Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS Kørseslgodtgørrelse - Kan vi få det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forsøgt at søge rundt på forummet, men har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål. 

Vi er 3 personer, som ejer et IVS i opstarts fasen. Firmaet blev oprettet i april 2015. 

Firmaet udbetaler ikke løn til os, men vi får alle personligt stipendie på 14.473kr hver måned fra Innovationsfondens iværksætterpilot ordning.

Vi har alle 3 en del udgifter til transport i firma regi. Det transport til/fra møder, til/fra kontor, messer, kunder etc. 

Der er ingen bil i firmaet, så det foregår enten i privat hvidplade bil eller med andet transport (tog, bus, fly, etc.) 

Vi har alle lavet kørselsregnskaber, men jeg er i tvivl om vi overhovedet kan bruge det til noget. 

Kan vi som ejere få kørselsgodtgørelse, befordringsfradrag eller andet?

Umiddelbart har jeg fundet dette på John Hannovers blog

Hovedejer i et selskab (type IVS/ApS) kan også modtage kørselsgodtgørelse efter statens takster og skal føre kørebog som alle andre. Vær meget omhyggelig, da du jo som ejer kontrollerer dig selv, er skat mere på mærkerne med punktet.
En forudsætning for at modtage kørepenge er, at du modtager en løn der størrelsesmæssigt har "fornuftigt" forhold til kørepengene (generelt er klart større) Uden løn - ingen kørepenge.
Det tyder jo på at vi ikke kan få noget, da vi ikke udbetaler løn. Men hvad med stipendiet, kan vi gøre noget her? Eller er der nogle lempelser fordi firmaet kun er 8 måneder gammelt?
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen med at i ikke modtager nogen løn i jeres IVS medfører at der ikke kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg vil heller ikke mene at i kan få andre former for fradrag, men kun få dækket jeres dokumenterede omkostninger efter regning (udlæg)

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak.

Hvad er konsekvensen hvis vi udbetaler en løn, som er symbolsk og altså ikke er forholdsmæssigt fornuftig ifht. kørselsgodtgørrelsen? 

Jeg har ladet mig fortælle, at hvis der skulle blive brok er, at kørselsgodtgørelse går fra at være skattefri til at være skattepligtig.

Er det rigtigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nej, der er ikke en vej udenom. Kørepenge i IVS må kun udbetales sammen med helt reel løn = må ikke erstatte løn, så den ville ikke gå med f.eks alibiløn på få tusinde og så gode kørepenge.

kravet er ufravigeligt, uanset stipendie og ingen fri periode i opstart.

i kan max føre nøje kørekort og så fylde benzin helt op ved start af arbejdet og igen slut, så liter er præcist det i har kørt hit kørebanen, og få dækket benzin, men det skal bevises i kørekort at liter passer

I/S som personlig virksomhed kunne ha fået fradrag, men IVS og ApS som skal indberette, må ikke taget det uden reel løn

husk et par andre forskelle, f.eks lovpligtig arbejdsskadeforsikring for alle 3 og det uanset 0 løn eller omsætning, regn ca 1500-1800 per person og husk offentligt ejerregister, som i disse sager sender bøder til de som har glemt det

god vind med det.  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)