Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed (uden VSO) til to selskaber

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har lavet en guide om virksomhedsomdannelse her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefri_virksomhedsomdannelse

Dernæst skal følgende siges:

Det er kun relevant at drøfte en omdannelse / skattefri omdannelse, hvis en skattepligtig omdannelse vil være dyrere at gennemføre end en skattefri. En skattefri omdannelse af en enkeltmandsvirksomhed koster lynhurtigt 25.000 i omkostninger til advokat og revisor. Tag dette med i betragtning.

Hvis din personlige virksomhed derfor blot er en lille virksomhed uden den større værdi, så behøver du næppe gennemføre en omdannelse. Og hvornår er den så det? ja, det er svært at sige på Amino; men et fingerpeg kan altid være følgende:

Hvis resultatet af virksomheden IKKE har givet dig en årsløn, der svarer til den årsløn du ville have fået hvis du havde haft et tilsvarende job, så har virksomheden ikke anden værdi end det den indeholder. Og hvad indeholder den så? Den indeholder et navn uden værdi, en pc'er, en tlf, et varelager, et domæne, etc etc. Hvis disse aktiver værdiansættes, så kan du måske blot sælges for samme værdi som de er købt for, og i så fald er der jo ingen skat forbundet med omdannelsen. Den skat man frygter ved omdannelsen, er skatten af goodwill (merværdien) af virksomheden. Men hvis den ikke foreligger, så er der intet at frygte.

Du skal selvsagt passe på, hvordan du vurderer forholdet, og det er altid klogt at søge proff. hjælp andre steder end Amino omkring forhold.

Men hvis din virksomhed har genereret en meget lille års omsætning, og du kun har eksisteret i en kortere periode, så er det ofte nemmere blot at stifte et par selskaber, for herefter at overdrage aktiverne til disse selskaber.

Tilmeldt 7. Jan 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Men hvis din virksomhed har genereret en meget lille års omsætning, og du kun har eksisteret i en kortere periode, så er det ofte nemmere blot at stifte et par selskaber, for herefter at overdrage aktiverne til disse selskaber.



Jeg har nogle få faste kunder, så jeg ved ikke om man kan snakke om goodwill her.
Hvad prisleje ligger det i at stifte to selskaber (ApS og et IVS) og så overdrage de få aktiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

mit bud er stiftelsen kan klares i området 3.000 - 3.500 + moms +  gebyr til selskabsstyrelsen 670 x 2 - Husk at checke om stiftelsen inkl., moms - det vil ofte koste i str orden 800-1.000 kr plus moms per selskab

  1. Husk, at du så skal ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring der skal dække dig som aktiv ejer uanset løn eller omsætning - så du skal ha begge CVR nr med på policen. Det går mange forsikringsselskaber med til, så du ikke skal ha 2 forsikringer men får begge til EN pris for holding og drift.
  2. Husk at få aftale med bank om erhvervskonto til begge - også en pris ofte
  3. Husk at checke, om der i stiftelsen medfølger ejerbog OG registrering i lovpligtig offentlig ejerregister - da man kan løbe ind i bod uden den
  4. Husk at få digital postkasse oprettet til begge (kan du selv)
  5. Husk at der ikke er fradrag i selskabet for stiftelsesomkostninger -MEN dog momsfradrag for stiftelsesomkostningers moms del - selv omk skal, hvis du vælger "selskabet betaler stiftelse" lægges til dit resultat for året som skatteregulering
  6. Husk at få en vurdering af om der kan forventes at være goodwill eller ikke fra virksomheden du vil ha ind

Se mere om stiftelse af IVS og af ApS i min E-bog eller Paper-back, hvis du selv vil følge godt med, og samtidigt ha lidt huskelister om hvad der kan være vigtigt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html men du er i gode hænder generelt, hvis du lader Jacob stifte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ring til Merete (min paralegal) på 33 38 70 76 og smid hende et tlf-nummer, så ringer vi dig op i dag.

Det afhænger jo lidt af hvilken model du ønsker - vil du f.x. have IVS som holding for at få dine 50.000 retur senere??? etc. Hvad ligger der at overdrage etc. det er klart det koster nogle penge, men sådan er det jo..

Læs: http://www.ditselskab.dk/mere-info/ivs_som_holdingselskab

Se:

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt of topics Jakob. Hvad med IVS med fri "udbytte" ved hjælp af reglerne om kapitalnedsættelse i dit sortiment?

Bør kunne indarbejdes i vedtægterne fra starten at der bemyndiges til kapitalnedsættelse.......

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)