Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma, p.t. uden omsætning, trække indkøb af udstyr fra i skat?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksværk
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 44
Fra  ScandiOne Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har haft en 'virksomhed' i mange år, 'virksomhed' i gåseøjne, fordi det har været en blanding af 'start-et-eller-andet-og-se-hvad-der-sker', samt muligheden for at købe ting og sager privat hos virksomheder der kun vil handle med andre virksomheder (Disse indkøb har Skat aldrig været blandet ind i, og det skulle de heller ikke).

Men nu har jeg en plan om at begynde at lave noget som jeg kan tjene penge på. Til det formål er det nødvendigt at investere i et apparat til omkring 50.000 DKK. Pengene vil komme fra en kassekredit, ingen problemer der.

Men: Min virksomhed er sådan en enmands-forretning, så privatøkonomi er jo blandet sammen med firmaets, og det er ikke sikkert at 'firma-delen' begynder at tjene penge lige med det samme (der er selvfølgelig også en risiko for at det ikke sker overhovedet, men jeg håber det bedste).

Spørgsmålet er så: Kan jeg stadigvæk trække udgiften til dette apparatur fra i skat, selv om firmaet endnu ikke tjener penge nok til at rumme dette fradrag?

Jeg kan lige nævne, at jeg har et almindeligt fuldtidsjob (som ikke har nogen forbindelse til min egen virksomhed i øvrigt) ved siden af, og maskinen jeg skal bruge er en 'ren firmadims', det er ikke noget jeg skal bruge privat og bare ha' udgiften tørret af på skat.

Venlig hilsen

Mads Aggerholm

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Apparater til en anskaffelsessum over 12800 ex moms (2014 niveau) kan ikke straksafskrives, men skal afskrives over en årrække.

Hvis der ikke er noget overskud, og du er en enkeltmandsvirksomhed, er der ikke noget overskud du kan trække udgiften (afskrivningen) fra, hvorved du vil komme til at betale det af egen lomme.

Pas på med ikke at blande dine private gøremål sammen med virksomhedens. Det er ikke det, der er hensigten med en enkeltmandsvirksomhed.

/anders

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:
Hvis der ikke er noget overskud, og du er en enkeltmandsvirksomhed, er der ikke noget overskud du kan trække udgiften (afskrivningen) fra, hvorved du vil komme til at betale det af egen lomme.

Det er ikke helt korrekt, da et negativt resultat kan trække fra i skat, når der er tale om enkeltmandsvirksomhed.

Skat kan dog stoppe dig, hvis de mener du driver hobbyvirksomhed, men normalt er der ikke noget problem i ikke at have omsætning eller overskud i nogle år til at starte med, sålænge det kan forklares (f.eks. udvikling af produkt) og målet er at drive en reel virksomhed.

Se: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 44
Fra  ScandiOne Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for hurtig respons!

Jeg kan forstå at der ikke er nogen reel facitliste.

Formålet med apparatet er, at producere genstande for andre (både private og virksomheder). Jeg tror behovet er reelt, men da mine evner indenfor marketing er begrænsede, kan jeg ikke være sikker på at skaffe kunder nok.

For nu at sætte sagen på spidsen: Jeg køber en maskine som kan lave noget bestemt. Forretningsplanen kikser, og maskinen ender med at samle støv i et år. På dét grundlag vil Skat kunne sige, at min virksomhed åbenbart er 'ren hobby', så at trække udgiften til indkøbet fra i skat kan der slet ikke være tale om!

I den anden grøft viser det sig at jeg drukner i kunder, og har et overskud på en million første år. Jeg er overbevist om, at Skat må anerkende at der er tale om en 'rigtig' virksomhed, og godkende fradraget for indkøb af maskinen(?)

Så alle mellemliggende muligheder er sådan noget Skat skal vurdere, og man spiller reelt russisk roulette hvis man ikke selv kan bære hele finansieringen uden fradraget - som jeg forstår det...?

Fra Ikast - Silkeborg
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk på at det er rigtige mennesker der sidder hos skat - ikke bare en maskinalgoritme.
Hvis du er rimelig og reel, plejer de også at være det.
Så når de kigger på, om du skal have fradrag på din maskine, vil de også kunne se hvilke aktivteter du har haft gang i, for at markedsføre / sælge dit prozukt - fx. Annoncer, deltagelse på messer, kundebesøg, opkaldslister osv.
Hvis den eneste aktivitet i dit firma er indkøb af maskinen, skal du nok ikke forvente fradrag;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bruger penge på markedsføring, f.eks. hjemmeside, annoncering i avis og internettet, så du gør en reel indsats for at sælge dine produkter, kan/vil skat aldrig dømme dig ude som hobbyvirksomhed.

Men hvis du kun køber maskinen og ikke foretager dig yderligere, lugter det af hobby.

---

Det handler ikke om overskud eller omsætningens størrelse, men om du reelt driver virksomhed med omsætning og overskud som mål i fremtiden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med de andre - Du skal kunne vise at du driver virksomhed med overskud som mål. Du må dog regne med som rimelig standard, at hvis det ikke er lukkedes efter 3 år, så vil skat gå tingene igennem med dig og så skal du kunne vise hvad det er der gør, at de kan tro på det er med overskud for øje og du bruger din indsats - læs evt med kriterierne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html  og - her i start, bare et råd - køb det du virkeligt skal bruge, men fald ikke for de ting det kunne være sjovt også at ha - køb ikke for at undgå skat men for behov

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 44
Fra  ScandiOne Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input allesammen. Nu er det i hvert fald lidt mere klart 'hvordan og hvorledes'.

Venlig hilsen

Mads Aggerholm

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)