Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slip for skat ved at investere? - Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Reserveret Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg går med nogle tanker om at blive selvstændig, men der er et spørgsmål som jeg bare ikke kan finde svar på, ved at søge på nettet.

1. Hvordan er reglerne hvad angår skat, hvis....: Jeg køber varer ind for 20.000 og sælger videre for 50.000 (begge eksklusiv moms), det giver mig et overskud på 30.000. Hvis jeg nu vælger at købe nogle andre varer for 30.000 og dermed får det solgt til 75.000 og en profit på 45.000 som jeg så vælger at investere igen, osv. Altså skal jeg betale skat, hvis jeg vælger at lade være med at udbetale nogle penge til mig selv, men derimod vælger at investere i nye varer? Spørgsmålet her drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed.

2. Ligeledes, hvordan forholder det sig hvis jeg vælger et selskab i stedet? Kan jeg da nøjes med at betale skat af et evt. overskud ved årets udgang, eller betaler man da også skat af alle indtægter.

3. Tillægsspørgsmål: Hvis jeg vælger at bruge 50.000 (penge som jeg har betalt SKAT af) på en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så tage 50.000 kroner ud af firmaet igen, og ind på den private konto, og dermed undgå at blive beskattet af de penge jeg før har betalt SKAT af?

Hvis jeg ikke har formuleret mig klart og tydeligt, spørg da gerne ind til om jeg kan uddybe det, da dette spørgsmål er meget væsentligt for om hvorvidt jeg skal starte eller ej.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du kan ikke undgå skat ved at investere i varelager. Du vil blive beskattet af din indtjening - udgifter, men da varelageret ikke tæller som en udgift, vil dit skattegrundlag ikke blive mindre ved at købe varer. Du kan evt. bruge virksomhedsskatteordningen ifm. en enkeltmandsvirksomhed til at udskyde skatten.

2. Du betaler virksomhedsskat.

3. Du bliver beskattet af overskuddet. Hvad der ryger ind og ud er irrelevant for skatten.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Ry
Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Fra  lansky.dk Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

3: hvis du smider 50000 kr. ind af dine private penge, så kan du selvfølgelig trække dem tilbage igen - Du laver et udlæg af privat konto til firma konto

Selvstændig med affiliate og webshop ved lansky.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - varekøb er ikke en omkostning - dit lager skal tælles op og lægges til dit resultat (gøres ved at lave lagerregulering regenskabsmæssigt) Om du har penge i bank eller lager er samme værdi - du kan derfor ikke ændre skat ved at købe varelage

2 samme sag - men man betaler jo altid kun skat af overskud - så jeg forstår ikke hvad du mener. Det overskud du ikke hæver kan du lade stå kun med selskabskat men det kan du også under VSO som personlig virksomhed

3 ja I personlig virksomhed påvirker indsættelser og hævninger slet ikke skat, de sker i status

Du virker som om du kunne ha mere end god nytte af at bruge lidt småpenge på min bog Personlig virksomhed http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html hvis du har en sådan - så forstår du skat og moms i personlig virksomhed - og hvis de ikke ved om du vil have virksomhed eller selskab, så er det bogen Jeg vil være SELVSTÆNDIG http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html  som dækker BEGGE DELE - også alt det med skat og moms + Stiftelse og regler der SKAL følges - lovpligtige forhold som en del kører galt i - let forkaret for begyndere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Reserveret Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Først: Mange tak for svar alle tre.

Vil det så sige at hvis jeg køber en vare for 20 kr. ex moms, sælger den for 80 kr. ex moms, så kan jeg trække mine udgifter såsom transaktiongebyr, hjemmeside, emballage og lign. fra, så jeg fx ender med en profit på 50 kroner, hvortil jeg skal betale personlig skat, så jeg ender på cirka at tjene 25 kr. på min varer, som jeg kan gøre lige hvad jeg vil med? Men hvis jeg så køber flere varer for de penge, så kan jeg vel stadig trække de fulde 25 kroner fra, da jeg allerede er blevet beskattet af dem?

På forhånd tak for hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

AndersRR:
Vil det så sige at hvis jeg køber en vare for 20 kr. ex moms, sælger den for 80 kr. ex moms, så kan jeg trække mine udgifter såsom transaktiongebyr, hjemmeside, emballage og lign. fra, så jeg fx ender med en profit på 50 kroner, hvortil jeg skal betale personlig skat, så jeg ender på cirka at tjene 25 kr. på min varer, som jeg kan gøre lige hvad jeg vil med?
ja det er som udgangspunkt korrekt

AndersRR:

Men hvis jeg så køber flere varer for de penge, så kan jeg vel stadig trække de fulde 25 kroner fra, da jeg allerede er blevet beskattet af dem?  

Nej det er rodet beskrevet - Du kan trække dine udgifter fra dine indtægter og beskattes af overskuddet - dit vareindkøb påvirker ikke dit resultat overhovedet - det er ligemeget om din værdi ligger i overskud i bank, varer, guldbarer eller andet

Er som nævnt godt gennemgået i min bog Introduktion til regnskab https://www.saxo.com/dk/introduktion-til-regnskab_pdf_9788740431391  som lige nu er på tilbud hos saxo

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedsskatteordning er det kun for enkeltmandsfirmaer eller også for I/S?

EDIT: fulgte linket og fandt ud af at det også er for I/S'er

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et job ved siden af ? Jeg har selv et fuldtidsjob ved siden af min webshop.

Som enkeltmandsvirksomhed, betaler du skat gennem dit fuldtidsjob, da din økonomi i virksomheden og dit eget job blandes sammen.

Du oplyser SKAT hvad du regner med at have af overskud i år, hvilket jo kan være et vildt gæt til at starte med. Lad og sige at du oplyser dem at du regner med at have 20.000 kr i overskud i 2016. Så skal du naturligvis betale skat af disse 20.000 kr. Du skal cirka betale 38% i skat af 20.000 kr = 7600 kr. SKAT regner så ud at 7600 / 12 måneder = 633 kr. Dvs at du i dit job som du (måske) har ved siden af, får 633 kr mindre udbetalt hver måned.

Det skal lige siges at det er ret groft skitseret hvad jeg lige har beskrevet. Men i hovedtræk er det sådan det foregår.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

enig KS71 bortset fra at den samlede skat af en ekstra indtægt - kommer på toppen - og selvom der står 38% på trækkort - så betaler man ca 42% af den sidste tjente krone - både fra arbejdet - og fra noget der kommer oven i. Det betaler man af al indtægt over ens fradrag helt enkelt, AM bidrag + bundskat ialt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Reserveret Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Tak for svar til jer alle :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)