Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i biler, ure, både m.m gennem Holdingselskab

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja krumspringsforsøgene er mange, men mon ikke selv I kan høre hvordan det lyder ( i SKAT's ører). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Der må/bør bilerne vedligeholdes, testes men naturligvis ikke bruges privat men du kan naturligvis have "firmabil" en måned ad gangen.

Du skal bare sørge for at det er en forretning og ikke en hobby i de kære skattefolks øjne.

måske dels fordi trådstarter vil have udlejning af dem - og så er det jo drift (hvad jeg så ikke kan se problemet i) og selv leje dem (hvad jeg kan se visse problemer i afhængig af markedsleje og forhold til fri bil) og kun lige vil have det til at løbe rundt uden fortjeneste (ikke drift med overskud for øje)

At rent have biler som var det aktier - ingen udlejning men formentlig vedlighold - lidt som et bilmuseum uden publikum er måske muligt uden det bliver drift (men igen hvad er problemet) blot er der jo så klart skat af hele fortjenesten. 

Det KAN der sikkert også være privat - men generelt må man jo privat gerne have et par veteran biler, som man så ikke skattes af ved salg - ligesom man vel må have private malerier købt til god pris og udsat for store stigninger og solgt uden skat. Imod privat taler så at pengene er indtjening i selskabet og derfor skattes for at komme ud - men det gør de jo i alle fald før eller siden - så det er vel mere, hvad er bedst for værdistigningen skattemæssigt - OG så den risiko at skat ikke mener det er ren investering med overskud for øje inde i selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
BroncofanDK:

Måske lidt udenfor pladen, men hvis du vil investere i biler (urene tror jeg er noget helt andet) hvorfor bruger du så ikke formuen i holdingselskabet til at oprette et bilfirma/bilinvesteringsfirma. Der må/bør bilerne vedligeholdes, testes men naturligvis ikke bruges privat men du kan naturligvis have "firmabil" en måned ad gangen.


Du skal bare sørge for at det er en forretning og ikke en hobby i de kære skattefolks øjne.




Baseret på jeres input hælder jeg mest til denne løsning, men jeg kan godt se udfordringerne ift SKAT.

Formålet er helt klart at få en fortjeneste på bilerne (og evt ure). Jeg mener, at jeg kan få et pænt afkast, ved at investere i ældre biler når der stadigvæk er et pænt udbud af dem og sælge dem når udbuddet svinder ind eller den rette køber kommer forbi.
Udlejningen som jeg nævnte tidligere, var blot en (naiv!) ide til hvordan jeg muligvis indenfor lovens rammer kunne bruge disse biler privat en sjældent gang i mellem. Det er på ingen måde et must for mig, at jeg kan bruge bilerne privat. Jeg vil for alt i verdenen undgå at komme til at stå på den forkerte side af loven.
Umiddelbart ville jeg derfor tro, at man kan retfærdiggøre, at det er en forretning med fortjeneste for øjnene. Det kan dog tage mange år før der bliver realiseret en fortjeneste...jeg overvejer pt. at købe 1-3 biler og beholde disse i 5-10 år, medmindre den rette køber kommer forbi inden.

Jeg kan dog ikke løbe fra, at det 1) umiddelbart vil være et bierhverv, da jeg arbejder fuld tid ved siden af i et andet driftselskab og 2) at jeg også i min fritid interesserer mig for biler / ure.

Er det en hobby i SKATs øje, når man ikke forventer fortjeneste de første par år og samtidigt interesserer sig for det man handler med?

Hvordan er det egentlig anderledes end hvad andre deltids-iværksættere gør, når de starter en nebengeschæft? Fx ved at handle med vin i aftentimerne uden en forstilling om, at det skal blive til en stor forretning.

Kan man spørge SKAT forinden, om de kan acceptere setuppet? Eller kender i en advokat der kan give et klart svar?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man kan bede skat om bindende svar. Hvis du privat køber nogle ure eller biler (og jeg kan ikke give præcist tal men inden for det man mener normalt for en dyr hobbye - og det kan i alle fald let være 40+ ure faktisk) så vil jeg ikke mene du beskattes på nogen måde af fortjeneste - og heller ikke har fradrag for tab

Hvis du gør det i selskabsform som ren investering i stedet for aktier - så vil fortjeneste beskattes og - ville jeg TRO - tab kunne give fradrag - der vil det aldrig være en hobby og sonding mellem drift og holding vil være om du har dem som andet end ren investering - ikke kører i - ikke udlejer eller driver museum  men JA bed skat om bindende svar da dette jo gør en meget stor forskel for dig _ med mindre andre herind tør svare stensikkert

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Velocitas:

Umiddelbart ville jeg derfor tro, at man kan retfærdiggøre, at det er en forretning med fortjeneste for øjnene. Det kan dog tage mange år før der bliver realiseret en fortjeneste...jeg overvejer pt. at købe 1-3 biler og beholde disse i 5-10 år, medmindre den rette køber kommer forbi inden.

