Hej,
Jeg har ofte læst med herinde og fundet mange gode tips og tricks, men nu står jeg med en spørgsmål/opgave, som jeg ikke kan finde svar på, som jeg håber nogle kloge hoveder kan hjælpe med.
Jeg vil gerne begynde at sælge mine digitale produkter via etsy.com som supplement til egen webshop. Produkterne er digitale og såkaldte "instant download". Det betyder at Etsy selv fremsender mit produkt til kunden, laver faktura og blot udbetaler penge til min konto. Mit spørgsmål er hvordan jeg bogfører disse salg.
1) Fortløbende fakturarækkefølge:
Etsy laver selv fakturaen til kunden, og det med "fortløbende fakturarækkefølge" kan ikke overholdes. Dels er salgene via Etsy ikke er fortløbende rækkefølge og dels matcher de selvfølgelig ikke fakturarækkefølgen på min egen webshop. Hvordan kan jeg bogføre dette og stadig overholde god regnføringskik?
2) Moms på digitale varer som Etsy selv indkræver og indbetaler:
Der er særlige regler om moms på digitale varer, som i grove træk betyder, at jeg skal betale moms i købers land i stedet for dansk moms. Etsy lægger automatisk købers moms oven i salgsprisen og indberetter selv momsen til købers stat. Eksempel: Jeg har sat min varer til salg til 100 kr. Hvis en tysker køber varen, vil prisen være 118 kr (tysk moms er 18%). Etsy giver de 18 kr til den tyske stat og de 100 kr. til mig (minus et gebyr selvfølgelig). Hvordan begfører jeg sådan et køb? Da jeg aldrig ser skyggen af de 18 kr. kan jeg vel ikke bogføre dem som moms i mit regnskab, da jeg så vil komme til at betale dem to gange. Men det vil jo også se mærkeligt ud, at der slet ikke bogføres moms på mine salg.
Sådan ser et salg ud på Etsy: https://www.dropbox.com/s/45v4q60j4a3nllp/etsy.PNG?dl=0 (fra et tidligere privat salg)
3) Samlet salg til Etsy i stedet for separate salg:
Jeg har overvejet om man kan gøre således, at man ikke bogfører hvert enkelt salg, men bogfører samlet som et enkelt salg til Etsy. Så hvis jeg en dag sælger 10 varer á 100 kr bogfører jeg det ikke som ti separate salg på 100 kr til den enkelte kunde, men som ét samlet salg på 1000 kr til Etsy. Tanken er at det kunne være det samme som hvis jeg gik ned og solgte 10 varer til en lokal butik som så sælger dem videre selv. I mit regnskab står der kun min handel med den lokale butik og ikke noget om hvem den enkelte vare er solgt til. På den måde kunne man også undgå problemet med moms, da man jo så handler b2b. Må man det? Og i så fald, hvad skal min dokumentation/bilag være? Jeg har jo ikke udstedt en salgsfaktura til Etsy. Man får ikke meget dokumentation fra Etsy. Linket ovenfor er det eneste man har på sine salg ud over kundens faktura, hvor priserne dog står i kundens valuta.
Jeg håber ikke den lange smørre skræmte nogen væk. Måske er der nogen der har lignende erfaringer fra Etsy? Eller nogen med god regnskabsforståelse, som kan hjælpe mig på vej?