Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i biler, ure, både m.m gennem Holdingselskab

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har for et par uger siden stiftet et holdingselskab og jeg er i tvivl om, hvad jeg må og ikke må i holdingselskabet.
Umiddelbart overvejer jeg, at investere holdingselskabets midler i fx klassiske biler og ure.

Det primære formål med investering i fx biler og ure ville være, på sigt at opnå et afkast gennem salg af disse til en højere pris end holdingselskabet har betalt for dem.
Fx køb af en ældre bil til 500.000kr og salg af denne om 5 år til 700.000kr.

Tvisten er dog, at jeg gerne vil kunne benytte bilerne og urene privat. Nogle få gange / uger årligt for bilernes vedkommende og flere måneder ad gangen for urenes vedkommende. Jeg forestiller mig, at etablere skriftlige lejeaftaler efter behøv, hvor jeg som privatperson betaler en leje til holdingselskabet. Lejens størrelse fastsættes, så holdingselskabet hverken tjener eller taber på det.

* Er ovenstående lovligt?
* Giver det mening beskatningsmæssigt? Er lagerbeskatning en faktor, eller gælder det kun værdipapirer?
* Skal holdingselskabets vedtægter m.m. opdateres?
* Kan holdingselskabet afholde driftsomkostningerne der er forbundet med køb, markedsføring, opbevaring, vedligeholdelse og salg af ovenstående? Fx en rejse til Tyskland for at besigtige en bil, eller reparation/istandsættelse af bil, ur?
* Kan et holdingselskab erhverve permanente prøveplader til bilerne, så potentielle købere kan få en prøvetur i bilerne? Eller kræver det et driftsselskab?


Mange spørgsmål :-).


På forhånd tusind tak for jeres sparing! Mvh, Frank


PS:
Om holdingselskabet:
Branchekode: 642020 Ikke-finansielle holdingselskaber
Formål: Selskabets formål er at eje kapitalandele i andre selskaber samt andre investeringer.
Ejer pt 100% af andele i et driftsselskab, der ikke har noget at gøre med biler, ure m.m.
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan kun sige en ting: LAD VÆRE!

Det, som du tænker på at gøre er sikkert reelt nok i dit hoved, men skattemyndighederne vil flå din model fra hinanden og det ender helt sikkert galt.

Hvorfor køber du ikke bare tingene privat og når du sælger igen, så beholder du fortjenesten? Du er ikke skattepligtig, hvis du har købt tingene til eget brug og faktisk har brugt det selv, og du ender med at sælge med fortjeneste igen.

Det er for risikabelt at involvere SKAT i dette og det ender simpelthen galt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Velocitas:
middelbart overvejer jeg, at investere holdingselskabets midler i fx klassiske biler, ure og evt. 'lejetøj' til udlejning

hører ikke under holding - så det må skulle omregistreres til udlejning og det vil så være momspligtig aktivitet. Det kan du ikke have i ikke momsregistreret holding

Velocitas:
Tvisten er dog, at jeg gerne vil kunne benytte bilerne og urene privat. Nogle få gange / uger årligt for bilernes vedkommende og flere måneder ad gangen for urenes vedkommende.

Normalt vil brug af firmaets biler - blot at parkere hvidpladebil foran dig hus udløse skat af fri bil. Jeg er ikke sikker - men ville mene, hvis du kan vise du rent FAKTISK driver udlejning af disse biler - og har et vist omfang med det, så du kan vise hvad markedsprisen er for den leje hos dig - så MÅSKE kunne du slippe for skat af fri bil og i stedet betale den der helt samme markedsleje som alle andre lejer dem til hos dig. Jeg er dog langt fra sikkert - for det må næppe være muligt at per da slippe billigere på den måde - end ved skat af fri bil. 
Samme for urene vil jeg mene - lejer du ud i rimeligt omfang må du kunne leje dem selv på samme  vilkår 

Velocitas:
Jeg forestiller mig, at etablere skriftlige lejeaftaler efter behøv, hvor jeg som privatperson betaler en leje til holdingselskabet. Lejens størrelse fastsættes, så holdingselskabet hverken tjener eller taber på det. 
og den går jo så ikke - så kan du givet ikke selv bruge ting bare ved holding ikke tjener eller taber - det skal være markedspris og desuden skal man jo, hvis man vil drive momspligtig aktivitet - have netop overskud for øje - det andet lugter - så den tror jeg ikke vil gå

Velocitas:
Giver det mening beskatningsmæssigt?

