Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man samle mange salg i én postering?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kommet til at blande mig i en debat, hvor der er flere webshopejere, der er blevet rådgivet af deres bogholdere til at samle mange salg i én postering.

Jeg laver det på den langsomme måde og opretter en kunde i systemet for hver ny ordre, laver en faktura til den kunde og sender fakturaen ud.

Jeg mener, at jeg undersøgte det engang, jeg skulle på et marked - og der var undtagelse for markeder og messer, hvor man gerne må samle salg i én postering - men at man ikke må i daglig drift.

Udover det kan blive noget bøvl at finde ud af, om det hele stemmer, hvis man samler mange salg i én postering, er det så lovligt at gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne samle mange i en postering - hvis bare dine bilag er klare så de dækker alle de indtægter eller udgifter som er omfattet. OM det så er praktisk - næppe, bla.a bliver debitor og kreditor styring jo langt vanskeligere - ligesom revisor og skattekontrol bliver klart besværligere. Kan du ikke automatisere ved hjælp af en API i dit regnskabsprogram så den hentet ting automatisk?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg klarer mig fint indtil videre manuelt - jeg undrede mig bare.

For hvis du samler så mange salg i én postering, så kan kunden jo ikke få en faktura med navn, går jeg ud fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden skal have sin faktura med navn og alt - den del kan du ikke slippe for og laver du den i regnskabsprogrammet ja så er det jo enkeltvis - og så bliver betalingerne også nødvendigvis enkeltvis.

Det er kun hvis dine fakturaer genereres af noget andet (webshop f.eks) eller du havde 10 leverandør fakturaer f.eks som du bundtede og bogførte sammen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis man samler fakturaer så skal betaling vel også ske på samme måde? Så kan der ikke samles fakturaer for 10 kunder hvoraf to har betalt med PayPal, 4 med Mobilepay og 4 med kort, vel?

Og så skal der bruges en generisk debitorkonto, går jeg ud fra.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lidt som om der bliver blandet kassesalg ind i.

Alle salg på nær kassesalg skal føres individuelt.

Med kassesalg kan du lave en strimmel for dagen på et kasseapparat, og nu kommer der nok også snart nye krav hertil.

Har du webshop, så sørg for at dine salg bliver eksporteret til dit økonomisystem, således vil du kunne følge transaktioner og se hvad gebyrer der f.eks er. I denne situation vil du da have en debitor som er webshoppen, og salget vil krediteres på omsætning (moms på momskonto).

Dette er også nødvendigt idet der kan være one-stop moms, med flere lande.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nikolaj:
Alle salg på nær kassesalg skal føres individuelt.
ja hvad salg angår giver det lidt sig selv hvis ikke man får faktura fra andet end regnskabsprogrammet - men gør man det - og kan man styre debitorer - må man vel gerne bogføre en dags fakturaer sat sammen med hæfteklemme - rent lovmæssigt, så længe alle disse fakturaer eller dagsdato eller hvad det kan være, har samme moms type. Om det er klogt er en anden sag, men loven siger vel ikke man ikke må slå ens salg sammen?


Tilsvarende kan det ofte ske, at nogen kommer med 10 forskellige indkøbsbon (ex film produktion) som alle måske er til regi. Her må man jo også gerne skrive hvad hver ting er og så bogføre alle 10 bonner som EN bogføring - igen naturligvis forudsat de alle er ens momsmæssigt - ellers går det jo ikke.

Salget ville jeg få automatiseret via api og ind i regnskab

vh JOhn Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om det er fint nok, du har jo faktura i det tilfælde. Om du bogfører det pr. stakkevis ændrer ikke ved at du jo har en faktura pr. salg (selvom det er en stak), og ved evt. gennemgang fra SKAT, da vil du også netop finde den samme stak.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)