Jeg kan dog ikke løbe fra, at det 1) umiddelbart vil være et bierhverv, da jeg arbejder fuld tid ved siden af i et andet driftselskab og 2) at jeg også i min fritid interesserer mig for biler / ure.

Er det en hobby i SKATs øje, når man ikke forventer fortjeneste de første par år og samtidigt interesserer sig for det man handler med?

Hvordan er det egentlig anderledes end hvad andre deltids-iværksættere gør, når de starter en nebengeschæft? Fx ved at handle med vin i aftentimerne uden en forstilling om, at det skal blive til en stor forretning.

Kan man spørge SKAT forinden, om de kan acceptere setuppet? Eller kender i en advokat der kan give et klart svar?

Skat kan ikke svare på dit spørgsmål, et bindende svar vil (i min optik) være spild af tid og penge. For at Skat skal kunne svare vil du skulle skitsere hvordan du anvender aktivet de næste 5-10 år, og kan du det? Skat svarer ikke med mindre forudsætningerne er klare.

Du skal henvende dig til en revisor eller anden skattekyndig rådgiver, de kan meget bedre guide dig og spore dig ind på hvilken skattemæssig fremgangsmåde der er mest hensigtsmæssig.

Jeg tror din største udfordring er om du skal beskattes som spekulant, eller anvender biler/urene så meget som privatperson at du ikke beskattes da du bare sælger private aktiver.

 

Du spørger hvordan det adskiller sig fra en der starter op hjemme i garagen - biler og ure adskiller sig ved at mere end et anvendelsesformål; hvornår er det et privat aktiv og hvornår er det et investeringsobjekt? Kan du opbevare dig ur eller bil på en måde hvor du ikke kan råde over det som privatperson?

Langt de fleste iværksættere kan skille privat og erhverv fra hinanden og dermed også privat/erhvervs økonomi/skat fra hinanden.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,5 stjerner givet af 2 person

"Holding kan ikke drive momspligtig aktivitet"

John, jeg har et momspligtig holdingselskab :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

"Holding kan ikke drive momspligtig aktivitet"

John, jeg har et momspligtig holdingselskab :)

mon ikke det så er et driftselskab du - giv CVR så kan jeg checke branchekode osv. 

Det kan sagtens som nævnt være holding samtidigt - men driver det drift = noget med momspligtig aktivitet så er det driftsselskab i den sammenhæng

Det selskab der alene fungerer som holdingselskab (investerer sin kapital/ejer datterselskaber kan ikke momsregistreres og ikke have momsfradrag for indkøb
Det er nødvendigt, at selskabet udfører momspligtig aktivitet såsom webshop - detailhandel eller konsulentvirksomhed osv - og så er det drift

. Hvis selskabets formål udelukkende er at investere sin kapital (holdingselskab), kan det ikke blive momsregistreret og derfor ikke få fradrag for moms på sine indkøb.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Man vil næppe kalde det et driftselskab John. I stedet skelnes mellem passive og aktive holdingselskaber. Et passivt holdingselskab der alene har til formål at eje andele i andre firmaer vil ikke drive økonomisk virksomhed og dermed ikke være omfattet af momsloven (kan ikke opnå registrering).

Et aktivt holdingselskab kan eksempelvis sælge momspligtige administrationsydelser til et eller flere af sine datterselskaber. Det gør det ikke til et driftselskab per definition. Tager du en runde forbi SKATs hjemmeside, afgørelser fra EU-domstolen mv. er der tonsvis af afgørelser mv. om holdingselskaber og moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Man vil næppe kalde det et driftselskab John. I stedet skelnes mellem passive og aktive holdingselskaber. Et passivt holdingselskab der alene har til formål at eje andele i andre firmaer vil ikke drive økonomisk virksomhed og dermed ikke være omfattet af momsloven (kan ikke opnå registrering).

Et aktivt holdingselskab kan eksempelvis sælge momspligtige administrationsydelser til et eller flere af sine datterselskaber
må erkende jeg ikke tænkte på den med sælge adm.ydelser til datter - som er aktiv holding - men så snart momspligten kommer af noget handel med andre - udlejning af biler eller ure som her - så bliver det jo et driftselskab (derfor spørgsmål om branchekode for den ændrer sig vel ikke for et holding der driver den type ydelser adm for egne selskaber)

Enig hvis det alene er salg af ydelser - regnskab - adm osv for døtre bliver det ikke til drift - men alt det andet - salg til andre - service til andre - konsulent - udlejning biler og ure vil vel være drift = branche vil blive noget der karakteriserer drift selskab (hvilket vel stadigt ikke er specielt vigtigt her - da man jo stadigt kan være holding for døtre samtidigt med drift - hvis man absolut vil leje biler ud i sit selskab - eller?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er faktisk et administration holdingselskab hvor det også indbære drift.

Jeg sender dig en pm med cvr

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)