og skat, så jeg spørger blot til, hvad der er lovligt.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg går ud fra din foredragsvirksomhed er en personlig drevet virksomhed (ikke i selskabsform).

Du skal lave en faktura på ydelse + moms fra din virksomhed. F.eks. foredrag om ledelse kr. 10.000, moms kr. 2.500. I lalt kr. 12.500. At de så opfatter de 12.500 som honorar (efter det du skriver) og du opfatter de 10.000 som honorar er uden betydning.

Du kan ikke komme uden om momsen ved at fakturere det fra "privat" med betaling til NemKonto eller lignende.

Så, som en anden også skriver, hvis de ikke vil betale prisen inkl. moms, må du jo gå ned i pris, eller opgive kunden.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal fakturere med moms som momsregistret konsulent - du må forklare dem, at du har sat din pris ned, så inkl. moms tager du kun det samme du ville ha taget uden oms - så du har selv "ædt" momsen - og så helt almindelig bogføring af ydelser med moms og betaling til virksomheden helt som normalt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Konsulentvirksomhed1234:
Ydelsen er et foredrag om ledelse.

Det er så spørgsmålet om ikke denne ydelse er fritaget for moms jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7 (kunstnerisk virksomhed). Som jeg husker den juridiske vejledning omfatter kunstnerisk virksomhed også foredragsvirksomhed. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

hvor kan se om ledelse foredrag hører under kunstnerisk virksomhed - det er jo ikke det oplagte - så kan der vel næppe være et eneste foredrag der ikke er kunstnerisk- Er det et let sted at se om ledelsesforedrag (og vel dermed i princip alle) er momsfrie for momsregistreret enkeltmandsvirksomhed der udfører det? Så vi ikke bare ender i det så er spørgsmålet om - du plejer at kunne links til bunds

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget som er sort og hvidt. Om et foredrag om ledelse falder ind under kunstnerisk virksomhed vil i bund og grund afhænge af indhold og i hvilken sammenhæng foredraget holdes.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)