1 * Er lagerbeskatning en faktor, eller gælder det kun værdipapirer?
2 * Skal holdingselskabets vedtægter m.m. opdateres? 
3 * Kan holdingselskabet afholde driftsomkostningerne der er forbundet med køb, markedsføring, opbevaring, vedligeholdelse og salg af ovenstående? Fx en rejse til Tyskland for at besigtige en bil, eller reparation/istandsættelse af bil, ur? 
4 * Kan et holdingselskab erhverve permanente prøveplader til bilerne, så potentielle købere kan få en prøvetur i bilerne? Eller kræver det et driftsselskab?

Holding kan ikke drive momspligtig aktivitet så det vil automatisk være driftsselskab ved omregistrering af branche og derfor 

1 Nej jeg mener ikke der er nogen for for lagerbeskatning her - det kan være klogt at evt omvurdere hvis det har betydning for selskabets kapital - ved evt stor stigning/fald

2 Ja - da det jo bliver til et driftsselskab - der så måske stadigt ejer anparter i andre driftsselskaber (som holding om du vil samtidigt)

3 igen ikke holding så - men jo drift - som udgangspunkt ja hvis det alene er for drift med fortjeneste for øje

4 - giver sig lidt da det er drift -

VENT på andre -  det er ikke nødvendigvis min største hjemmebane, men tror nu den er god nok

ps ure man ejer privat fordi man samler på ure som sin store passion - kan godt stige meget i værdi som jeg tror du ved. Her vil skat ikke som udgangspunkt kræve skat - bare fordi du købte et pre pro måneur for 10.000 kr en gang og nu solgte det for 150.000 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Flemming:

Jeg kan kun sige en ting: LAD VÆRE!


Det, som du tænker på at gøre er sikkert reelt nok i dit hoved, men skattemyndighederne vil flå din model fra hinanden og det ender helt sikkert galt.


Hvorfor køber du ikke bare tingene privat og når du sælger igen, så beholder du fortjenesten? Du er ikke skattepligtig, hvis du har købt tingene til eget brug og faktisk har brugt det selv, og du ender med at sælge med fortjeneste igen.


Det er for risikabelt at involvere SKAT i dette og det ender simpelthen galt.



Tak for dit hurtige svar Flemming.
Udfordringer er simpelthen, at pengene står / kommer til at stå i et holdingselskab og jeg har ikke tænkt mig at hæve dem.
Især investering i dyrere biler, kan jeg kun gøre gennem holdingselskabet.
Jeg kan dog godt forstå din tankegang omkring, at det muligvis ikke er risikoen værd at gøre dette med mindre værdifulde objekter.

Mvh,
Frank
Tilmeldt 27. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit detajlerede svar.
Meget af det du skriver giver god mening og giver stof til eftertanke.

Umiddelbart kom jeg dog til at tænke på ejendomsinvesteringer. Hvis holdingselskabet investerer i en bolig, vil holdingsselskabet så heller ikke kunne udleje boligen? Er dette så heller ikke en momspligtig aktivitet?

Min drøm er at investere i ældre biler og tjene penge på at sælge disse på et senere tidspunkt. Vil du mene, at denne aktivitet kan foretages gennem holdingselskabet (hvis man ser bort fra udlejning)? Herunder aktiviteterne og omkostningerne forbundet med køb, markedsføring, opbevaring, vedligeholdelse og salg? Fx en rejse til Tyskland for at besigtige en bil, eller reparation/istandsættelse af bil? Eller er man også over i et driftsselskab i så fald?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Velocitas:
Hej John,

Tak for dit detajlerede svar.
Meget af det du skriver giver god mening og giver stof til eftertanke.

