Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæld til eget holdingselskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er ved at oprette drift og holdingselskab og har et par spørgsmål som jeg håber nogle her kan svare på.

Jeg vili oprette Holding IVS og Drift APS.

Holding IVS vil jeg personligt låne de 50 000,- til stiftelsen af APS.

Jeg har google en del og fundet nogle eksempler på hvad gældsbrevet skal indeholde af oplysninger, men jeg kan ikke finde nogle retningslinjer for renter, andet end at lånet ikke må være rentefrit (hvilket ellers ville gøre mit liv uden revisor nemmere), og at der slås hårdt ned på urealistiske renter. Men hvad er realistisk?

Min indtjening i driftselskabet er minimum  50 000,- om året de næste fem år. (Når jeg har brug for selskabsformen er det fordi jeg yder ansvarspådrivende rådgivning.) Jeg satser derfor på at kunne betale lånet tilbage i løbet af de første fem år. Men hvordan formulerer jeg i gældsbrevet, hvorledes/hvornår gælden tilbagebetales?

Jeg vil også gerne vide, om jeg må låne mit holdingselskab fx 60 000,- således at jeg kan betale for stiftelsesomkostninger mv. også?

Jeg har prøvet at lave en registrering af virksomhed (og gemme som kladde) og synes at det virker meget overskueligt at gøre det selv. Er der nogen der har gode/dårlige personligt oplevede erfaringer hermed?

Jeg er helt sikker på jeg er klædt på til at oprette holdingselskabet selv, men er det en ulempe at gøre dette selv og så få et netbaseret firma til at oprette det andet for mit holdingselskab? Jeg tænker, er det ikke kun hvis man benytter rullende kapital at det er en fordel at oprette begge samtidigt?

Tusinde tak fordi du tog dig tid til at læse mine spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46556
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

MisSoffy:

Jeg vili oprette Holding IVS og Drift APS.

Holding IVS vil jeg personligt låne de 50 000,- til stiftelsen af APS.

det går ikke. Dit Holding skal jo ha de 50.000 fri kapital for at stifte et selskab med kapital 50 t - og med gæld til dig har de jo 50t plus i kassen og 50 t i gæld og det er ej 0 kroner

Du kan ikke stifte for lånte penge- hverken lånt fra dig selv eller andre - det skal være frie midler helt enkelt

En anden sag - RENTEN - er HVIS du - til andet end stiftelse tvinges låne selskab penge - så er rente = den rente som du andet sted kunne få det samme lån til helt enkelt = markedsrente som du så sandsynliggør eller dokumenterer - og så laver du et lille anfordringslånebrev med renten og indberetter renteindtægten

En tredie sag - STIFTE SAMTIDIGT - er at hvis du skal stifte for 50.000 kr - så skal du ha et selskab med de 50 t frie som nævnt og vil du så ha både holding og drift, så skal du stifte samtidigt givet vis

En fjerde sag er - om holding nødvendigvis er en god ide - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html Der fortrydes mange holding selskaber

Helt generelt - om at stifte i detaljer, holding osv - er godt dække i afdelingen om IVS og ApS i min e bog - også med huskelister og faldgrupper at undgå - de ret store omk forskelle mellem selskab og personlig virksomhed -  http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

John, mon ikke der stiftes holdingselskab med lille kapital. Dette låner 50000 kroner af missoffy. Holdingselskabet stifter drifts for disse penge. Der er ikke et problem da holdingselskabets ejerandel i drift svarer til holdingselskabets gæld til Missoffy.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Han vil oprette et IVS holding, hvorfor konstruktionen sådan set holder vand.

Ditselskab har lavet dette omkring konstruktionen: http://www.ditselskab.dk/mere-info/ivaerksaetterselskabet-anpartsselskab

Hvis trådstarter ikke allerede har læst det igennem synes jeg det er god læsning. Her kan du bl.a. læse omkring de konsekvenser det har for dig personligt såfremt lånet til selskabet ikke kan tilbagebetales (ingen fradrag).

Angående rente kan du fastsætte en markedsrenten (evt. den du får i banken + et risikotillæg eller det du låner til i banken).

Alternativt vil SKAT som regel acceptere diskontoen (ca. 0 procent + 4 procentpoint).'

Held og lykke

Tilmeldt 25. Jun 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej det lyder som om du ikke kender reglerne, herom kan læses på  fx www.ditselskab.dk

Det er også her rådet om at låne pengene til oprettelsen kommer fra, således at denne laves for ikke allerede beskattede penge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46556
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

MisSoffy:

Hej det lyder som om du ikke kender reglerne, herom kan læses på  fx www.ditselskab.dk

Det er også her rådet om at låne pengene til oprettelsen kommer fra, således at denne laves for ikke allerede beskattede penge.

Der må være noget misforstået - men det fremgår heller ikke af dit link - heller ikke i hans video om holding - så du må linke til præcist der Jacob Tøjner skriver man kan låne sit holding IVS penge privat - og så bruge de penge til at holding så stifter drift ApS - så vil jeg da meget gerne se det. Tror det er dette du tager det fra http://www.ditselskab.dk/mere-info/ivs_som_holdingselskab  hvor det nok er sætningen til sidst - citat Det er dog vigtigt at slå fast, at det skal være selskabsretligt forsvarligt. du skal bide mærke i. 

Det er helt korrekt - at man kan låne på den måde - men jeg vil holde fast I at det næppe vil være selskabsmæssigt forsvaligt at STIFTE et ApS med 50 t - med penge et 1 kr IVS har lånt af ejeren - da der ved stiftelsen ikke på nogen måde er 50.000 kr ansvarlig kapital i noget af selskaberne. Jeg skal erkende, jeg ikke helt forstår Jacob T´s forslag, hvis det er tanken at man med 1 kr i IVS holding - kan stifte APS ved at låne sit IVS holding de 50 t - hvis det er sådan han skal læses

Det tror jeg heller ikke det er - det er et eksempel hvor der er etableret selskaber og findes kapital - ikke et eksempel hvor man for lånte penge får ApS stiftet - Det handler om A sælger til B - og der vil i eksemplet - netop kunne være forsvarligt kapitalberedskab hele vejen -  - det er der ikke hvor 1 kr IVS (eller 100 kr) låner 50.000 kr og så stifter drifts ApS for dem

Man kan stifte IVS og opspare de 50 t som kapital efter selskabsbeskatning og få ApS - det er derimod klart. Eneste ekstra er så, at man ved senere salg beskattes med aktieskat af hele fortjeneste fra 1 kr og op - og ikke fra 50 t og op, men det giver en udskydelser af den del af skatten - til evt salg

Man kan derudover stifte holding og for holdings penge (som er beskattede midler) kan man stifte ET drift - men det har ikke noget at gøre med lån

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisoreleven kom mig faktisk i forkøbet. Det står i linket her http://www.ditselskab.dk/mere-info/ivaerksaetterselskabet-anpartsselskab

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

MisSoffy:
Jeg er helt sikker på jeg er klædt på til at oprette holdingselskabet selv, men er det en ulempe at gøre dette selv og så få et netbaseret firma til at oprette det andet for mit holdingselskab? Jeg tænker, er det ikke kun hvis man benytter rullende kapital at det er en fordel at oprette begge samtidigt?

Hvis du vælger modellen "ApS på klods" som beskrevet at Tøjner, så få det lavet i et hug. Det lån som gives til holding skal måske være konvertibelt (for sikre fradrag hvis korthuset falder) og skal dermed enten med som en generalforsamlingsbeslutning og evt. i vedtægterne. Tøjner var en af de første med tanker om denne model og kan absolut anbefales.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)