Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ledig til selvstændig - hvad gjorde du?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er p.t i en situation, som jeg tænker at rigtig mange før mig, har været i - og jeg håber derfor, at nogen herinde kan komme med lidt sparring ift., hvordan jeg skal gribe processen "fra ledig til selvstændig" an.

Jeg er p.t. stadig i fuldtidsjob, men bliver ledig pr. 1. januar 2017. Jeg er ligeledes i opstartsfasen af min nye virksomhed - jeg er dér, hvor jeg mangler produktion af halvdelen af min første kollektion, men webshoppen ligger klar - og jeg har endda været ude ved en række forhandlere, som er interesseret i at sælge mine produkter i deres butikker. Så p.t. ser det egentlig lovende ud - MEN! Når jeg er så langt i processen, kan jeg jo ikke være på a-kasse? Og jeg kan jo heller ikke regne med, at der er penge at leve for fra den dag, jeg er klar til at sælge. Jeg har tænkt, at jeg kunne få et deltidsjob - omend det jo også hæmmer udviklingen af min virksomhed idet jeg så ikke kan lægge alle de timer i den, som det er nødvendigt, for at der sker noget og jeg kommer ud over "rampen". 

Hvordan har I båret jer ad? Gerne ALLE erfaringer (også de, der måske ikke er helt stuerene). Jeg VIL have det her til at lykkes, men vil gerne komme så godt fra start som muligt - også økonomisk. 

NB. Jeg er endnu ikke CVR registreret, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal gribe processen her an endnu. 

Håber på sparring - har virkelig brug for det :)

Mvh Ditte

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 162
Fra  LTZE Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ditte

Spændende med din nye virksomhed - og tillykke! :) 

Jeg har selv været ind og ud af fast job, som selvstændig og har rundet dagpengene. Det er super spændende og kan være super krævende, hvis ikke man ser på hvad man vil på den lange bane. 

Med det mener jeg, at som du skriver, så kan et deltidsjob hæmme udviklingen af din virksomhed - og selvom det kan være en drivfaktor at mangle penge, så er min erfaring, at det ikke kan betale sig at løbe stærkt for at tjene hurtige penge. Igen, det kommer an på, hvorfor du vil være selvstændig. Hvis du bare vil tjene nogle penge, så kan du kan finde finde topsælgeren frem i dig selv og gå efter pengene. Hvis du derimod også er interesseret i den frihed, som man kan få som selvstændig, et brand du kan være stolt af og en virksomhed du vil se blomstre, så tag et deltidsjob. Tag dig god tid. Ingen får succes natten over og hvis du vil have din virksomhed i flere år og samtidig have det lidt sjovt undervejs, så gælder det om ikke at have så travlt og kigge efter en målsætning flere år frem i tiden, frem for lige rundt om hjørnet. Det er ihvertfald min oplevelse :) 

Jeg kunne først rigtig nyde min virksomhed og processen da jeg sikrede mig et fundament, hvor jeg ikke skulle være afhængig af, at min nyopstartede virksomhed fra dag et skulle dække alle mine private omkostninger. Det har også betydet alverden for mit produkt som blev mere stabilt og det har sænket antallet af uovervejede hurtige beslutninger markant. 

Dbh

Rasmus Schultze

Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit input. Det er rigtig rart at høre andres erfaringer. Jeg er, som du netop skriver, interesseret i friheden og et produkt, jeg kan være stolt af. Jeg har gjort overvejelser LÆNGE - men ja, ting tager tid. Jeg startede egentlig for 2 år siden med dette foretagende - men netop pga job, stod det stille i over et år. Og det er nok det, som jeg frygter - at jeg ikke kommer HELT ud over rampen, og får taget de der nødvendige skridt, hvis jeg har et job ved siden af. For jeg drømmer jo om at leve af det. 

Men du har nok ret i, at det er "rart" at have sit økonomiske fundament iorden - måske i et job,som ikke kræver alverden og derved stadig efterlader overskud og timer til min egen virksomhed, som jo er det, jeg ALLERHELST vil bruge tid på :)

Igen tak for input.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ditte.

Du får desværre ikke nogle af mine stuerene historier her :-).

Det handler også om, hvor stor din opstartskapital er. Hvor længe kan du leve af det uden indtægt? Her mener jeg også med lån i bank og andet. Du kan måske finde inspiration her: 

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/09/selvstndig-ja-af-jrgen-kirkegaard.html

Derudover kan du - hvis du ikke har gjort det - udfylde en forretningsplan, f.eks. den på virk.dk - Her kan du desuden finde gode oplysninger om, hvordan du rent administrativt starter. Du bør starte allerede nu, hvis du vil have fradrag for dine udgifter hidtil. Også, selvom du ikke har haft indtægter, hvilket du øjensynligt ikke har.

nnn2014:
Så p.t. ser det egentlig lovende ud

Jeg synes, at du skal gå "ALL IN", men det afhænger selvfølgelig af din økonomiske og private situation, om det overhovedet kan lade sig gøre. Glem ALT om a-kasse. Det vil kun distrahere dig. Og så er der jo den klassiske: Du vil tænke over det resten af dine dage, hvis du ikke har gjort et forsøg :-).

Kontakt mig evt., så kan vi drøfte det lidt frem og tilbage. Du må i al fald have held og lykke.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet op med forskellige økonomiske forudsætninger:

  • Opstart med banklån
  • Opstart med deltidsjob
  • Opstart med opsparing

Jeg vil aldrig, aldrig, ALDRIG starte op igen, hvor det er banklån der finansierer min "løn" og firmaets omkostninger. Det er nok den største fejl jeg har begået som iværksætter. Det tog længere tid at få produktet færdigt end forventet, og dernæst kunne jeg ikke sælge produktet. I hele den process blev min gæld større og større, og jeg levede på bankens nåde, lige indtil de lukkede kassen, og så stoppede det eventyr. Det tog en del år at betale de penge tilbage...

Opstart med deltidsjob har helt sikkert været den optimale måde for mig. Der var ro omkring økonomien, og jeg kunne godt acceptere at tingene tog lidt længere tid. Det var iøvrigt en fed dag den dag jeg sagde mit deltidsjob op, fordi min virksomhed kunne løbe rundt.

Jeg har også prøvet at spare op, og bruge pengene til at dække både mine egne og virksomhedens omkostninger. Set i bakspejlet ville jeg hellere have taget en periode med deltidsjob, så mine opsparede penge kunne have været brugt mere strategisk end på at betale husleje etc.

Det tager iøvrigt meget længere tid at nå til det punkt hvor virksomheden er rentabel end man regner med. Selv de mest pessimistiske budgetter er ofte optimistiske.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også den mulighed at få supplerende dagpenge mens du driver selvstændig virksomhed. Det forudsætter dog, at virksomheden kan drives uden for normal arbejdstid og ikke forhindrer dig i at stå til rådighed. Og det er jo forholdsvis let at overholde, hvis det er en webshop du har, for alle ordre kan pakkes og sendes efter normal arbejdstid.

Det er bare meget vigtig at være opmærksom på, at du ikke laver et bilag som har et dato eller tidspunkt, som ikke er oplyst til A-kassen, for så kan det gå galt. Men en mulig måde at starte op på. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)