Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Delvis momsfradrag - Er det sælger eller køber, som er bestemmende

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber, der er nogen, som kan hjælpe mig med følgende problematik.

Jeg er lige begyndt at bogføre for en reklamevirksomhed, som har en kunde indenfor færgefart. For den helt samme ydelse, fakturerer reklamevirksomheden til kunden, i nogle tilfælde med moms og andre gange uden moms. Det er reklamevirksomhedens kunde, som ved bestilling af ydelsen anfører om det er med eller uden moms (tænker det er afhængigt af om reklamen er til selve færgen eller om det er til havnen). Det vil sige, at reklamevirksomheden hermed får omsætning både med og uden moms. Skal jeg af dette beregne delvis momsfradrag, når det faktisk ikke er ydelsen, som er momsfri, men kunden, som kræver faktura uden moms? Bør reklamevirksomheden i virkeligheden ikke fakturere kunden med moms på alle faktura, da deres ydelse er momspligtig, selvom kunden har delvis momsfrie omsætning?

Venlig hilsen

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Asjur:

Jeg er lige begyndt at bogføre for en reklamevirksomhed, som har en kunde indenfor færgefart. For den helt samme ydelse, fakturerer reklamevirksomheden til kunden, i nogle tilfælde med moms og andre gange uden moms. Det er reklamevirksomhedens kunde, som ved bestilling af ydelsen anfører om det er med eller uden moms (tænker det er afhængigt af om reklamen er til selve færgen eller om det er til havnen). Det vil sige, at reklamevirksomheden hermed får omsætning både med og uden moms. Skal jeg af dette beregne delvis momsfradrag, når det faktisk ikke er ydelsen, som er momsfri, men kunden, som kræver faktura uden moms? Bør reklamevirksomheden i virkeligheden ikke fakturere kunden med moms på alle faktura, da deres ydelse er momspligtig, selvom kunden har delvis momsfrie omsætning?

Først og fremmest så er det altid den leverede ydelse og den virksomhed der sælger den som bestemmer om der den er momspligtig eller ej. En ydelse kan ikke fritages for moms med den begrundelse at den skal leveres til færge, hvis ejer leverer både momsfritagne og momspligtige ydelser/varer.

Jeg kan ikke se hvordan kunden kan bestemme om der er moms på eller ej.

 

Hvis der er forskel på ydelserne reklamevirksomheden (som du bogfører for) leverer, kan det jo godt være at nogle af dem er momsfritagne. Men det vil kræve en konkret vurdering. Er der revision på virksomheden?? (for i så fald må revisor jo have sagt god for momsen, hvis den udgør en væsentlig størrelse)

 

Jeg vil da håbe reklamevirksomheden har sine begrundelser iorden, for hvis de fakturerer en ydelse uden moms som er momspligtig vil de kunne komme i ret store problemer ved en kontrol fra Skat.

Så endelig for at svare på dit spørgsmål, ja du skal beregne delvist fradrag efter momslovens § 38 hvis der sælges både momspligtige og momsfritagne ydelser!

Tilmeldt 19. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo også det, som undrer mig. Det er ikke ydelserne, som er bestemmende for, om der er moms på eller ej. Det er kun modtageren, der er bestemmende.

Deres revisor laver kun skatteregnskab og regnskabsopstilling, så han har ikke tidligere taget stilling til momsen.
Hvis man går på færgefartens hjemmeside, så står der beskrevet, hvordan man bedes fakturere til dem.

Jeg skal vist have fat i reklamevirksomhedens revisor og tage en snak med ham.

Tak for svar:-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne faktisk være, at færgen sejler i internationalt farvand.

Hvis det er tilfældet, så er det korrekt med en faktura uden moms, sidestilles med eksport, og derved vil der være fuldt momsfradrag i reklamevirksomheden for alle momspligtige køb.

Tonny

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Det kunne faktisk være, at færgen sejler i internationalt farvand.

Tror du tænker på skat lige nu, leveringsstedet (i momsmæssigt henseende) for en ydelse under BTB-reglen er ud fra hjemsted. Det følger helt klart af fåborg-gelting dommen!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)