Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indtægter og udgifter ifbm. udlejnings software

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har fået udviklet en alt-i-en software løsning til udlejning af diverse produkter. Det er relativt lavpraktisk, mine kunder (som er ren B2B) udlejer produkter igennem min platform. Når deres kunder lejer noget, betaler de via en betalingsløsning som er integreret i platformen. Så med andre ord går indbetalingen fra deres kunder ind på min konto.

Nu er jeg blevet lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre rent regnskabsmæssigt. De penge som går ind på min konto, skal selvfølgelig sendes videre til mine kunder da det er dem som udlejer deres produkter. Jeg skal selvfølgelig også tjene lidt, så jeg tager en lille procent sats af hver udlejning.

For at det ikke skal ende ud i en masse bilag osv, så ville jeg gerne at der blev afregnet én gang hver md.

Men hvordan skal det regnskabsmæssigt laves mellem mig og mine kunder? Jeg synes det virker forkert hvis de skal sende mig en faktura hver md.

Nogle forslag?

Tak.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad har du aftalt med dine kunder? - Er de indforstået med at alle deres indtægter fra udlejning, kun kommer en gang om måneden? Og at du faktisk evt. så tilbageholder en masse penge?

Du må i dit system, have en form for identifikation, så du kan se at kunde x har genereret 500 kr., som du så har en aftale med at du beholder 10% og sender ham 450 kr. 

Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har selvfølgelig en aftale med mine kunder om at udbetalinger bliver samlet og udbetalt sidst på måneden.

Der er selvfølgelig også 100% styr på hvem der har indbetalt osv, det har de fuld adgang til via et administrations modul.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du alligevel har fået udviklet et fuldt system, hvorfor så ikke også få koblet en API integration til, således både du og dine kunder automatisk kan få bogført jeres transaktioner ?

Det burde være "rimeligt ligetil"  at få koblet en fx. Economic API integration op på, således hver transaktion kan blive afspejlet i bogføringen og ligeledes vedhæfte/overføre et system genereret bilag. Ligeledes kan systemet vel også sættes op til og generere et betalingsforslag (evt. via ERP systemet) som kan foretages 1 eller flere gange om måneden ifht. udbetalinger til udlejerne.

Det vil i hvertfald spare dig meget administrationstid og særligt, hvis det bliver en success og du får rigtig mange brugere.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skam også planen at det skal automatiseres og integreres med regnskabssystem, det ændre dog ikke på det faktum at jeg stadig er i tvivl om hvordan det skal bogføres.

Som skrevet, så synes jeg det virker bagvendt hvis jeg skal have mine kunder til at sende mig en faktura, nu når jeg har alt data osv. Jeg havde regnet med at jeg kunne oprettet en faktura med de "gebyr" som de skal betale for brug af systemet og vedhæfte et bilag med alle de betalinger som de får udbetalt.

Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 12
Fra  vanillapp.com - Udvikling, rådgivning, projektledelse. Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Disclaimer: Ikke revisor, så deler kun min viden om hvad andre gør :)

Hvis man sælger services via diverse app-stores (Apple / Google / Microsoft), så kommer pengene automatisk hver måned, som en overførsel til sin bankkonto- Derudover modtager man så en opgørelse, som detaljerer hvad beløbet dækker over.

Jeg er sikker på du kan gøre præcis det samme - Sålænge din opgørelse bare er retvisende og opfylder regnskabskravene.

Mvh

/Thomas

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart er det da oplagt at systemet kan danne en faktura på baggrund af månedes "forbrug" af udlejning, fx.:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Udlejning jf. specifikation for April måned: xxx kr. heraf Y % i provision, i alt DKK ZZZ excl. moms.

Moms 25 % af ZZZ i alt OOO,-

I alt OOO+ZZZ DKK.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Og så vedlægge en specifikation af hvilke "udlejninger" som har været på angivelse af lejere, samt den specifikke opkrævning, således din faktura til dine kunder udgør en faktura + specifikation af deres salg, som de kan anvende til deres egen bogføring.

Der skal naturligvis her tænkes i at systemet skal kunne fakturere slutkunden på vegne af udlejer, samt vurderes om dette skal ske med eller uden moms (afhængigt af udlejeres registrering). 

De penge du modtager fra lejerne skal hos dig bogføres inkl. moms som en gældspost (kredit) under kortfristet gæld evt. under en konto "Modtagne betalinger fra lejere" med modkonto på banken. Når du så hver måned fakturerer dine kunder og udbetaler deres tilgodehavender, så kan du gøre følgende:

Din provision -> kredit på omsætning

Moms heraf -> Kredit på salgsmoms

Tilgodehavende fra salg -> Debet på en debitorkonto

Udbetaling af udlejers honorar -> kredit på bankkonto *Der skal kun overføres deres samlede opkrævede honorar hos brugerne inkl. evt. moms men - din provision*

Udligning af provision -> Kredit på debitorkonto

Udligning af skyldige betalinger fra lejere -> Debet på konto oprettet under kortfristet gæld

Oplysning om, at du modregner dit tilgodehavende, skal naturligvis med i dine handelsbetingelser, samt fremgå af den faktura, som du sender til kunden. 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Så helt basic laver jeg en faktura hvor jeg udspecificere alle leje transaktioner med info og pris samt et par linier med det de skylder mig, e.g. gebyr og fast abonnementspris. Jeg udbetaler så differencen, dvs. de får lejeindtægter - gebyr - abn. Markere fakturaen som betalt, sender den afsted til dem og alle er glade?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)