Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække værktøjer til mindre stress som enkeltmandsvirksomhed er ikke tilladt, korrekt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har fulgt godt med i en del tråde herinde i forbindelse med opstart af min enkeltmandsvirksomhed samt læst John Hannover's "Start-up" e-bog.

Ét af de punkter, der fortsat er meget uklart for mig er, hvad der må trækkes fra skatte- og momsmæssigt. Hannover nævner de to regler:
"Udgiften skal medgå til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder
ordinære afskrivninger (statsskattelovens § 6).
Og
Virksomheden skal være drevet erhvervsmæssigt forsvarligt og med indtjening for
øje. Formålet skal altid være, at få indtjening og overskud."

Min enkeltmandsvirksomhed omhandler udvikling af software og dertilhørende konsulentarbejde. Mig og min viden er med andre ord det eneste produkt, jeg (i hvert fald på kort sigt) tilbyder.

Hertil kommer så tvivlen. Jeg ved, at man bedst muligt skal opdele privatliv og virksomhed. Det er f.eks. ikke tilladt at købe et fladskærms-tv. Men hvad med produkter, der har til formål at forbedre mig som person, og derved kvaliteten af min virksomheds services?

Helt specifikt tænker jeg f.eks. på muligheden for at overvåge mit stressniveau via HRV med f.eks. en Garmin aktivitetstracker med formål at optimere min præstation. Mit umiddelbare bud er, at det skal holdes privat, men jeg bliver alligevel i tvivl, når jeg støder på firmaer, som næsten udelukkende beskæftiger sig med større organisationers medarbejdersundhed, f.eks. Manpremo's Mahout app. Og det er ikke sjældent, at trivsel og sunhed er på programmet som led i medarbejderudvikling i større virksomheder.

Men hvor går grænsen, når det er en enkeltmandsvirksomhed? Må man investere på denne måde i sig selv? Må større virksomheder - og hvorfor?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke regne med fradrag for stressmålere og sundhedsapp eller noget som helst af den slags, som også private benytter. 
Større virksomheder kan en del inden for personalegoder men det kan man ikke som ejer alene giver sig selv - Man kan ikke få personalegodere at den type (kunne være tvivlsomme geneelt måske kender ikke de Apss) helt som man ikke kan give sig julefrokost og julegave

Havdu en række ansatte der fik et gode - eller blev afkrævet gå i noget specielt - så kunne du generelt selv være med hvis ALLE andre var - men ikke alene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret, John. Jeg havde nu heller ikke regnet med det, men man kan jo være heldig :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

ja vist så. Bare som tilføjelse, det som er helt afgørende for en virksomhed, måske specielt i opbygningen er, at have hele fokus på alt det som kan gavne FIRMAET og ikke ret meget andet. Det er SÅ let, at falde i graven og søge dækning for alt muligt, sådan lidt sjovt, for nu er der jo fradrag, men resultatet er ofte, at man ender med at måtte lukke. Fokus skal være OVERSKUD og det så også overskud til skat - fordi overskud som udgangspunkt, specielt i den lange startfase er helt afgørende for, at virksomheden overlever. Jeg har "filosoferet" lidt over det her https://johnhannover.blogspot.dk/2017/03/buy-need-to-have-not-nice-to-have.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskud bliver intet problem, men jeg forstår din pointe - det skal selvfølgelig være fokus. Tak for din hjælp og linket :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)