Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i privatbil for nystartet IVS - hvordan bogføres det?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 44
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har www.brainshop.dk (Brainshop IVS) sammen med en bekendt, og vi har på det seneste været land og rige rundt til kundemøder, møde hos leverandører og lignende. 

Transporten er foregået i min private bil, og i den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

Jeg vil naturligvis gerne have, at firmaet betaler for de kilometer, som jeg har kørt - men hvordan gør jeg det rent regnskabsmæssigt?

Jeg mener at have læst mig til, at så længe der ikke udbetales løn, kan man heller ikke gøre noget ved kørsel - men det kan jeg ikke få til at give mening. Det er jo ikke en del af min løn, men blot en form for udlæg som jeg laver for virksomheden?

Hvordan ville i gøre det?

Glæder mig til at høre fra jer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et udlæg for virksomheden da det jo er din bil og ja- det er en af bagsiderne ved selskab, at man intet kan få ud skattefrit for kørsel når man ikke samtidigt har en løn - der også i størrelse skal være rimelig i forhold til kørslen. Der er ikke nogen omvej her - du skal op og ha en "tilsvarende rimelig" løn for at kunne få noget for kørsel

I personlig virksomhed kan man få det som personligt fradrag - i et selskab tabes det hvis ikke man har løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

John - Er du helt sikker på dit svar?

Kørselsgodtgørelse - Helt enig!

Men, er der ikke mulighed for at få dækket de dokumenterede udgifter efter regning?

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

John - Er du helt sikker på dit svar?

Kørselsgodtgørelse - Helt enig!

Men, er der ikke mulighed for at få dækket de dokumenterede udgifter efter regning?

jeg har kun tænkt i retning af kørepenge som trådstarter vel selv nævnte. Jeg må erkende, at jeg ikke ved, om man kan få dækket faktiske omkostninger - hvordan regner man dem ud? Det er jo muligt i forhold til kørepenge at vælge % af driftsomk frem for statens takst, men hvordan regner man her?

Benzin - 500 km = 45 liter x 10 kr-  udbetal 450 kroner - måske - jeg ved det ikke - slid kr ??  Udbetale "omkostninger" udenom skat som udgiftsdækning - jeg ved det helt enkelt ikke. Hvad er din bedømmelse og hvad vil du regne med som omk ? benzin vel  og også anden- anden drift?? så det ikke på nogen måde ligner aktionærlån

Vel lidt klart for mig at det nok ikke skal ligne 3,70 per km man hiver ud uden skat - men??

Var det en togbillet, var der jo fradrag så rimeligt nok, men hvad tror du (eller ved du) her??

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:

John - Er du helt sikker på dit svar?

Kørselsgodtgørelse - Helt enig!

Men, er der ikke mulighed for at få dækket de dokumenterede udgifter efter regning?

jeg har kun tænkt i retning af kørepenge som trådstarter vel selv nævnte. Jeg må erkende, at jeg ikke ved, om man kan få dækket faktiske omkostninger - hvordan regner man dem ud? Det er jo muligt i forhold til kørepenge at vælge % af driftsomk frem for statens takst, men hvordan regner man her?

Benzin - 500 km = 45 liter x 10 kr-  udbetal 450 kroner - måske - jeg ved det ikke - slid kr ??  Udbetale "omkostninger" udenom skat som udgiftsdækning - jeg ved det helt enkelt ikke. Hvad er din bedømmelse og hvad vil du regne med som omk ? benzin vel  og også anden- anden drift?? så det ikke på nogen måde ligner aktionærlån. 

Vel lidt klart for mig at det nok ikke skal ligne 3,70 per km man hiver ud uden skat - men??

Var det en togbillet, var der jo fradrag så rimeligt nok, men hvad tror du (eller ved du) her??

vh John Hannover

Nu er problemet jo, at kilomtergodtgørelse skal tilknyttes en rimelig løn - Rimeligheden af denne bestemmelse må andre vurdereWink

Nu har der så været anvendt en af ejernes private biler, som så alt andet lige kan sidesrtilles med leje af en bil til formålet.

Så i mamgel naf hjemmel til at anvende kilometrene, så opgøre de relvante omkostninger til kørselen og dokumentere disse i form af brændstof, kilometre, kundebsøg m.v., således der foreligger et minimum af dokumentation for omkosntingerne. Søg eventuelt efter, hvad en tilsvarende lejebil ville koste over den givne periode og de kørte kilometre.

