Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere forretningsområder, spørgsmål til krypto-valuta

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino,

Jeg går med tanken om endelig at starte min egen virksomhed, men jeg ønsker at bevæge mig ind i en kompliceret branche (mht. regler). Min plan er at have en hjemmeside, hvor jeg sælger Bitcoins og lignende med kommission. Derudover ønsker jeg også at sælge fysiske varer under samme virksomhed. Dette er på nuværende tidspunkt varer relateret til Bitcoins, men det kan også være andre varer (fysiske eller virtuelle). For at komme igang skal man investere en del penge i projektet, og regner med at stifte ApS med over 50.000 kr.

Inde på SKATs hjemmeside står der, at Bitcoins er fritaget for moms, men der skal betales lønsumsafgift på kommissionen. Kilde: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2225268&vId=0

Mine spørgsmål er følgende:

1. Kan nogen forklare lønsumsafgift, og hvordan det helt præcist fungerer i et regnskab?

2. Er det muligt at arbejde med begge ting under samme selskab, og vil det få konsekvenser for bogføring og/eller regnskab?

3. Ifølge Virk.dk er det for små selskaber muligt at fravælge revisor. Vil dette kunne lade sig gøre i praksis, eller er det en meget god idé at få en revisor med over fra starten af?

4. Når man handler med Bitcoins, så overfører man penge til en børs. Denne børs har så ens penge liggende i udenlandsk valuta (EUR / USD), hvor man bruger de penge til at købe Bitcoins for på vegne af kunderne. Vil dette have nogen indflydelse på nogen måde (skal jeg være opmærksom på noget ved denne "konstruktion")? Kan det blive set som en udgift, eller bliver det set som aktiver/passiver?

5. Er der umiddelbart noget specielt, jeg skal være opmærksom på? (Love, regler, etc.)

6. Er det muligt at stifte selskab "korrekt" ved brug af online skabeloner, eller anbefales der, at man benytter en online service, eller at man får en advokat til at skrive stiftelsesdokumenterne?

Hvis ovenstående spørgsmål kræver speciel vejledning eller lignende, hvem skal jeg så have fat i?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mister:

1. Kan nogen forklare lønsumsafgift, og hvordan det helt præcist fungerer i et regnskab?

2. Er det muligt at arbejde med begge ting under samme selskab, og vil det få konsekvenser for bogføring og/eller regnskab?

3. Ifølge Virk.dk er det for små selskaber muligt at fravælge revisor. Vil dette kunne lade sig gøre i praksis, eller er det en meget god idé at få en revisor med over fra starten af?

4. Når man handler med Bitcoins, så overfører man penge til en børs. Denne børs har så ens penge liggende i udenlandsk valuta (EUR / USD), hvor man bruger de penge til at købe Bitcoins for på vegne af kunderne. Vil dette have nogen indflydelse på nogen måde (skal jeg være opmærksom på noget ved denne "konstruktion")? Kan det blive set som en udgift, eller bliver det set som aktiver/passiver?

5. Er der umiddelbart noget specielt, jeg skal være opmærksom på? (Love, regler, etc.)

6. Er det muligt at stifte selskab "korrekt" ved brug af online skabeloner, eller anbefales der, at man benytter en online service, eller at man får en advokat til at skrive stiftelsesdokumenterne?

1. lønsumsafgift kan du google let https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234910 

2. ja du kan have momspligt og ikke momspligtig omsætning i samme regnskab - du har så momsfradrag for udgifter der vedrører den del af omsætningen der er momspligtig - og fælles omk. skal deles præcist i % forhold momspligt/momsfri omsætning

3. Ja du kan fravælge fra start - du må dog stadigt gerne tage hjælp af økonomikyndige og revisorer og i dit projekt bliver det nok klart nødvendigt

4. tør jeg ikke svare på. Hvis ikke selve forretningen var netop baseret alene på BTC så ville svaret være at det slet ikke skulle indgå i regnskabet som del af firma men i dit fald vil det være nødvendigt at bogføre i DKK - eller i EUR eller USD - for hele regnskabet. Nok DKK og så vil der opstå kursdifferencer der løbende skal bogføres i forhold til EUR/USD og det betyder noget for tab/overskud. Hvordan det vil forholde sig med kursdifference mellem dem og bitcoins - OM der når det er rent forretningsmæssigt nødvendigt er fradrag / skat osv må du have andre ind over. 

5. Muligvis - hvis det er bank/mæglervirskomhed ville jeg TRO finanstilsynet skal ind over - du kan jo checke med dem hvis ikke andre ved noget fast her.

6. Ja . men også muligt at begå mange fejl - Stiftelse af ApS med skabeloner osv er med i min bog ApS som link  En advokat (eller bank men ofte samme pris) skal bekræfte kapitalen i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

John, jeg takker for svar!

1. Så vidt jeg kan se, så er der forskellige rater for lønsumsafgift - afhængigt af ens virksomheds kategori. Derudover kan jeg se, at man skal betale denne afgift, selvom man ikke har ansatte, der får løn. Dvs. man kommer til at betale denne ligemeget hvad? ( Kilde: https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/loensum )

2. Hvis vi antager, at 90% af forretningen (omsætningen) kommer til at være fra ikke-momspligtig omsætning, så kommer der moms på udgifter til hjemmeside, domæne(r), hosting, etc.?

3. Det har du nok ret i. Jeg finder nogen, der kan hjælpe mig.

4. Jeg tror, at jeg skal finde mere information omkring dette punkt, fordi det er det, jeg er meget forvirret omkring.

5. Hvis ingen har input, så tager jeg fat i dem. Jeg tænkte på KYC og AML-regler.

6. Har købt din bog, den er super god, men har stadig en del spørgsmål ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

J Ja lønsumsafgift beregnes på løn + resultat og finansiel virksomhed hører i højeste gruppe

2 i så fald er 10& of momsen på hjemmesiden fradrag (2,5% nioms) når kun 10% af omsætningen er momspligtig. Føres efter bedste skøn under året og reguleres i sidste momsafregning til præcise %

God ide at søge hjælp for vist er der givet en masse at sætte sig ind i med BTC  formidling mm

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)