Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der købsmoms ved køb af udstyr gennem midler fra et legat?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Er der nogen herinde der har erfaring med bogføring af legater? Vi har i virksomheden fået et legat, der selvfølgelig ikke er momsberettiget. 
Spørgsmålet går derfor på om når at vi bruger midlerne til indkøb af e.g. IT-udstyr, om vi er berettiget til at få købsmomsen tilbage hvis at vi benytter midlerne tildelt gennem legatet. Momsen vil jo fremgå på kvitteringen uanset. 

Pengene står på en virksomhedskonto sammen med alle vores andre midler. 

Jeg har forsøgt mig ved vejledning hos SKAT over flere omgange, men får desværre to forskellige svar alt efter hvilken medarbejder jeg taler med. En af deres ansatte mente bl.a. ikke at midlerne var driftsfremmende, hvorfor at det ifølge hendes ikke var muligt at få købsmomsen retur. Andre mener dog at jeg selvfølgelig kan bogføre momsen på normal vis.

Jeg håber at det giver mening.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Louis 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

ll89:

Hej allesammen,

Er der nogen herinde der har erfaring med bogføring af legater? Vi har i virksomheden fået et legat, der selvfølgelig ikke er momsberettiget. 
Spørgsmålet går derfor på om når at vi bruger midlerne til indkøb af e.g. IT-udstyr, om vi er berettiget til at få købsmomsen tilbage hvis at vi benytter midlerne tildelt gennem legatet. Momsen vil jo fremgå på kvitteringen uanset. 

Pengene står på en virksomhedskonto sammen med alle vores andre midler. 

Jeg har forsøgt mig ved vejledning hos SKAT over flere omgange, men får desværre to forskellige svar alt efter hvilken medarbejder jeg taler med. En af deres ansatte mente bl.a. ikke at midlerne var driftsfremmende, hvorfor at det ifølge hendes ikke var muligt at få købsmomsen retur. Andre mener dog at jeg selvfølgelig kan bogføre momsen på normal vis.

Jeg håber at det giver mening.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Louis 

Dit fradrag for købsmoms afhænger af hvad dine indkøb bliver brugt til; momspligtige eller momsfritagne formål (måske både og)

 

Det it-udstyr du køber, hvad skal det bruges til? Skal det bruges til at "understøtte" din virksomheds momspligtige omsætning eller din virksomheds momsfritagne omsætning?

Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tak for et hurtigt svar. 

Udstyr der bliver købt er til at understøtte virksomhedens momspligtige omsætninger (driftsfremmende formål).

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ll89:

Hej Jesper,

Tak for et hurtigt svar. 

Udstyr der bliver købt er til at understøtte virksomhedens momspligtige omsætninger (driftsfremmende formål).

Så er der også fradrag for købsmoms.

 

Helt andet issue; det legat i fik, var det helt uden nogen form for krav den anden vej?

Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Ikke udover at vi skal publicere en artikel om projektet når det er afsluttet og ligeledes skal fremvise dokumentation på køb (regnskab). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i, at når I er momsregistrerede og bruger købet til jeres momspligtige aktivitet, så er der fradrag for købsmomsen - uanset hvordan pengene er kommet ind

Jeg svarer bl.a. for at følge med, for at se, om det Jesper_NL er inde på med forpligtelse handler om, hvorvidt i kan/bør/skal periodisere indtægten hvis I f.eks ikke har brugt hele beløbet og stadigt har en forpligtelse der ikke er overholdt.

Den del er jo lige meget hvis alt er overstået og alle penge anvendt i år - for så er der jo bare skat af evt penge til overs - men ellers kunne man måske skulle kunne afsætte overskuddet til - de forpligtelse man har til kommende periode, for at opfylde forpligtelsen. 

Om så publicere en artikel er nok til at afsætte aner jeg ikke, men f.eks kan filmproducenter få tilskud fra DFI på lignende vilkår, uden moms og med forpligtelser til komme med en film (og regnskab efter skabelon og revision normalt), og her kan man have situation, hvor filmen skydes i næste regnskabsår, og hvor tilskuddet kan periodiseres, for at undgå at betale skat år 1, da forpligtelsen jo forsat ligger.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Det var en interessant mulighed med periodisering, hvilket jeg pt. er i gang med at undersøge. Projektperioden forløber nemlig fra d. 1. marts 2019 - 29. februar 2020, og vores regnskabsår afsluttes årligt slut juni.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)