Umiddelbart kom jeg dog til at tænke på ejendomsinvesteringer. Hvis holdingselskabet investerer i en bolig, vil holdingsselskabet så heller ikke kunne udleje boligen? Er dette så heller ikke en momspligtig aktivitet?

Min drøm er at investere i ældre biler og tjene penge på at sælge disse på et senere tidspunkt. Vil du mene, at denne aktivitet kan foretages gennem holdingselskabet (hvis man ser bort fra udlejning)? Herunder aktiviteterne og omkostningerne forbundet med køb, markedsføring, opbevaring, vedligeholdelse og salg? Fx en rejse til Tyskland for at besigtige en bil, eller reparation/istandsættelse af bil? Eller er man også over i et driftsselskab i så fald?

forskellen mellem et holdingselskab og et andet - er jo alene branchen. Det er et selskab - et ApS f.eks og eneste faktiske forskel er - at holding som udgangpunkt IKKE driver drift men alene er moder for et driftsselskab, hvor evt overskud kan flyttes op i sikkerhed for kreditorer
Driver et holding selskab drift - så er det ikke et rent holding - men et driftsselskab (som god kan eje anparter i et andet drift som holding samtidigt)

Hvis aktiviteten er momspligtig (ejendomme er ikke nødvendigvis) så er der momspligt for den del og momsfradrag for de udgifter der alene vedrører den del - men ikke for de ting der evt hører til selve holding. Du bliver driftsselskab når du har drift - udlejning af ure og biler f.eks

Hvis du selv handler med bilerne - vil trække penge fra på besigtigelses rejser - evt rep af biler og ure - osv - så er det også en drift i sig selv. Jeg tør IKKE sige om du kan købe biler og ure og sælge dem - uden det er drift (altså helt som hvis du købte aktier og solgte aktierne) - jeg tror det ville være momspligtig aktivitet - jo i alle fald hvis du solgte de biler og ure på alm frit marked til personer osv - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejning af boliger er momsfritaget. Så længe der kun er tale om en enkelt eller to ejendomme, vil jeg mene, at du stadig kan holde det under branchekoden. Hvis det får større omfang bør du tilføje en yderligere branchekode med ejendomsudlejning.

Hvis holdingselskabet investerer i boliger, så skal du ikke udleje til dig selv eller nærmeste familie, da det giver en rigtig træls skat.

Med hensyn til din drøm om at investere i biler, så er det jo tydeligt, at det er dine private interesser som der primært bliver varetaget. SKAT (og domstolene) har en formodning for, at personbiler der erhverves i hovedaktionærselskaber står til privat rådighed. Når det gælder såkaldte luksusbiler, så er praksis at der sker beskatning af bilen, så snart den har plader på. 

Der er mange der har forsøgt mere eller mindre fantasifulde forsøg på at undgå beskatning, men hverken kørebog, deponering af plader hos advokat eller opbevaring af bilen er tilstrækkeligt til at undgå beskatning. 

Hvis du er decideret bilforhandler er praksis mere lempelig, men så er der tale om aktiv virksomhed og ikke et holdingselskab.

Bundlinjen i det her er, at du bevæger dig i et minefelt, fordi du ønsker investeringer i noget, der er attraktivt privat. Samtidig er det meget dyrt i skat, at træde ved siden af. Du bør derfor søge professionel rådgivning om det, inden du går i gang.

Tilmeldt 27. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for jeres sparing.
Det er tydeligt for mig, at jeg har brug for professionel rådgivning, så jeg ikke kommer til at træde ved siden af. Regelsættet er tydeligvis meget mere komplekst end jeg havde regnet med.
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske lidt udenfor pladen, men hvis du vil investere i biler (urene tror jeg er noget helt andet) hvorfor bruger du så ikke formuen i holdingselskabet til at oprette et bilfirma/bilinvesteringsfirma. Der må/bør bilerne vedligeholdes, testes men naturligvis ikke bruges privat men du kan naturligvis have "firmabil" en måned ad gangen.

Du skal bare sørge for at det er en forretning og ikke en hobby i de kære skattefolks øjne.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)