Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal kapitalandele fordeles efter omstrukturering?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at forstå det her med kapitalandele. Sidder og laver ejerbogen, og er lidt i tvivl om, hvad jeg skal skrive ved kapitalandelene.

Vi er 4, der stiftede et IVS, der er stiftet for 4 kr. - 1 krone hver. Vi havde i staren 25% ejerandele hver.

Der er sket en del siden ift. fordelingen af ejerandele, og den ene ejer har solgt sine andele til ejer 1. Så vores fordeling af ejerandele ser nu sådan her ud

ejer 1 = 88%

ejer 2 = 6%

ejer 3 = 6%

Men hvordan gør vi med kapitalandelene. Har ejer 1 så bare to kapitalandele og ejer 2 og 3 en kapitalandel hver? Så det ser sådan her ud

ejer 1 = 88% ejerandele (2 kapitalandele)

ejer 2 = 6% ejerandele (1 kapitalandel)

ejer 3 = 6% ejerandele (1 kapitalandel)

Eller skal ejer 1 have 88% af de 4 kapitalandele og de to andre 6% hver af de 4 kapitalandele, så det ser sådan her ud

ejer 1 = 88% ejerandele (3,52 kapitalandele)

ejer 2 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

ejer 3 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

På forhånd tak.

Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

bare så man forstår det rigtigt, i andre har også solgt jeres andel til ejere 1.

hvis ikke har ejere 1 da kun 50% og ikke 88%

mvh

eurocall

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

I jeres stiftelsesdokument har I defineret stk størrelsen af kapitalandelene, og som jeg lige kan regne det ud, så må der være minimum 100 stk, og hvis det er tilfældet har i sat stk størrelsen til 0,04.

mvh

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

:

I jeres stiftelsesdokument har I defineret stk størrelsen af kapitalandelene, og som jeg lige kan regne det ud, så må der være minimum 100 stk, og hvis det er tilfældet har i sat stk størrelsen til 0,04.

mvh

 

Korrekt - og såfremt kapitalandelene er 4 stk til 1 kr så bliver det lidt af en udfordring at fordele ejerandelen således. Alternativet kunne være en kapitalforhøjelse, men det kræver også en del

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er korrekt at kapitalandelene er 4 stk til 1 kr. Tegningskursen for kapitalandelene er 100 står der i stiftelsesdokumentet.

Nej en kapitalforhøjelse er ikke en mulighed pt. 

Vil det så ikke være sådan her det skal fordeles?

ejer 1 = 88% ejerandele (3,52 kapitalandele)

ejer 2 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

ejer 3 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår stadigt ikke - En af de fire har solgt sine andel = 1 krone - til EN af de andre.

Så må det da være en med 50% og to med 25% - ellers må 3 og 4 jo have solgt noget til ejer 1

Uden det kan ejer 1 jo ikke have mere end sine egne 25% + de købte 25% = 50%

Nå men det ved du jo selv

Jeg håber I har en god ejeraftale, omend 1 krone på spil for hver jo ikke er så voldsomt lige nu

I skal også tænke på at I nu skal finde en eller flere af jer, som skal låne selskabet penge. F.eks. har i 3 personer/ejere som skal være omfattet af lovpligtig arbejdsskadeforsikring  (uanset 0 i omsætning og uasnet løn) og det kan vel koste 3-4.000 kr ialt nu - og så fremover per år + banken måske vil have noget for erhvervskonto osv - så de 4 kroner får jo ben at gå på

Skal der lånes penge ind til selskabet, så skal det ske med lille lånebrev og der skal beregnes markeds rente som skal betales for selskabet og beskattes hos långiver som rente mens selskabet har fradrag for den

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener I bør indkalde til GF og ændre stykstørrelsen til 0,04, da I ikke kan dele andelene på den måde. Det kommer også til at give problemer hvis I skal stemme, og ikke kan blive enige.

mvh

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar :-)

Ja, de to andre har solgt noget at deres andel til mig, og er med på at der skal flere penge ind i virksomheden end de 4 kr. vi stiftede med.

Jeg er bare interesseret i at vide, hvordan fordelingen af kapitalandele skal se ud. Hvis stykstørrelsen ændres til 0,04 som Andreas skriver, ville det så ikke se sådan her ud, eller er jeg helt galt på den stadigvæk?

ejer 1 = 88% ejerandele (3,52 kapitalandele)

ejer 2 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

ejer 3 = 6% ejerandele (0,24 kapitalandel)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil:

ejer 1 have 88 andele

ejer 2 have 6 andele

ejer 3 have 6 andele

mvh

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, tusind tak for svar.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)