Ved kontrol af SKAT er det vigtigt at kunne dokumentere grundlaget for omkostningen og udbetalingen til den pågældende ejer.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Så i mamgel af hjemmel til at anvende kilometrene, så opgøre de relvante omkostninger til kørselen og dokumentere disse i form af brændstof, kilometre, kundebsøg m.v., således der foreligger et minimum af dokumentation for omkosntingerne. Søg eventuelt efter, hvad en tilsvarende lejebil ville koste over den givne periode og de kørte kilometre.

Ja det er jo nok et lidt ukendt stykke land det her - Vel ikke meget tvivl om hvis man kan påvise selve brændstof som jo er enkelt, via køre bog - så burde man vel da kunne tage det ud.

OM man så turde tage noget der ligner hvad en tilsvarende bil ville koste at leje - ud sådan uden skat? Vil det ikke svare til at leje sin privat bil ud til sit selskab og det ville vel så give skat af indtægten/overskuddet? (og det kunne tilmed være mere end statens takster hvis det kunne tages ud skattefrit Stick out tongue)

Jeg tror ikke jeg turde meget mere end måske ren benzin omkostning efter km * alm snit forbrug - eller starte med fuld tank og så efter kørslen fylde den helt op igen burde være godt bevis med benzin regningen sammen med kørebog - men jeg kan godt være tøset

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

tog ventetiden og ringede til skats selskabsbeskatningsafdeling og blev stillet rundt til eksperter

Svar - overordnet - du skal ha bindende svar

Underordnet - ingen her tror man vil kunne hæve penge i selskabet til brug af privatbil - MULIGVIS ren benzin, men vi kan ikke noget sted se det eller se huske at ha set det brugt - og det man hæver er jo så skattefrit - godt nok sikkert mindre end skattefri kørselsgodtgørelse, og vort bud er sagde begge to (de konfererede med hinanden under samtalen), at en ikke lønmodtager IKKE vil kunne tage betalt benzin til en privat bil uden for selskabet - helt efter samme regel som for skattefri kørselsgodtgørelsen - Det er forbeholdt ansatte i selskaber og ansatte = normal løn

Længere kom jeg ikke. Det var tydeligvis et par som sad med den slags, men de ville ikke være mere firkantede, end at råde til skriftligt svar hvis man ville vove sig ud i det som ikke lønnet ansat.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 44
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar - og ikke mindst tak til John Hannover for at tage sig tiden til at ringe til SKAT.

Emnet er jo interessant for iværksættere med lav startkapital som os selv, og personligt tolker jeg det lidt på samme måde som en togbillet.

I bund og grund synes jeg, at er det ærgeligt hvis SKAT sætter disse begrænsninger  - såfremt al dokumentation er velbegrundet - det sætter jo visse begrænsninger for iværksættere.

Men man må jo rette sig efter skattemyndighederne - det er jo trods alt dem der har det sidste ord at skulle have sagt. :-)

Endnu en gang tak for hjælpen :-) 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Beklager, men jeg synes at det vil være forkert at konkludere at der ikke er noget at gøre.

Man må fordre at der anvendes almindelig sund fornuft. Og det gør SKAT også ved deres kontroller!

Det er sikkert korrekt at der ingen steder i lovgivningen står udtrykkeligt at der kan udbetales penge skattefrit til ikke lønmodtagende medarbejder.

Har du god dokumentation for en reel udgift såsom brændstof etc så vil jeg ikke være specielt nervøs for at refundere denne omkostning til en ikke lønnet medarbejder.

Det giver ingen mening at være tvunget til en høj omkostning til billeje etc bare fordi at du ikke er lønnet medarbejder.

Det fordrer bare at du holder dig til de vel dokumenterede udgifter (der i sidste ende er en besparelse), og ikke andre godtgørelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg var også fra start . og forsat med på at kan man dokumentere benzinudgiften er der fuld fornuft. Jeg tror ikke man skal vente at kunne tage noget for drift sådan alm slid - sådan som reglen er og som dokumentation er vanskelig (dæk osv nej . men ren benzin) - men jeg ville også turde tage den helt konkrete benzin penge ud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)