Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg uden videre omdanne lukke min enkeltmandsvirksomhed og oprette et ApS i stedet?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 139
Fra  Documendo Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg gerne vil have omdannet til ApS. Det koster fra 5.000-15.000 kr. sådan ca. Det er meget billigere hvis ikke man i forvejen havde en enkeltmandsvirksomhed, hvor prisen kan komme helt ned på omkring 1.000 kr. Det beløb lyder meget bedre.

Der har ikke været nogen omsætning i virksomheden, men jeg har arbejdet på et software produkt. Jeg ved fra løves hule, at de ikke mener det er noget værd hvis ikke man har nogen kunder, så tænkte det måske ikke er det store problem, men skal man have papir på det fra en revisor, og hvad vil det koste at få en revisor til at vurdere det hvis det er nødvendigt?

Mvh.

Anders

Documendo - Mød jeres kunder med egen selvbetjent løsning - Sælg fx kontrakter og testamenter online.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det springende er om din software kan siges at have en goodwill værdi for så kan det være skattedyrt bare at stifte ApS og "forære det den goodwill. 
Jeg forstår ikke hvad du ellers vil med vurderingen - for den skal jo så reelt kunne vurderes til 50.000 for at kunne være apportstiftelse og forstår derfor nok ikke dine tal helt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 139
Fra  Documendo Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit svar. Jeg skal prøve at være lidt mere specifik.

Jeg vil gerne lukke min enkeltmandsvirksomhed og helst med en værdiansættelse på 0,00 kr. så jeg ikke bliver beskattet af det. Følgende vil jeg gerne med 50.000 kr. oprette et ApS og køre selskabet videre med den udviklede software. Spørgsmålet er om jeg kan det, eller om skat vil kræve at en revisor vurderer enkeltmandsvirksomheden?

Mvh.

Anders

Documendo - Mød jeres kunder med egen selvbetjent løsning - Sælg fx kontrakter og testamenter online.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Risager:

Hej John

Mange tak for dit svar. Jeg skal prøve at være lidt mere specifik.

Jeg vil gerne lukke min enkeltmandsvirksomhed og helst med en værdiansættelse på 0,00 kr. så jeg ikke bliver beskattet af det. Følgende vil jeg gerne med 50.000 kr. oprette et ApS og køre selskabet videre med den udviklede software. Spørgsmålet er om jeg kan det, eller om skat vil kræve at en revisor vurderer enkeltmandsvirksomheden?

Mvh.

Anders

ok det er ikke til at sige - vi har ingen chance for vurdere OM den software har en goodwill værdi eller ikke >Har den det så kan skat naturligvis beskatte den ved stiftelse af nyt ApS og I skal så evt slås om den vurdering - alternativt stiftes ved skattefri omdannelse. Det er SÅ vanskeligt at sige noget sten sikkert så gå til en med forstand på det - kunne være http://skattekonsulenterne.dk/om/ som er skrap på den slags - hils gerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 139
Fra  Documendo Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Produktet er køreklart og jeg har et live demo site til løsningen https://documendo.document-engine.dk/ så tænkte at der måske var en med lidt forstand på sådan noget der let kunne vurdere om det var 0 kr. værd så man kan lukke enkeltmandsvirksomheden og stifte et ApS fra bunden, eller om det havde en værdi over en bestemt grænse, så man naturligt ville omdanne enkeltmandsvirksomheden skattefrit, og betale den ekstra udgift det nu en gang koster.

Jeg fisker efter om der er "Goodwill" eller ej, og jeg skal betale for at få det vurderet. Måske er der nogen her der kan give et godt tilbud på det eller bare har erfaring med lign. situationer? Situationen hvor man har lavet noget software, men der er ingen kunder og ingen omsætning. Er det noget værd? 

Documendo - Mød jeres kunder med egen selvbetjent løsning - Sælg fx kontrakter og testamenter online.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ikke foretaget noget fradrag eller andet på softwaren i dit skatteregnskab i dette år eller de forrige år, kan du lukke det cvr nr og oprette et ApS, da softwaren ikke har noget med din virksomhed at gøre. men værdien på softwaren er 0 kr i ApS indtil der kommer en køber.

Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 139
Fra  Documendo Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kah

Tak for dit svar. 

Jeg har ikke på noget tidspunkt foretaget noget fradrag på softwaren, så jeg burde kunne lukke enkeltmandsvirksomheden og starte et ApS i stedet. 

God weekend   

Documendo - Mød jeres kunder med egen selvbetjent løsning - Sælg fx kontrakter og testamenter online.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Risager:

Hej Kah

Tak for dit svar. 

Jeg har ikke på noget tidspunkt foretaget noget fradrag på softwaren, så jeg burde kunne lukke enkeltmandsvirksomheden og starte et ApS i stedet. 

God weekend   

Du skriver indledningsvis, at du ingen omsætning har haft i din enkeltmandsvirksomhed.

Du skriver også at virksomheden har beskæftiget sig med at udvikle denne software.

Nu skriver du at du ikke har foretaget noget fradrag "på softwaren".

Men det er uklart om du har haft andre aktiviteter i enkeltmandsvirksomheden, eller om den eneste aktivitet har været udvikling af softwaren.
Hvis det er tilfældet, så vil dine eventuelle fradrag for IT-omkostninger, lokaler, telefoni, revisor mv. jo være relateret til udvikling af softwaren. 

For mig virker det som om, at din software KAN have en skattemæssig værdi, særlig når du nu har offentliggjort at produktet er køreklart. 

Hvis du derfor vælger at overdrage rettighederne fra din enkeltmandsvirksomhed til dit kommende ApS, så KAN du måske blive skattepligtig i din enkeltmandsvirksomhed af den værdi som skattevæsenet i givet fald måtte anslå.

En helt anden vinkel: Er du sikker på om det er klogest at overdrage rettighederne til produktet til det kommende ApS? Kan der eventuelt være fordele i at din enkeltmandsvirksomhed fortsat ejer rettighederne til selve softwaren, og at dit kommende ApS så køber tidsbegrænsede rettigheder til at sælge licenser, support etc.?

Det er blot en tanke. Måske andre har viden/input om sådanne tanker?

Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 139
Fra  Documendo Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine input Wcon

Jeg vil gerne omdanne til ApS, så min partner også kan få et ejerskab. Derudover vil jeg helst ikke hæfte personligt for eventuelle fejl.

Der har været omkostninger til hosting og logo mm, samt til noget licens.  Dette er trukket fra i skat, men jeg forstod det ikke som om at dette var fradrag på selve softwaren. Det er naturligvis relateret.

Omkostningerne har været af begrænset karakter på ca. 10.000 kr.

Projektet kører på hobbyplan indtil det måtte komme rigtigt i gang, så udgifterne er holdt nede.

Det du siger taler for at jeg skal have fat i en revisor.

   

Documendo - Mød jeres kunder med egen selvbetjent løsning - Sælg fx kontrakter og testamenter online.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Risager:
Det du siger taler for at jeg skal have fat i en revisor
enig i helt klart at få det vurderet - hvad kan goodwill evt være og hvordan overdrages - og har du trukket moms fra ved udgifterne osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)