Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan deler man udlæg for en regning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en regning som skal betales af virksomheden, men som jeg kommer til at skulle lægge ud for i første omgang, dog skal udlægget deles imellem 4 ejere. 

Hvordan bør jeg håndtere/bogføre det?

Skal jeg bare notere det som et udlæg af mig, og så i vores personlige regnskab dele udlægget? Eller skal der ligge fakturaer/bilag, som viser at udlægget først er betalt af mig og senere har de andre ejere betalt deres del til mig?

Eksempel: Jeg lægger ud for 400 kr., og bogføre det som et udlæg af ansatte. I vores personlige regnskab notere jeg, at jeg har lagt ud for 400 kr.. De andre 3 betaler så mig 100 kr. hver, og jeg notere i samme regnskab, at jeg nu har fået 300 kr. og at virksomheden nu skylder dem (og jeg) 100 kr. hver.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du skal bogføre det, som du ville bogføre enhver anden regning.

Forskellen er, at du skal sørge for, at firmaet betaler dig 100% for dit udlæg.

Nu indgår regningen i regnskabet og er dermed automatisk fordelt mellem ejerne. Det har jo intet med ejerskabet at gøre, at du har haft et udlæg. Du skal bare have alle pengene for udlægget retur med det samme og så er sagen afsluttet.

Tilmeldt 8. Aug 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Men når nu der ikke er nogen penge i virksomheden endnu, udover dem som ejerne lægger i (eller ud for), så kan virksomheden jo ikke betale mig tilbage uden at de andre lægger ud, så skal det bogføres som at de andre ejere laver et udlæg til at betale dele af mit udlæg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I skulle nu nok have stiftet med penge nok til opstart frem for rod med 1 der lægger 400 kr ud og skal have penge fra 3 andre

Nu må I så have 4 konti for udlæg - en for hver ejer, og så vil jeg råde til at de 3 betaler den der lægger ude kontant med det samme/hurtigt og slet ikke tage det i selskabet

Er det kortvarrigt, så er det udlæg i regnskabet - er det noget der betyder selskabet skal låne penge i længere tid, så ville jeg lade alle 4 låne det f.eks 5000 kr hver og så lade selskabet betale sine egne omkostninger - lav ikke gæld mellem jer i selskabets regnskab for den slags

Lån til et selskab - uanset 1 eller 4 skal være med rente eller overkurs lovpligtigt - ofte 4-12% som långiver betaler skat af og selskabet har fradrag for, men kortere udlæg kræver ikke lån

tag lige disse råd i betragtning for jeres IVS så I ikke ryger i problemer med bod for at overse det ene eller andet - http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html -bemærk specielt digital postkasse, ejeraftale og lovpligtig arbejdsskadeforsikring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Aug 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, så ved jeg det, til en anden god gang jeg starter virksomhed.

Så hvis A lægger ud og de 3 andre (B, C og D) betaler A kontant med det samme uden om selskabets regnskab, så skylder selskabet vel hele beløbet til A? Eller skal jeg blot bogføre det som at alle 4 parter har lagt ud for hver deres del?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)