Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg må ikke trække moms, hvad siger jeg til kunden?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Jeg har nu solgt et par hjemmesider men kun omsat for <15.000,- i perioden apil 2017 - September 2017. 

Næstkommende faktura er på 5.999,- og jeg har kvajet mig, ved ikke at skrive hverken inkl. / eksl. moms

Da jeg ikke har et CVR nummer endnu (Og mig bekendt ikke behøver det), hvordan vejleder jeg så min kunde? 

1. Må de trække noget fra?

2. Kan jeg nøjes med at rette min årsopgørelse eller skal mit salg opgives andet steds?

3. Mener i, at det er en fordel at oprette en enkeltmandsvirksomhed (Og dermed få CVR) når jeg ikke forventer at omsætte for >50.000 i 2018?

Det hører med til mine overvejelser, at jeg snart køber noget software til udvikling af mine hjemmesider og gerne ville kunne trække moms fra uden at blive sat i bås som hobbyvirksomhed.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12663
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

så snart du kan se / antage at du vil få en omsætning på 50.000 inden en 12 måneder periode skal du lade dig moms reg.

Du oplyser dine kunder at prisen er xxxx DKK ekskl. moms  da du ikke er moms reg.

1) naturligvis  må de da ikke det!  siger da sig selv.

Skal du trække moms fra dine udgifter f.eks software kræver det du at er moms reg.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg går ud fra, at kunden er momsregistreret.

1. Jeg går ud fra, at du mener, om de må trække momsen fra, for de må jo gerne udgiftsføre beløbet. Så nej, de må kun trække moms fra, hvis momsdelen er angivet på fakturaen. Hvis du var momsregistreret, skulle du tillægge din regning 25%, som kunden så kunne trække fra og altså stadig have en udgift på 5.999. Så frem og tilbage er lige langt for kunden. Hvis du bliver spurgt, må du sige det som det er. Der er ingen hokus-pokus dér.

2. Det ved jeg ikke.

3. Under opstarten, hvor man ofte har flere udgifter end indtægter, er det en fordel at kunne trække momsen fra. Når du så har overskud i momsregnskabet, indbetaler du blot dette. Dette gælder også den software, du vil købe. Moms er en skat på at være forbruger, og du opkræver den blot på statens vegne. ..og så er det en uskik at kalde det 'at trække det fra'. Så skal de 'lægge det til', når de sælger :-D Ved B2B mellem momsregistrerede firmaer, er moms blot til besvær. 

Om du bliver sat i bås som hobbyvirksomhed afhænger ikke af, om du er momsregistreret. Se evt. her: https://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html.

Og så skal du måske have et regnskabsprogram? Se her: www.liste002.datakons.dk.

Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar, de sidder lige i skabet! Jeg mangler nu blot at høre hvordan jeg håndterer det rent skattemæssigt. Om det er årsopgørelse eller andet?

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal betale skat af alt det du tjener. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, oplyser du hvor meget det regner med at have i overskud på din selvangivelse, og betaler skat på den måde. Når du ikke har CVR ved jeg ikke hvordan det foregår - men jeg tror det er det samme. Men det må du nok undersøge.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 23. Aug 17
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel tale om en erhvervskunde?

Ejer blandt andet Onlinetræner.dk, hvor du kan finde et træningsprogram

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mivler:

Jeg har nu solgt et par hjemmesider men kun omsat for <15.000,- i perioden apil 2017 - September 2017. 

Næstkommende faktura er på 5.999,- og jeg har kvajet mig, ved ikke at skrive hverken inkl. / eksl. moms. 

Da jeg ikke har et CVR nummer endnu (Og mig bekendt ikke behøver det), hvordan vejleder jeg så min kunde? 

1. Må de trække noget fra?

2. Kan jeg nøjes med at rette min årsopgørelse eller skal mit salg opgives andet steds?

3. Mener i, at det er en fordel at oprette en enkeltmandsvirksomhed (Og dermed få CVR) når jeg ikke forventer at omsætte for >50.000 i 2018?

Det hører med til mine overvejelser, at jeg snart køber noget software til udvikling af mine hjemmesider og gerne ville kunne trække moms fra uden at blive sat i bås som hobbyvirksomhed.


1

De må trække udgiften med ikke momsen OG da det jo lyder som momsregistrerede kunder så SKAL de have dit CPR nr og så SKAL de opgive beløbet i E-indkomst til skat som honorar til dig - ellers er det sort betaling - ikke noget at trække fra og bod

I det omfang det er momsregistrerede (firmaer) der betaler dig så SKAL de opgive det og det skal du gøre dem opmærksomme på hvis de ikke ved det. Så ser du det på selvangivelsen rubrik 12 og du kan forskudsregistrere. Hvis det er privat personer så skal du selv opgive det til skat i udvidet selvangivelse rubrik 111

3

Nej ligemeget med PMV da det er samme indberetning for de momspligtige

-------

Den med du gerne vil købe software og gerne vil kunne trække moms fra, kræver jo at du så er enkeltmands med momsregistrering. Det vil kunne være fordel med CVR hvis du driver det erhvervsmæssigt, da evt underskud kan give fradrag - hvad kan være et problem uden CVR

Overvej lidt små penge efter en bog om PMV (uden moms) og enkeltmands med moms - skat, moms, og en masse letlæst som du bør kende til inden du stifter noget som helst http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Tak for det gode svar - Jeg har luret på dine e-bøger før og kommer nok ikke udenom :)

Tak for hjælpen,

VH

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)